سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۸ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

روشنک محمدی: پاکدشت با وسعتی معادل 610 کیلومتر مربع تنها 2 درصد از مساحت کل جنوب پایتخت را به‌خود اختصاص داده است.

  با همه تلاش‌هایی که برای کاهش جرم در این منطقه انجام شده متأسفانه پاکدشت همچنان بستر جرایم بسیاری است به‌طوری که سیدولی‌الله حسینی رئیس دادگستری این شهرستان به صراحت وقوع جرایم را ناشی از وجود فقر و بیکاری، مهاجر پذیر بودن، حضور کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی و تمایل آنها برای استفاده از نیروی کار ارزان و بیگانه و ایجاد حاشیه‌ها می‌داند.

بیکار و معتاد بود، من هم کشتمش شاهین پسر بیکاری بود. روزهای آخر عمرش هم به همه ایرادهایش باید اعتیاد را اضافه می‌کردیم. دیگر همه را کلافه کرده بود و باید از دستش خلاص می‌شدیم. صادق ادامه داد: نزدیک 20 سالی می‌شد که شاهین، برادر همسرم پیش ما زندگی می‌کرد.

 سر کار نمی‌رفت شاید کاری هم نبود که انجام بدهد، بچه بدی نبود اما این آخری‌ها بدجوری زندگی را به من و خانواده‌ام زهر کرده بود. مدام داد و بی‌داد می‌کرد و به زنم فحش می‌داد و بچه‌ها را می‌زد. ابرو برایمان نگذاشته بود. این آخری‌ها هم هفته‌ای 40 تا 50 هزار تومان باید برای موادش پول می‌گرفت. همسایه‌ها می‌گفتند دزدی هم می‌کند، من هم یک روز توی زیر زمین با طناب خفه‌‌اش کردم و جسدش را قطعه‌قطعه کرده و داخل باغچه چال کردم.

همسر صادق گفت: از کاری که کرده بودیم ناراحت بودم اما شاهین چاره‌ای برای ما نگذاشته بود. کاش کار و باری داشت و اینقدر آزارمان نمیداد. بعد از اینکه دفنش کردیم دیگر حتی جرات نداشتم داخل حیات بروم. منزوی شده بودم. شوهرم را وادار کردم او را از زیر خاک در بیاورد و جای دیگری ببرد او هم همین کار را کرد و به جای اینکه او را جای دیگری دفن کند در خرابه‌ای انداخت. اینطوری شد که پلیس جسد را کشف و بعد از تحقیقات ما را دستگیر کرد.

شاید به همین علت باشد که ولی‌الله حسینی رئیس دادگستری پاکدشت بیکاری را اساسی‌ترین و بزرگ‌ترین معضل این منطقه می‌داند. موضوعی که به گفته او همه جرم شناسان آن را عاملی اساسی در ایجاد بزه و جرم می‌دانند. او معتقد است بیکاری منجر به فقر می‌شود و فقر مادر و عامل ایجاد جرم، مهاجرت، ایجاد حاشیه و جامعه‌ای ناامن است.

اعتراف یک تبعه افغانی

جارمحمد و قاسم 2 برادر افغانی بودند که به‌صورت قاچاقی از مرز رد شده و خود را به ایران رسانده بودند. می‌گفتند اسکندر آنها را از مرز رد کرده و قول داده بود توی پاکدشت برایشان کار درست کند. قاسم گفت: یعنی گفته بود درست کرده است. از ما پول زیادی برای کارهای نکرده‌‌اش گرفته بود.

 وقتی به پاکدشت رسیدیم ما را به خانه‌ای برد و گفت اینجا باید اقامت کنید. قرار شد فردا بازگردد و ما را سر کار ببرد. من و جارمحمد خوشحال از شروع یک زندگی، منتظر آمدن اسکندر شدیم. اما از آن شب چند روز گذشت و از او خبری نشد.

تصمیم گرفتیم دنبالش بگردیم، پیدایش هم کردیم، اما زیر بار نمی‌رفت که برایمان کار جور کند. برادرم هم می‌گفت باید پول ما را پس بدهد، سر همین مسئله درگیر شدند و اسکندر برادرم را با چاقو زد. من هم از پشت میله‌ای را به سر او زدم و کشتمش. انداختیمش زیر یک پل، نمی‌دانم پلیس چطوری ما را شناسایی و دستگیر کرد.

رئیس دادگستری پاکدشت در این باره گفت: پاکدشت به‌علت وجود کارخانه‌ها، تولیدی‌ها و شهرک‌های صنعتی بسیار نیاز به کارگر دارد کارگرانی که براساس منفعت طلبی کارخانه دارها از نیروهای ارزان تامین می‌شوند.

 این کارگران نیز بیشتر از مهاجران افغانی، پاکستانی و بنگلادشی هستند. این افراد از فقر مالی شدید رنج برده و رو به حاشیه‌ها می‌آورند به همین علت است که در پاکدشت شاهد رشد سریع حاشیه نشینی هستیم. وی افزود: این مهاجران هویت شناخته‌شده‌ای ندارند، درنتیجه درصورتی که مرتکب عمل خلافی نیز بشوند دستگیری و تعقیب آنها کار بسیار سختی خواهد بود.

وی از اختفای مجرمان فراری در این منطقه سخن گفت و افزود: متأسفانه به‌دلیل وجود همبستگی‌های قومی، ایجاد گسترده حاشیه‌ها و جرم خیزی این مراکز، فراری‌ها برای اختفا از دست قانون به این منطقه روی می‌آورند. ضمن آنکه به‌دلیل نبود بافت شهری و اسکان افراد در کوره پز خانه‌ها و مراکز غیرشهری، جرم‌خیزی در این منطقه بیشتر شده است.

حسینی ادامه داد: متأسفانه مهاجرت تاثیر بسیار زیادی در وقوع جرایم دارد. حتی در کشورهای پیشرفته نیز مهاجران به محض ورود به شهر یا کشوری خاص باید حضور خود را به پلیس اطلاع دهند تا درصورت نیاز پلیس از حضور و محل اسکان آنها مطلع باشد، این همان موردی است که در پاکدشت وجود ندارد.

وی در آخر اظهار داشت: جرم زاییده عواملی مانند اجتماع و خصوصیات ژنتیک است، باید به یاد داشت که جرم را نمی‌شود از بین برد اما می‌توان آن را کاهش داد و سطح افزایش آن را کنترل کرد. خیلی از زندانی‌ها بعد از خروج از زندان به خاطر بیکاری مجبور به ارتکاب مجدد اعمال خلاف می‌شوند درنتیجه درصورتی که بیکاری مرتفع شود تاثیر مستقیمی بر کاهش جرم خواهد داشت.

همشهری استانها

کد خبر 95348

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز