پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۶
۰ نفر

دوچرخه: سه مطلب کوتاه : معجزه قلم‌مو، کارآگاه‌ها محبوب‌اند،آگاتا کریستی در رأس نویسند‌ه‌ها،مارپل و پوآرو کیستند؟ و باز هم یوگی و دوستان

معجزه قلم‌مو

وقتی می‌خواهیم یک منظره پاییزی را نقاشی کنیم، چه رنگ‌هایی را به‌کار می‌بریم؟ زرد، قرمز، نارنجی و قهوه‌ای‌هایی مایل به این سه‌رنگ؛ رنگ‌هایی که با هم هماهنگ اند و در کنار هم، ترکیبی چشم نواز به وجود می‌آورند و به بیننده‌شان آرامش می‌دهند. گاهی هم ممکن است از رنگ سبز در میان رنگ‌های پاییزی‌مان استفاده کنیم تا درخشندگی و جلوه رنگ‌های نقاشی‌مان بیشتر شود. به نظر می‌رسد ما این ترکیب رنگی را از طبیعت یاد گرفته‌ایم، اما چند نفر از ما واقعاً منظره‌های پاییزی را با این‌همه تنوع رنگ از نزدیک دیده‌ایم؟ واقعیت این است که منظره‌های پاییزی در همه‌جای دنیا این همه رنگارنگ نیستند و در منطقه‌های مختلف با هم فرق می‌کنند.

حتماً می‌دانی دلیل این که رنگ برگ‌ها در پاییز تغییر می‌کند این است که برگ‌ها در این فصل دیگر کلروفیل تولید نمی‌کنند. در برگ های بعضی از درختان، همان زمان که سبز هستند، رنگ‌دانه‌های زرد هم وجود دارد و با از بین‌رفتن کلروفیل در آنها، رنگ‌دانه‌های زرد خودشان را نشان می‌دهند و در نتیجه ما آنها را به رنگ زرد می‌بینیم. اما برگ هایی که در پاییز به رنگ قرمز در می‌آیند، زمانی که دارند آماده می‌شوند تا از شاخه بیفتند، شروع می‌کنند به تولید رنگ‌دانه‌های قرمز.

این که بعضی از درختان واکنش دوم را نسبت به پاییز نشان می‌دهند، به میلیون‌ها سال پیش بر می‌گردد؛ زمانی که دوران یخ‌بندان آغاز شد. در آن زمان درختان مجبور شدند برگ‌هایشان را به رنگ قرمز در بیاورند، چون حشره‌ها ماده‌ای را که در پاییز در برگ آنها تولید می‌شود می‌خورند و بیشتر حشره‌ها به خوردن برگ‌های زرد تمایل بیشتری دارند تا خوردن برگ‌های قرمز؛ شاید به این خاطر که در طبیعت، معمولاً رنگ قرمز نشان‌دهنده وجود سم است. با وجود این‌که در این برگ‌های قرمز هیچ سمی وجود ندارد، حشره‌ها خوردن برگ‌های زرد را ترجیح می‌دهند،‌ بنابراین تغییر رنگ برگ‌ها به قرمز می‌توانست به دوام بیشتر درخت‌ها در شرایط آب و هوایی جدیدشان کمک کند.

اما یخ‌بندان در همه جای کره زمین به‌طور یکسان اتفاق نیفتاد، برای همین هم پراکندگی گونه‌های درختانی که در پاییز برگشان قرمز می‌شود در همه جا مثل هم نیست. دانشمندان پراکندگی 290 گونه از درختانی را که در پاییز رنگ برگشان قرمز می‌شود بررسی کردند و متوجه شدند که فقط 24 گونه از این درختان در اروپا وجود دارند، در حالی که در شرق امریکای شمالی 89 گونه و در شرق آسیا 152 گونه از این درختان زندگی می‌کنند؛ پس طبیعی است که منظره های پاییزی در این منطقه‌ها مثل هم نباشند.

اما به هر حال، ما هر جای کره زمین که زندگی کنیم، می‌توانیم پاییز را آن‌طور که دوست داریم نقاشی کنیم. درست است که  ما بخشی از ترکیب رنگ‌ها را از طبیعت یاد گرفته‌ایم، اما محدودیت‌های آن را نداریم. اگر برای طبیعت سال‌ها طول می‌کشد تا رنگی را به رنگی دیگر تبدیل کند، ما می‌توانیم در یک لحظه قلم‌مویمان را در رنگ بزنیم و دنیایی را که در ذهنمان داریم روی بوم بیاوریم.

آتوسا رقمی

کارآگاه‌ها محبوب‌اند

همیشه مجموعه‌های پلیسی جذاب اند. ریتم سریع باعث شده که این مجموعه‌ها سال‌های سال محبوب‌ترین و پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون باشند. در سال‌های اخیر چند مجموعه پلیسی خارجی خوب از تلویزیون پخش شده‌است. از مجموعه به یاد ماندنی «ناوارو» گرفته تا «هشدار برای کبرا- 11»  و «مأموران مخفی پلیس».

آگاتا کریستی در رأس نویسند‌ه‌ها

شاید بتوان گفت که بهترین کارهای پلیسی متعلق به آگاتا کریستی است. این نویسنده انگلیسی آثار زیادی نوشته است، اما شهرت او به خاطر نوشتن ۶۶ رمان جنایی است. داستان‌های «هرکول پوآرو» و «خانم مارپل» هر دو به مجموعه تلویزیونی تبدیل شدند. البته از روی بیشتر داستان‌های کوتاه او، و از بعضی‌ از آنها چندین بار، فیلم هایی ساخته شده اند که از آن میان می‌توان به فیلم‌های «قتل در قطار سریع السیر شرق»، «مرگ در رودخانه نیل» و... اشاره کرد.بسیاری از نوشته‌های آگاتا کریستی به‌طور مکرر برای تهیه برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی استفاده شده‌اند. بعضی از این فیلم‌ ها و مجموعه‌ها از تلویزیون ایران هم پخش شده‌اند؛ مثل هرکول پوآرو که این روزها هم شبکه اول سیما آن را پخش می کند.

مارپل و پوآرو کیستند؟

خانم مارپل یکی از شخصیت‌های داستانی این نویسنده انگلیسی است، که اولین بار با داستان «مرگ در خانه کشیش» به دنیای ادبیات کارآگاهی وارد شد. خانم مارپل زنی مسن است که در پس ظاهر ساده اش همیشه با استفاده از ترفندهای ساده و البته خاص، به راحتی ماجراهای قتل دهکده را کشف می‌کند.

اما هرکول پوآرو، دیگر شخصیت آگاتا کریستی، یک کارآگاه تخیلی بلژیکی است. او در بیش از 30 داستان بلند و 50 داستان کوتاه حضور داشته و به همین دلیل  می‌توان او را از مشهورترین شخصیت‌های داستانی تاریخ ادبیات دانست. وسواس، دقت و البته هوش زیاد از ویژگی‌های این شخصیت است.

ندا انتظامی

باز هم یوگی و دوستان

یوگی و دوستان کارتونی‌اش در یک فیلم جدید سینمایی، نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند.
سال‌ها پس از تولید مجموعه تلویزیونی «یوگی و دوستان»، صنعت سینما قصد دارد اولین فیلم سینمایی با حضور این خرس مهربان و دوستان شیطان او را تهیه و تولید کند. در این فیلم که با کمک کامپیوتر و سیستم‌های جدید دیجیتالی تهیه می‌شود، شخصیت کارتونی یوگی در کنار چند بازیگر زنده قرار می‌گیرد. دان‌آرکاد در نسخه سینمایی به جای یوگی صحبت می کند. جاستین تیمبرلیک هم صدای خودش را به دوست و همراه همیشگی یوگی، یعنی بو بو قرض می‌دهد. تا به‌حال، حضور آنا فاریس به عنوان بازیگر بخش زنده فیلم قطعی شده است. او نقش یک مستندساز را بازی می‌کند که بر اثر یک اتفاق، با یوگی و دوستانش همراه و وارد دنیای کارتونی آنها می‌شود.اریک برویگ کارگردانی نسخه سینمایی «یوگی و دوستان» را براساس فیلم‌نامه‌ای از خودش و براد کایلند کارگردانی می‌کند. برویگ تابستان سال قبل فیلم حادثه‌ای و ماجراجویانه «سفر به مرکز زمین» را برای نوجوانان کارگردانی کرد. قرار است کلید فیلم‌برداری «یوگی و دوستان» ماه آینده در کشور نیوزیلند زده شود. تمام صحنه‌های زنده فیلم در این مکان فیلم‌برداری می شود. هم‌زمان با شروع فیلم‌برداری صحنه‌های زنده، انیماتورهای فیلم ساخت و تولید صحنه‌های انیمیشنی آن را شروع می‌کنند.

شخصیت یوگی که توسط آرت کارنی خلق شد، اولین بار در سال 1958 در یک مجموعه انیمیشن خانوادگی به تماشاگران معرفی شد. استقبال تماشاگران تلویزیونی از این شخصیت باعث شد تا یوگی خودش به صورت یک شخصیت مستقل در یک مجموعه کارتونی مستقل در بیاید. این مجموعه با نام« یوگی و دوستان» به روی آنتن رفت. پخش این مجموعه که مورد استقبال فراوان بچه‌ها و خانواده‌های آنان قرار گرفته بود، تا سال 1964 ادامه پیدا کرد. سازندگان نسخه سینمایی می‌گویند در صورت استقبال تماشاگران، قسمت‌های بعدی «یوگی و دوستان» را تولید می کنند.

مهبد آستانی

کد خبر 95265

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز