دوچرخه: گستره وسیع و متنوع دانش امام باقرع هم فقیهان را به احترام وامی‌داشت و هم اهل کلام و متفکران را به شاگردی او می‌کشاند و هم اهل عرفان و تصوف را مجذوب آن حضرت می‌کرد.

از این روست که شیخ فریدالدین عطار نیشابوری که سرگذشت عارفان بزرگ را در کتاب «تذکره الاولیا» نوشته، کتاب خود را با ذکر احوال امام صادقع آغاز کرده و با نگاهی کوتاه به اوصاف و احوال عرفانی امام باقرع به پایان برده است. هرچند در بخشی از قسمت‌ها زبان عطار در این کتاب ارزشمند سخت به نظر می‌رسد، اما خواندن  گزیده‌ای از آنچه در باره امام باقرع نوشته و اطلاع از نگاهی که به آن حضرت دارد، جذاب و مفید است.   

ذکر امام محمد باقر علیه الرحمه

آن حجت اهل معاملت، آن برهان ارباب مشاهدت، آن امام اولاد نبی، آن گزیده احفاد علی، آن صاحب باطن و ظاهر، ابو جعفر محمد باقر رضی الله عنه به حکم آنکه ابتدای این طایفه از جعفر صادق کرده شد که از فرزندان مصطفی است علیه الصلواه و السلام ختم این طایفه هم بر ایشان کرده می‌­آید.

او را باقر خواندندی، مخصوص بود به دقایق علوم و لطایف اشارت و او را کرامات مشهور است...نقل است که از یکی از خواص او پرسیدند که او شب چون می­‌گذراند؟ گفت: چون از شب لختی برود و او از اوراد فارغ شود؛ به آواز بلند گوید: الهی و سیدی شب درآمد و ولایت تصرف ملوک به سر آمد و ستارگان ظاهر شدند و خلایق بخفتند و صوت مردمان بیارامید و مردم از در خلق رمیدند و بایست­ه‌های خود بنهفتند و به نوم، درها فرو بستند و پاسبانان برگماشتند و آنها که بدیشان حاجتی داشتند فرو گذاشتند.

بار خدایا، تو زنده­‌ای و پاینده‌­ای و بیننده‌­ای، غنودن بر تو روا نیست و آنکه تو را بدین صفت نداند، هیچ نعمت را مقر نیست. تو آن خداوندی که رد حاجت سائل بر تو روا نباشد.آنکه دعا کند از مؤمنان بر درگاه‌­ست، سائل را بازنداری، بار خدایا چون مرگ و گور و حساب را یاد کنم، چگونه از دنیا بهره‌­ای پس از تو خواهم؟ از آنکه تو را دانم و از تو جویم. از آنکه تو رامی­‌خوانم راحتی در حال مرگ بی برگ و عیشی در حال  حساب بی عقاب.

این می­‌گفتی و می­‌گریستی تا شبی او را کسی گفت: یا سیدی چند گویی؟ گفت: ای دوست یعقوب را یک یوسف گم شده چنان بگریست علیه السلام که چشم­‌هایش سفید شد. من 10 کس از اجداد خود، یعنی حسین و قبیله او را در کربلا گم کرده‌­ام، کم از آن که در فراق ایشان دیده‌­ها سفید کنم؟

کد خبر 95350

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز