گروه سیاسی: مرحله نخست رزمایش مشترک مدافعان آسمان ولایت 2 با حضور احمد میقانی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا و با رمز «یامهدی ادرکنی» آغاز شد

این رزمایش قرار است به‌مدت 5 روز و در 3 مرحله برگزار شود.

به گزارش مهر، در نخستین مرحله این رزمایش، یگان‌های واکنش سریع پدافند هوایی نیروهای مسلح تحت فرماندهی و کنترل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا در مناطق عملیاتی از پیش تعیین شده جابه‌جا شدند و گسترش یافتند و درجهت تقویت شبکه راداری و اعلام خبر دور، علاوه بر رادارهای ثابت، رادارهای سیار و بهینه تولید شده به دست متخصصان صنایع نظامی کشورمان را بهره‌برداری کردند.

در این مرحله از رزمایش یگان‌های حاضر اقدام به مقابله با عملیات روانی دشمن فرضی کردند.رزمایش مدافعان آسمان ولایت 2 نخستین رزمایش مشترک گسترده بعد از تفکیک نیروی پدافندی و پروازی هوایی ارتش و استقرار قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاست که به گفته میقانی، گستردگی منطقه‌ نبرد در این رزمایش حدود 600 هزار کیلومتر مربع است.

وابسته به اس300 نیستیم

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه تاکید کرد: جمهوری اسلامی در زمینه نیازمندی‌های دفاعی خود منتظر دیگران نمی‌ماند و تامین امنیت فضای کشور و سرزمین مقدس اسلامی ایران را نیز وابسته به دریافت سامانه موشکی اس300 نخواهد کرد؛ هر چند تحقق قرارداد خرید موشک‌های اس300 توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حال پیگیری است.

حاجی‌زاده دیروز در آغاز مرحله دوم رزمایش مدافعان آسمان ولایت در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی سپاه گفت: این رزمایش در ادامه سلسله رزمایش‌هایی که در طول سال به‌صورت محدود و منطقه‌ای برای همه یگان‌های پدافندی در ارتش و سپاه پیش‌بینی شده است، به‌مدت 5روز برگزار خواهد شد و بخش وسیعی از کشور را در برخواهد گرفت و در فرایند آن، شرایط واقعی یک جنگ را تجربه می‌کنیم و همه امکانات پدافندی و سیستم‌های جنگ الکترونیک خود را به کار خواهیم گرفت.

وی مقابله با هواپیماهای دور ایستا و همچنین مقابله با سیستم‌های موشکی کروز که در ارتفاع کم پرواز می‌کنند در 3 مرحله کشف، پیشگیری و مقابله را از ویژگی‌های این رزمایش برشمرد و اظهار داشت: بنا داریم به‌صورت گسترده از مجموعه‌های دیده‌بانی بسیج که در سراسر کشور به‌طور گسترده حضور دارند بهره‌مند شویم و همچنین پیش‌بینی شده که امکانات وسیع تولید داخل را به‌کارگیریم که استفاده از هواپیماهای با RCS کم و نیز سیستم‌های راداری پیشرفته از آن جمله خواهد بود.

حاجی‌زاده افزود: در این رزمایش برای نخستین بار توپخانه‌های برد متوسط و بردبالا که برای مقابله با موشک کروز استفاده می‌شود مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و سامانه‌های سام 6 که در داخل کشور بهینه‌سازی‌ شده نیز برای نخستین بار به‌طور گسترده به‌کارگیری خواهد شد.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در واکنش به تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی نیز گفت: تهدیدات رژیم صهیونیستی بیشتر یک جنگ روانی است و ما مطمئنیم که آنها قادر به انجام هیچ حرکتی علیه ما نیستند؛

چراکه تصور درستی از واکنش ما ندارند و به‌شدت نگران میزان واکنش ما و پیامدهای اقدام خود هستند، اما به هرحال ما نظامی هستیم و از آمادگی لازم برای پاسخ به هرگونه تهدیدی برخورداریم و هیچ تهدیدی را نادیده نخواهیم گرفت و آن را به فرصت تبدیل خواهیم کرد.وی با بیان این جمله که سگی که بتواند گاز بگیرد، پارس نخواهد کرد، ادامه داد: آنها در هر نقطه از جهان که توانسته‌اند یک حرکت نظامی انجام بدهند درنگ نکرده‌اند اما هرگونه اقدامی علیه نظام مقدس ما برای آنان تبعاتی در پیش دارد که قابل پیش‌بینی نیست.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ادامه یادآور شد: اگر هم احیانا هواپیمایی از آنها بتواند از چنگال پدافند هوایی ایران بگریزد قبل از فرود، پایگاه‌هایی که این هواپیما‌ها از آنجا برخاسته‌اند مورد اصابت موشک‌های ویران‌کننده زمین به زمین ما قرار خواهند گرفت.فرمانده نیروی هوافضای سپاه تاکید کرد: ممکن است شروع چنین جنگی با صهیونیست‌ها باشد اما بدون تردید پایان آن با اراده ما خواهد بود.

پیگیر هستیم

وزیر دفاع گفت: همچنان تعهد طرف روسی در سامانه‌ اس300 را پیگیری می‌کنیم.
احمد وحیدی روز گذشته در حاشیه همایش سراسری سامانه‌ اطلاعات مکانی در ارزیابی از وضعیت امنیتی منطقه اظهار کرد: امنیت منطقه در گرو همکاری‌های همه‌جانبه کشورهای منطقه است.

ما امنیت منطقه را در گرو امنیت جمعی کشورهای درگیر در منطقه می‌دانیم.به گزارش ایسنا، وی افزود: سطح همکاری‌ها طبیعتا بر امنیت، رشد و پایداری مؤثر است. مادامی که نیروهای فرامنطقه‌ای در سطح منطقه به‌ویژه در کشورهای عراق و افغانستان حضور دارند، نمی‌توان از امنیت خوب سخن گفت.

شرط امنیت پایدار، خروج نیروهای فرامنطقه‌ای و دخالت نکردن آنها در امور داخلی کشورهای منطقه است.وی با توضیح ابعاد رزمایش نیروهای مسلح، تاکید کرد: در هر رزمایشی سامانه‌های وزارت دفاع را مورد ارزیابی عملی قرار می‌دهیم. در رزمایش مدافعان آسمان ولایت نیز سامانه پدافند هوایی را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

کد خبر 95893

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز