مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

حمید هیدارن: یکی از عواملی که باعث می‌شود مردم به سمت حمل‌ونقل عمومی گرایش پیدا کنند، بهبود کیفیت خدمات در این عرصه و ایجاد آرامش و آسایش برای استفاده‌کنندگان از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی است.

درواقع اگر هر یک از ما مطمئن باشیم که در سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری با بهره‌مندی از وسایل نقلیه عمومی می‌توان با صرف کمترین هزینه و زمان و به بهترین شکل ممکن راهی مقصد شویم، هیچ‌گاه این فرصت گرانبها را به استفاده از وسیله نقلیه شخصی ترجیح نداده و اصطلاحا برای خود دردسر نمی‌خریم.

سالانه حدود 600میلیون سفر در کشور صورت می‌گیرد که 240میلیون سفر به وسیله حمل‌ونقل جاده‌ای و از طریق پایانه‌ها انجام می‌شود. از این تعداد سفر 70میلیون در پایانه‌های کلان‌شهر تهران راهبری و سامان‌دهی می‌شود. در حقیقت یک‌سوم مجموع مسافرت‌های حمل‌ونقلی از طریق پایانه‌های پایتخت تحقق می‌یابد که این امر مستلزم ارایه خدمات کیفی و کمی مطلوب به مسافران است.

البته پایانه‌های شهر تهران برای جمعیت و مساحت سابق آن یعنی 350کیلومترمربع و 5/3میلیون‌نفر پیش‌بینی و طراحی شده و امروز با افزایش مساحت تهران به 700کیلومترمربع و جمعیت آن به 10میلیون نفر، گسترش پایانه‌ها یک ضرورت به حساب می‌آید.

در تعاریف جدید از سرویس‌ها و خدمات‌شهری، پایانه‌ها به عنوان محل آرامش و آسایش مردم توصیف شده‌اند که در همین راستا عملیات عمرانی، خدماتی و رفاهی بر مبنای افزایش امکانات پایانه‌ها طراحی و اجرا شده است، اما ازجمله پایانه‌هایی که در آن کارهای زیادی صورت گرفته است، می‌توان به پایانه بیهقی اشاره کرد.

اخیرا طرح ایجاد پیاده‌راه در این پایانه مراحل مطالعاتی خود را پشت‌سر گذاشته و به نظر می‌رسد ظرف روزهای آینده کارهای اجرایی مربوط به ساخت پیاده‌راه آغاز شود. ایجاد پیاده‌راه در پایانه بیهقی گرچه هزینه سنگینی دارد، اما به لطف سیاست‌های مبتنی بر جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی، این پروژه با کمترین فشار مالی به سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای تهران انجام خواهد شد.

آمار مسافران پایانه بیهقی

در شناخت آماری از پایانه بیهقی و این‌که چه میزان مسافر به این سامانه حمل‌ونقلی رجوع می‌کنند، ذکر این مساله کافی است که فقط در شهریورماه سال‌جاری تعداد 162هزارو829نفر از طریق پایانه مذکور اقدام به مسافرت کردند. سرویس‌های خروجی این پایانه 6785سرویس بوده و به طور میانگین روزانه حدود 5252نفر به پایانه بیهقی مراجعه داشته‌اند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت پایانه بیهقی یک مرکز تبادل سفر استراتژیک در تهران به حساب می‌آید که به نوبه خود پذیرای حجم وسیعی از مسافران بوده و لزوم ارتقا کیفیت خدمات در آن کمتر از سایر پایانه‌های پایتخت نیست.

از خیابان آرژانتین تا سکوی سوار شدن به اتوبوس

در پایانه بیهقی پیاده‌راهی ایجاد خواهد شد تا مسافران بتوانند از خیابان آرژانتین مستقیما خود را به سکوهای سوار شدن به اتوبوس برسانند. ضمن این‌که در این مسیر از فضایی زیبا نیز بهره‌مند شوند. مطالعات برای ایجاد این پیاده‌راه خاتمه یافته است و برای ساخت آن از معماری سنتی و ایرانی بهره‌گرفته خواهد شد.

درواقع با استفاده از طرح چهارباغ و ایجاد فضاهای سبز، مسیری زیبا جهت تردد مسافران ایجاد می‌شود. اجرای طرح‌های جدید، نوآوری‌ها و ابداعات در پایانه‌ها جهت ارایه خدمات کمی و کیفی بیشتر و مطلوب‌تر به مردم و به‌ویژه مسافران ورودی به پایانه‌های صورت گرفته است.

اغتشاشات بصری و مسایل ترافیکی

اغتشاشات بصری و مسایل ترافیکی در واحد پایانه‌ها به همراه حجم وسیعی از مردم که در این اماکن رفت و آمد می‌کنند، باید به طریقی سامان‌دهی شود. در این رابطه پیش‌تر با نصب علایم راهنمایی و رانندگی و راهنمایی مراجعین به انتخاب مسیر صحیح و مناسب، اقداماتی صورت گرفته که البته کافی نبوده است. به همین جهت ایده احداث پیاده‌راه مدنظر قرار گرفت. با عملیاتی شدن پروژه در پایانه بیهقی، مردم می‌توانند از در غربی پایانه واقع در میدان آرژانتین وارد محوطه شده و به طور مستقیم راهی محل سوار و پیاده‌شدن مسافران شوند تا بدون کوچک‌ترین دغدغه به محل حرکت اتوبوس‌ها برسند.

مشارکت بخش خصوصی

طراحی‌های مربوط به مسیر پیاده‌راه بیهقی حدود 4ماه به طول انجامید که این زمان شامل مطالعات مختلف و متعدد پیرامون انتخاب بهترین ایده نیز می‌شد. هزینه اجرای طرح 500میلیون تومان برآورد شده که با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی صورت خواهد پذیرفت. درواقع به سرمایه‌گذار خصوصی این فرصت داده شده تا در ازای تقبل هزینه ساخت پیاده‌راه، چند غرفه در طول مسیر ایجاد کرده تا از این طریق به برگشت سرمایه خود هم امیدوار شود. خوشبختانه کارهای اجرایی طرح به‌زودی آغاز خواهد شد و انتظار داریم کل کار در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین مزاحمت برای ارباب‌رجوع انجام شود.

ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی

مهندس ولی آذروش، مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهر تهران با بیان این‌که علاوه بر توسعه کمی پایانه‌ها ارتقا کیفیت خدمات‌رسانی در پایانه‌های موجود در دستور کار این سازمان قرار دارد، می‌گوید: ما در تلاش هستیم ضمن بهسازی و بازسازی پایانه‌ها، نسبت به ایجاد فضاهای خدماتی، رفاهی و فضای سبز در این سامانه‌های حمل‌ونقلی به طور جدی اقدام نماییم. ازجمله طرح‌های موجود می‌توان به ساخت پیاده‌راه پایانه بیهقی اشاره کنیم. این پیاده‌راه با استفاده از طرح چهارباغ طراحی شده و آن‌چه در آن نمود زیادی خواهد داشت، افزایش فضای‌سبز در پایانه است.

شروع عملیات اجرایی از هفته آینده

آذروش می‌گوید:ساخت پیاده‌راه پایانه بیهقی خدمتی به مراجعان است تا در مسیری که در خور شان‌شان است تردد کرده و به اتوبوس‌ها برسند. با پایان طرح‌های مطالعاتی و مراحل مربوط به طراحی پیاده‌راه، عملیات اجرایی از هفته آینده شروع خواهد شد و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانیم خدمتی نو به مردم ارایه کنیم.

طرح‌های این‌چنینی البته منحصر به پایانه بیهقی نشده و در صورت فراهم شدن شرایط، سایر پایانه‌ها نیز به چنین امکاناتی مجهز خواهند شد. البته ابتدا باید مطالعات مقدماتی صورت پذیرد تا مشکلات و محدودیت‌های اجرای طرح در سایر پایانه‌ها شناسایی و راه‌های برطرف ساختن آن‌ها ارایه شود.

الهام گرفتن از معماری اصیل و سنتی ایرانی

طراحی مسیر با الهام از معماری اصیل و سنتی ایرانی انجام خواهد شد و در آن نمونه‌هایی از آجرهای خفته و راسته که تعبیری از معماری سنتی و تاریخی است، به کار می‌رود. مشابه این نوع معماری در بقعه شیخ صفی‌الدین، مسجد شیخ لطف‌ا... و مسجد امام نیز مشاهده می‌شود.

ضمنا از کاشی‌های هفت‌رنگ و کاشی‌های معرق هم در طراحی طول مسیر استفاده می‌شود. البته ارایه طرح‌های جدید معماری در بخش‌هایی از مسیر مدنظر است تا مسافران با تنوع جاذبه‌های بصری مواجه شده و فضایی جدید را تا رسیدن به اتوبوس‌ها تجربه کنند. این امر مسلما خاطره‌ای خوش از سفر را در ذهن مردم تداعی می‌کند.

طرح‌های جدید، فکرهای نو

مهندس آذروش در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: طرح‌های جدید و فکرهای نو در تمام پایانه‌ها اجرا خواهند شد. هم‌اکنون فاز نخست برخی از این طرح‌ها در حال پیگیری است و با کارشناسی‌های صورت گرفته قصد داریم پروژه‌های متنوع‌تری را در این سامانه‌های حمل‌ونقلی پیاده کنیم.

در همین راستا بزرگ‌ترین و مجهزترین سرویس بهداشتی در پایانه جنوب احداث شده که اجرای این امر در تمام پایانه‌ها مدنظر است و قصد داریم در برخی از آن‌ها از سیستم انرژی خورشیدی استفاده کنیم. به هر حال هر کاری که صورت می‌گیرد، هدفی جز رضایت‌مندی مردم را دنبال نکرده و رسالت ما خدمات‌رسانی هر چه بیشتر به هموطنان است.

همشهری مسافر

کد خبر 95739

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز