جمعه ۲۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده : سامانیان و احیای زبان فارسی و فرهنگ ایرانی

مورخان «21نوامبر سال874 میلادی» را روزی ذکر کرده‌اند که سامانیان بر سرکار آمدند و کمر همت به احیای زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ ایرانی و گسترش علوم و معارف بستند و در این راه لحظه‌ای از تلاش بازنایستادند.

پایتخت سامانیان شهر بخارای خراسان بزرگ و رودکی از شعرای بزرگ این دوران بود.
برخی از مورخان سامانیان را از نسل بهرام مهران (چوبین) ژنرال معروف ایرانی که در «ری»‌زاده شده بود، می‌دانند.

در میان ایرانی تبارها، تاجیک‌ها بیش از دیگران قدرشناس سامانیان هستند. دولت تاجیکستان پول ملی خود را «سامانی» نام نهاده است.

زمانی که لندن به آمریکا اجازه ورود به صحنه ایران را نمی‌داد

30 آبان سال 1300 هجری (21 نوامبر 1921) مجلس شورا فوریت لایحه دولت مبنی بر واگذاری امتیاز اکتشاف و استخراج نفت شمال ایران به شرکت نفتی آمریکایی «استاندارد اویل» را تصویب کرد که این عمل مورد اعتراض شدید دولت انگلستان قرار گرفت؛ زیرا انگلستان خاورمیانه را منطقه نفوذ خود می‌دانست و به دولتی دیگر حتی آمریکا (فرزندش) اجازه و امکان ورود نمی‌داد.

انگلستان که در آن زمان امتیاز انحصاری نفت مناطق جنوبی ایران را در دست داشت در واکنش به اقدام مجلس، یادداشتی شدیداللحن به دولت ایران تسلیم کرد.

دولت واشنگتن پس از اضمحلال امپراتوری عثمانی، برای ورود به خاورمیانه نفت‌دار، بالقوه ثروتمند و استراتژیک به کردها چشم دوخت که در یک ناحیه ولی ساکن چند کشور آن منطقه هستند و این سیاست به‌رغم استقرار آمریکا در خاورمیانه تغییر نکرده است. اسرائیل هم سیاست مشابهی را دنبال می‌کند.

بهای سکه طلا در آخر آبان 1331

20 نوامبر 1952 (29 آبان سال 1331 ـ دوران حکومت مصدق، 57 سال پیش) روزنامه‌های تهران بهای سکه طلا (یک پهلوی) را 74 تومان و 5 قران گزارش کرده بودند (تقریبا 3هزار بار کمتر از امروز).

این روزنامه‌ها بهای دلار آزاد (نرخ بازار) را 74 قران گزارش کرده بودند (تقریبا 130 بار کمتر از امروز). در سال 1331، ایران تحت تحریم انگلستان قرارداشت که یک ابر قدرت وقت بود و نمی‌توانست نفت صادر کند.

ولتر؛خالق فرهنگ فلسفی و کاندید

«ولتر» از بزرگ‌ترین فلاسفه، نویسندگان، طنزگویان و روشنگران اروپا 21 نوامبر سال 1694 دیده به جهان گشود. نام او «فرانسوا ماری آرووت» بود که اسم مستعار «ولتر» را بر خود گزیده بود و آثارش را به این نام نوشته است. 28 اثر مهم از ولتر به یادگار مانده است که 2 اثر او «فرهنگ فلسفی» و «کاندید» معروف‌ترند.

روزی که تولستوی اندیشمند و نویسنده بزرگ از دنیا رفت

لئو نیکلایوویچ تولستوی نویسنده شهیر و اندیشمند روسیه 20 نوامبر سال 1910 در 83 سالگی درگذشت. تولستوی معتقد به کمال ( پرفکشن) بود و می‌گفت فرد وقتی به کمال می‌رسد که جسما، روحا و اخلاقا سالم باشد. وی این 3 عامل را عوامل شادی بخش زندگانی می‌دانست.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 95660

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز