گروه اجتماعی: رئیس سازمان زندان‌ها، «دستورالعمل نحوه تأسیس واحدهای حمایت از حقوق شهروندی زندانیان» موضوع تبصره ٤ ماده ٤٤ آیین‌نامه اجرایی قانون تبدیل شورای سرپرستی به سازمان زندان‌ها را جهت اجرا ابلاغ کرد.

این دستورالعمل به منظور توسعه و تکریم حقوق شهروندی زندانیان و رعایت موازین حقوق اسلامی و انسانی و قانونی ایشان و فراهم نمودن بستر مناسب برای بازگشت آنان به یک زندگی سالم اجتماعی و تسهیل در امر زندان‌زدایی تهیه و تدوین شده است.

در بخشی از«دستورالعمل نحوه تأسیس واحدهای حمایت از حقوق شهروندی زندانیان» آمده است: به منظور توسعه و تکریم حقوق شهروندی زندانیان و رعایت موازین حقوق اسلامی و انسانی و قانونی ایشان و فراهم نمودن بستر مناسب برای بازگشت آنان به یک زندگی سالم اجتماعی و تسهیل در امر زندان‌زدایی در مراکز هر استان واحد حمایت از حقوق شهروندی زندانیان تأسیس می گردد.

در ماده3 نیز آمده است  حقوق شهروندی زندانیان عبارتست از رفتار انسانی و اسلامی با زندانیان و رعایت و حفظ آن دسته از حقوقی که در آئین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها به آن اشاره شده است از قبیل: مراقبت‌های بهداشتی ودرمانی،همچنین ممنوعیت هرگونه آزار و اذیت جسمی و روحی، ممنوعیت هرگونه تحقیر و استخفاف، حق مکالمه، مکاتبه، ملاقات حضوری با وکلا، بستگان و آشنایان و ملاقات شرعی وفق آئین‌نامه اجرایی سازمان،حفظ و نگهداری و تحویل لوازم شخصی به هنگام خروج زندانی از موسسه کیفری از حقوق زندانی است که باید رعایت شود.

در بخش دیگری از این دستور‌العمل آمده است: چنانچه حقوق شهروندی زندانیان نقض گردد واحدهای حمایت در موسسه مکلفند ضمن برخورد قانونی با متخلف، اقدام لازم جهت ایفای حقوق زندانی معمول و نتیجه را به دفتر حقوق شهروندی زندانیان گزارش نمایند.

کد خبر 9529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز