سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۸۵ - ۰۹:۴۸
۰ نفر

روند تحولات سیاسی لبنان چه آرامش باشد و چه بحران بیشتر در هر حال به سود منافع آمریکا نیست.

آرامش در این بحران یعنی اجابت درخواست‌های مخالفان و موافقت با حق وتوی آنها در دولت و افزایش  بحران یعنی پذیرفتن آغاز اعتصابهای گسترده و سراسری و تظاهراتهای وسیع خیابانی و تعطیلی و فلج شدن کامل دولت و سقوط آن در خیابان که در هر حال به سود منافع دولت آمریکا نخواهد بود.

بسیاری در لبنان و منطقه به ترور پیرجمیل، وزیر صنایع دولت سینیوره و فرزند رئیس‌جمهور سابق این کشور از همین منظر می‌نگرند و ردپای سفارت آمریکا در بیروت را در آن مشاهده می‌کنند.

بویژه اینکه معتقدند آمریکا با این ترور کوشید حرکت ابتکاری مخالفان را خنثی کند. برخی اظهارات مطبوعاتی در لبنان حاکی است که خودرویی که در ترور جمیل بکار گرفته شد به طرف سفارت آمریکا در شمال شهر بیروت  حرکت کرده‌است.

همچنین در این ترور برخلاف ترورهای پیشین برای نخستین بار قربانی هدف شلیک مستقیم گلوله قرار گرفت و نه انفجار بمب و عاملان این ترور این کار را بدون نقاب و در روز روشن و در محله‌ای شلوغ انجام دادند.

به همین جهت و با توجه به مسائلی چون شرایط انجام این ترور و سرنخهای موجود در این پرونده اگر دولت سینیوره در اسرع وقت عامل یا عاملان آن را شناسایی و دستگیر نکند با رسوایی روبه‌رو می‌شود و اگر عوامل این ترور دستگیر و یا شناسایی شوند در آن صورت حقایق زیادی درباره ترورهای پیشین احتمالاً برملا خواهد شد.

جریان حاکم در لبنان فعلاً به گونه‌ای حرف می‌زند و عمل می‌کند که به نظر می‌رسد قصد تحرک جدی در این زمینه را ندارد و لذا تحرک مخالفان طی چند روز آینده کاملاً محتمل به نظر می‌رسد. در این حرکت نیروهای مخالفان یعنی حزب‌الله، جنبش امل، جریان مسیحی میشل عون و جریانهای ملی و مذهبی مخالف دیگر از همه طوایف شیعه سنی و مسیحی حضور خواهند داشت.

معاون دبیرکل حزب‌الله گفته است برای اینکه ابتکار عمل در دست مخالفان باشد، آنها برنامه‌ها و اقدامات خود را اعلام نخواهند کرد و از اصل غافلگیری استفاده خواهند نمود.

حرکت مخالفان ممکن است از اعتصاب‌های گسترده در ادارات و سازمانها و نهادها و مؤسسات آغاز شود و در صورت ادامه سرسختی دولت سینیوره به تظاهرات گسترده خیابانی منجر شود. 

به همین جهت، بسیاری معتقدند که مواضع جناح موسوم به اکثریت و دولت سینیوره تاکنون به‌گونه‌ای بوده است که آینده لبنان را در  وضعیتی تاریک قرار می‌دهد.

کد خبر 9593

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز