همشهری آنلاین: وزیر نفت با اعلام آخرین جزئیات طرح تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی اعلام کرد

میزان ذخایر استراتژیک بنزین بین 70 تا 100 روز پاسخگوی نیازهای کشور بدون نیاز به واردات خواهد بود.

به گزارش مهر، سید مسعود میرکاظمی در نشستی خبری درباره جزئیات راه اندازی طرح تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی با تاکید بر اینکه هم اکنون تهدید و تحریم جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن پتانسیلهایی همچون دومین ذخایر نفت خام و گاز طبیعی دنیا، موقعیت استراتژیک جغرافیایی و اتصال به آبهای آزاد بین‌المللی بی نتیجه است، گفت: در طی ماههای اخیر برخی از کشورهای غربی سعی داشتند که از ممنوعیت واردات بنزین به عنوان اهرم تهدید و فشار بر مردم ایران استفاده کنند که امروز با آغاز طرح تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی این موضوع منتفی شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایران در تامین هیچ گونه کالایی با مشکل مواجه نیست، اظهار داشت: هم اکنون روزانه حدود 45 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌های داخلی تولید می شود، ضمن آنکه طرحهای توسعه‌ای پالایشگاه‌های موجود نیز در دست اقدام است.

وزیر نفت با اشاره به ذخیره سازی بیش از یک میلیارد و 700 میلیون لیتر بنزین در کارت هوشمند سوخت مردم، بیان کرد: وجود این میزان سهمیه در کارتهای هوشمند حاکی از آن است که سهمیه‌های تعیین شده به طور کامل پاسخگوی نیازهای مردم بوده است.

افزایش 4 میلیون لیتری فروش بنزین آزاد در زمستان

این مقام مسئول از کاهش 20 لیتری سهمیه‌های بنزین زمستانی خودروهای شخصی خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌شود با کاهش 20 درصدی سهمیه‌های بنزین میزان متوسط مصرف روزانه این فرآورده نفتی نیز کاهش یابد.

این عضو کابینه دولت با اشاره به اینکه هم اکنون متوسط مصرف روزانه بنزین کشور حدود 63 میلیون لیتر است، تبیین کرد: با کاهش سهمیه دوره زمستانی خودروهای شخصی میزان مصرف روزانه بنزین کشور حدود 12.7 میلیون لیتر کاهش خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه با کاهش سهمیه‌ها میزان فروش بنزین آزاد نیز از 3 میلیون لیتر فعلی به 7 میلیون لیتر افزایش می‌یابد، گفت: همچنین بر اساس برآورده‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد متوسط مصرف بنزین کشور روزانه تا سقف 58 میلیون لیتر در بدترین حالت ممکن کاهش یابد.

آغاز تولید 14 میلیون لیتر در واحدهای پتروشیمی

وزیر نفت با اشاره به آغاز طرح تولید بنزین در پتروشیمی بندرامام اعلام کرد: با اجرایی کردن این طرح روزانه حدود 14 میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده خواهد شد.

به گفته وی با احتساب تولید بنزین در پالایشگاه‌های داخلی و واحدهای پتروشیمی ظرفیت تولید بنزین به مرز 60 میلیون لتیر خواهد رسید که با کاهش سهمیه‌ها امکان خودکفایی از واردات بنزین در شرایط اضطراری فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون امکان تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی بندر امام خمینی، بوعلی سینا و برزویه وجود دارد، گفت: اما با توجه به اینکه مجتمع‌های پتروشیمی بنگاه های اقتصادی هستند، ادامه تولید بنزین در این واحدها به صلاح نبوده و از این رو این طرح در صورت هر‌گونه محدودیت در فروش بنزین به ایران اجرایی خواهد شد.

تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی اقتصادی نیست

وزیر نفت در مورد اقتصادی بودن طرح تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی توضیح داد: از نظر اقتصادی هزینه تولید هر تن بنزین در پتروشیمی‌ها در مقایسه با بنزین وارداتی حدود 30 تا 60 دلار بالاتر است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اجرای این طرح تنها در صورت اعمال محدودیتها اجرایی خواهد شد، یادآور شد: هدف از اجرای این طرح آن است که برخی از کشورهای غربی بدانندکه امکان تحمیل محدودیت بر مردم ایران از هیچ راهی وجود ندارد.

ذخایر بنزین تا 70 روز پاسخگوی نیاز کشور است

میرکاظمی همچنین در خصوص کیفیت بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی در پاسخ به خبرنگار مهر، بیان کرد: هم اکنون عدد اکتان بنزین تولید شده در پالایشگاههای داخلی پایین بوده که با مخلوط بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی درجه آرام سوزی بنزین نیز افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه عدد اکتان بنزین تولید شده در پتروشیمی‌ها حدود 98 تا 100 است، اعلام کرد: از این رو کیفیت و عدد اکتان این بنزین نه تنها پایین نیست بلکه قابل رقابت با بنزین وارداتی نیز است.

این مقام مسئول هیچ گونه نگرانی از کیفیت بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی وجود ندارد، اظهار داشت: از طرف دیگر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچون یک خریدار خارجی بنزین را از واحدهای  پتروشیمی می‌خرد و به طور دائم تستهای کنترل کیفیت بر روی آن انجام خواهد داد.

وی همچنین با اشاره به اینکه ذخایر استراتژیک فعلی کشور در شرایط فعلی حداقل تا 70 روز پاسخگوی نیازهای کشور خواهد بود: خاطر نشان کرد: حتی در صورت کاهش 20درصدی سهمیه‌ها این ذخایر تا 100 روز می‌تواند بدون نیاز به واردات نیازهای کشور را تامین کند.

کد خبر 95458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز