دوشنبه ۶ آذر ۱۳۸۵ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

محمد اسلامی‌راد در چهارمین کارگاه عکس خبری ایسنا گفت: حرفه عکاسی در ابتدای کار به‌صورتی شیک و جالب به‌نظر می‌آید، اما سپس چهره‌های سخت و مشکلات آن نمایان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، اسلامی‌راد در رشته مهندسی کشاورزی از دانشگاه شیراز فارغ‌التحصیل شده و خودآموخته رشته عکاسی، در حال حاضر عکاس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و آژانس عکس گامای فرانسه است.

او در جمع دانشجویان عکاسی و عکاسان خبری حاضر در چهارمین کارگاه عکس خبری ایسنا، عنوان کرد: در حال حاضر عمده کار‌های خبری را در دنیا دو - سه خبرگزاری انجام می‌دهند و آن هم به‌خاطر آن است که سرعت عمل‌شان بالاست و به‌خاطر پوشش وسیعی که عکاسان این خبرگزاری‌ها در سراسر جهان دارند، تقریبا همه عکس‌های وقایع خبری را بر روی سایت خود دارند. در دنیا عکاسانی هستند که به‌صورت آزاد کاری می‌کنند و وابسته به هیچ مرکز خبری نیستند و نمونه آثار خود را بر روی سایت می‌گذارند و از همین طریق با تلفن ماهواره‌یی که در اختیار دارند، عکس‌های خود را ارایه می‌کنند.

او در این کارگاه چنین اظهار کرد که در خارج از ایران و بسیاری از کشور‌های جهان عکاسان علاوه بر حقوق از حق ماموریت‌های خوبی نیز برخوردارند. روحیات عکاس‌ها با یکدیگر متفاوت است و مثلا یک عکاسی که برای یک خبرگزاری خارجی کار می‌کند می‌بایست گوشی تلفن همراه خود را در هنگام خواب نیز در زیر بالش خود قرار دهد و بلافاصله در زمانی که با او تماس می‌گیرند، جهت پوشش برنامه اقدام کند؛ او تعطیلات و آسایش برنامه‌ریزی شده‌ای ندارد.

به اعتقاد وی، در ایران درباره آموزش رشته عکاسی برنامه‌ریزی نشده عمل می‌شود؛ به تعداد زیاد دانشجو می‌گیرند و همین امر باعث شده تا کیفیت آموزشی در این رشته پایین بیاید. از سویی دیگر ظرفیت جذب این افراد برای کار بسیار محدود است؛ زیرا روزنامه‌های ما کم و مجله‌هامان نیز چند تایی بیشتر نیستند و آن‌هایی هم که هستند به‌صورت حرفه‌یی عمل نمی‌کنند که برای خود عکاس‌های مستقل استخدام کنند و ترجیح می‌دهند که از روی سایت‌های خبری دیگر مراجعه کنند تا از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد.

او اضافه کرد: ما روزنامه‌، نشریه و یا خبرگزاری‌ نداریم که به خارج از ایران عکاس و خبرنگار اعزام کند تا گزارشی تهیه کنند. مگر در همسایگی‌ آن‌هم بسیار محدود. اما در خارج از ایران روزنامه و مجلاتی هستند که به جاهای مختلف جهان عکاس اعزام می‌کنند و عکس‌های اختصاصی خود را دارند؛ این در حالی است که ما فقط ایران را پوشش خبری می‌دهیم.

اسلامی راد تاکید کرد: تمام روزنامه‌ها و مجلات ما و همچنین مراکز خبری ما می‌بایست به‌گونه‌ای کار کنند که درآمد داشته باشند تا بتوانند موفق باشند و نباید از هزینه‌های عمومی یا دولتی استفاده کنند. زیرا ممکن است با کاهش بودجه نهاد‌ها یا سازمان‌های دولتی آن‌ها از دور خارج شوند و تعطیل شوند. ضمن آن‌که تبلیغات نیز نقش مهمی را در نشریات و رسانه‌ها ایفا می‌کند.

به اعتقاد این عکاس خبری، تا زمانی که مطبوعات ما به‌صورت مصور یا تصویری کار نمی‌کنند و یا تبلیغات آن‌ها محدود به یک نوشته کوچک کوچک و ریز در روزنامه‌ها و مجلات شده و نیز دستمزد خوبی به عکاس‌ها نمی‌دهند، عکاسی رشد نمی‌کند.

او با اشاره به یک نمونه عنوان کرد: یک نگاه غلط در این‌جا وجود دارد که عکاس مطبوعات در ایران کارگزار خبرنگار است و اگر به حرف و امر و نهی‌های او گوش نکند، فورا به مسوول بالاتر گزارش می‌دهند و او را توبیخ می‌کنند. چرا؟ برای این‌که مثلا عکس خبرنگار در کادر عکاس نبوده است.

وی در ادامه چنین اظهار کرد که بعضی‌ها نگاه و دید درستی نسبت به عکاس ندارند و فکر می‌کنند که فرد عکاس کار مهمی انجام نمی‌دهد و فقط یک دکمه را فشار می‌دهند و عکس خودبه‌خود گرفته می‌شود و در بعضی مواقع به عکاس می‌گویند که اگر عکس نمی‌خواهی بگیری، دوربینت را بده و برو، من خودم عکس می‌گیرم. برای این افراد که شناخت درستی و درک درستی از عکاسی ندارند، اصلا نباید عکس گرفت و در صورتی‌که کار انجام شد، می‌بایست دستمزد آن کاملا دریافت شود.

عکاس آژانس گامای فرانسه تصریح کرد: عکاسی خبری در نزد اصحاب رسانه و مسوولان ناشناخته است و خواهش می‌کنم که شما خودتان توضیح دهید یا کسانی که ارتباط نزدیک دارند، شرح دهند که این یک کار جدی، بسیار سنگین و خشن، پراسترس و اعصاب خوردکن است که در آن به آدم زور می‌گویند و اذیت می‌کنند و بی احترامی کرده و در مواقعی آدم را کتک هم می‌زنند.

اسلامی راد توضیح داد: با آمدن دوربین‌های دیجیتال انقلاب بزرگی در عکاسی ژورنالیستی و دیگر گرایش‌ها به‌وجود آمد. در این زمان شما می‌توانید به‌راحتی عکس بگیرید و نگران فیلم آن نباشید و نقل و انتقال عکس‌ها توسط کامپیوتر و اینترنت بسیار سهل و آسان شده است. درصورتی‌که ما تا چند سال پیش می‌بایست عکس‌ها را با مجوز خروج از کشور به آژانس خود برسانیم.

او به جوان‌هایی که پا به عرصه عکاسی خبری گذاشته‌اند، توصیه کرد که دست‌کم یک زبان خارجی را بلد باشند، چون از نداشتن تسلط در زبان لطمه زیادی می‌خورند. بعضی‌ها در این رشته مسلط به چندین زبان خارجی می‌باشند که مسلما در کار خود موفق‌ترند.

وی گفت که یاد‌ گرفتن یک زبان جدید مثل وارد شدن در دنیایی دیگر است و مثلا کسی که پنج زبان بلد باشد، پنج دنیا دارد. به‌نظر من بدون زبان انگلیسی یا فرانسه یا آلمانی توصیه نمی‌کنم که کسی این کار را ادامه دهد. حتا اگر در داخل کشور هم کار می‌کنید جهت پیشرفت کار خود می‌بایست هم کتاب بخوانید که اکثر آنها به‌صورت لاتین است و یا با کسانی که از خارج از کشور در ایران حضور دارند ارتباط برقرار کنید.

به گزارش ایسنا، به اعتقاد اسلامی راد، عکاسی از جایی جالب و سخت‌تر می‌شود که آژانس یا خبرگزاری بفهمد که شما با این عکس‌هایی که گرفته‌اید، چه می‌خواهید بگویید. یعنی حرف حساب عکاسی چیست؟ مهم نیست که حتا کادر‌های خیلی زیبا داشته باشید، بلکه مهم این است که عکاس با این عکس‌ها چه می‌خواهد بگوید و این همان است که بعضی‌ها می‌توانند خوب یاد بگیرند و عده‌ای هم در آن موفق نیستند و فقط تجربه می‌تواند باعث موفقیت شخص شود.

او با تاکید توصیه کرد: باید یاد بگیرید که با عکاسی و عکس چه چیزی را می‌خواهید بگویید؛ این مهم هم با تجربه به‌دست می‌آید و آن هم جرات می‌خواهد. از نظر من عکاسی این است که یک روز عکاس بخواهد حرف خودش را با عکس‌هایش بزند مثل یک نویسنده که با نوشتن حرف می‌زند. درغیر این‌صورت همه ما کارگزارانی بیش نیستیم و فرقی نمی‌کند که شاگرد خیاطی باشیم یا شاگرد یک باشگاه و یا یک عکاس که عکس می‌گیرد. زیرا همه کسانی که دوربین دارند عکس می‌گیرند؛ بنابراین کار زیاد مهمی نیست؛ مهم این است که با عکس‌هایی که می‌گیریم مطلبی را بیان کنیم و از آن بالاتر این است که بتوانیم با عکس‌ها احساس خود را منتقل کنیم و در این راه است که هر کس شیوه شخصی خودش را دنبال می‌کند.

وی اضافه کرد:‌ هر عکاسی یک دفترچه یادداشت به همراه خود داشته باشد و از عکس‌هایی که در طول روز می‌گیرد، یادداشت‌ برداری کند و مشخصات عکس و توضیح کوچکی نیز از آن بردارند؛ ضمن آنکه با مطالعه زیاد داشته باشند. به‌عنوان نمونه عکاسان خارجی در بعضی مواقع عکس‌ها و قصه‌های قشنگ و بزرگی می‌بینند در دفترچه خود می‌آورند، تا یک روز بتوانند از آنها یک سوژه یا یک داستان خوب بسازند. در بعضی از اوقات یک نوشته کوتاه در مورد سوژه می‌تواند تصویر را بسیار زیباتر و جذاب‌تر جلوه دهد. استعداد هم پرورش یافتنی است و با کار و تجربه استعداد پر بار و غنی‌تر می‌شود.

کد خبر 9536

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز