همشهری ٱنلاین: مقامات کره جنوبی دوشنبه 27 نوامبر (6 آذر) اعلام کردند پس از شیوع گونه مرگبار ویروس H5N1 در یک مرغداری، تصمیم گرفته‌اند برای جلوگیری از گسترش آنفلوآنزای مرغی، سگ‌ها و گربه‌ها را هم معدوم کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس مسئولان قرنطینه از هم اکنون 125000 مرغ در شعاع 5 کیلومتری از محل شیوع در شهر ایکسان در 250کیلومتری جنوب سئول پایتخت این کشور را معدوم کرده‌اند. ماموران بهداشتی از یکشنبه پس از اثبات وجود ویروس H5N1 در مرغ‌های بیمار  سلاخی طیور را آغاز کردند.

هدف این است که تا پنج‌شنبه این هفته 236000 مرغ به همراه سایر حیوانات منطقه آلوده از جمله خوک‌ها و سگ‌ها و گربه‌ معدوم شوند.

کشتن سگ‌ها و گربه‌ها در منطقه آلوده به آنفلوآنزای مرغی اقدامی غیرمعمول در آسیا است. اندونزی قبلا به این خاطر خوک‌ها را معدوم کرده است، اما اغلب کشورها صرفا نابودی مرغ و سایر طیور مانند بوقلمون و اردک و ... هدف قرار داده‌اند.

کارشناسان بیماری‌های حیوانات این اقدام را تاحدی افراطی تلقی می‌کنند، چرا که در حال حاضر هیچ شاهد علمی در مورد انتقال این ویروس به انسان از طریق سگ‌ها و گربه‌ها وجود ندارد.

اما ظاهرا این اولین بار نیست که کره جنوبی به چنین کاری دست می‌زند؛ یک مقام وزارت کشاورزی گفت در آخرین بار شیوع آنفلوانزای مرغی در کره جنوبی در سال 2003 هم 5.3 میلیون پرنده به همراه سگ‌ها و گربه‌ها معدوم شدند.

سگ‌ها در کره‌ جنوبی به طور خاص برای مصرف خوراکی پرورش داده می‌شوند و بسیاری از کره‌ای‌ها گوشت سگ را می‌خورند.

یک مقام دیگر وزارت کشاورزی کره جنوبی مدعی شد که همه پستانداران می‌توانند حامل ویروس باشند و  کشورهای دیگر هم این کار می کنند،اما  سخنی از آن نمی‌‌گویند.

در مقابل پیتر رودر یک متخصص بیماری‌‌های حیوانات در سازمان کشاورزی سازمان ملل (FAO) در رم می‌گوید: "مطلقا هیج دلیلی برای اهمیت پستانداران در شیوع آنفلوانزای مرغی وجود ندارد."

سگ‌ها و گربه‌ها گاهی به این ویروس آنفلوآنزای مرغی آلوده می‌شوند، اما خطری برای انسان‌ها ندارند.

ببرها و پلنگ‌های برفی در سال 2003 و 2004 در باغ‌وحشی در تایلند پس از تغذیه با لاشه پرندگان بیمار مردند. در ابتدای امسال نیز آلودگی یک گربه اهلی در اروپا به ویروس H5N1 ثابت شد.

کد خبر 9568

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز