پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

آتوسا رقمی: با شنیدن نام «ادیسون» به یاد مخترع لامپ برق می‌افتیم. اما شاید خیلی از ما ندانیم که ادیسون دیگری هم وجود دارد

که به همان‌اندازه شناخته شده و محبوب است: «ادیسون آرانْتِس دو ناسیمِنْتو»، فوتبالیست مشهور برزیلی که او را با نام «پله» می‌شناسیم.

مادر و پدر پله نام پسرشان را به خاطر علاقه‌شان به ادیسون مشهور، «ادیسون» گذاشتند و او را «ادسون» و گاهی هم «دیکو» صدا می‌کردند، ‌اما نام پله را در حقیقت هم ‌مدرسه‌ای ‌های او برایش انتخاب کردند. ادسون علاقه زیادی به دروازه‌بانی برزیلی به نام «بیله» داشت و برای همین بچه‌ها او را بیله صدا می‌کردند. این نام به تدریج تبدیل به پله شد.

پله در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمده بود و در نوجوانی به عنوان پیش‌خدمت در یک چای‌خانه کار می‌کرد و هم‌زمان درس فوتبال می‌گرفت. او حتی نمی‌توانست برای انجام تمرین‌هایش، یک توپ فوتبال بخرد و با مچاله کردن روزنامه‌ها و بستن یک نخ به دورشان، برای خودش توپ درست می‌کرد. اما پله خیلی زود پیشرفت کرد و به عنوان یک بازیکن خوب فوتبال شناخته شد. 15سالش بود که وارد تیم سانتُس، یکی از مهم‌ترین تیم‌های برزیل شد؛ در 16 سالگی به عضویت تیم ملی کشورش درآمد و در 17 سالگی برای اولین بار جام جهانی فوتبال را برد.

چیزی نگذشت که پله به خاطر تکنیک خاصش در بازی، در تمام دنیا مشهور شد؛ پاس‌کاری و دریبل عالی، شوت‌های محکم، سرعت زیاد، توانایی در هد زدن و تعداد زیاد گل‌هایش زبانزد همه شد و کم‌کم شروع کرد به گرفتن لقب‌هایی مثل «پادشاه فوتبال»، «پادشاه پله» و ... شهرت و محبوبیت پله تا جایی پیش رفت که کمیته بین‌المللی المپیک به او لقب «قهرمان قرن» داد؛ فیفا رسماً او را سفیر فوتبال جهان اعلام کرد؛ مجله «تایمز» نام او را در میان صد شخصیت مهم قرن بیستم قرار داد و در کشورش هم او را «قهرمان ملی» اعلام کردند.

پله سال 1977 بعد از 22 سال بازی فوتبال و 1281 گل، بازنشسته شد، اما همچنان به فعالیت‌های ورزشی واجتماعی‌اش ادامه داد.

واقعیت این است که تنها فوتبال و ورزش نیست که پله را به شخصیتی مشهور و دوست‌داشتنی تبدیل کرده است. او تلاش‌های زیادی هم برای بهبود وضعیت اجتماعی مردمی انجام داده که در فقر زندگی می‌کنند. در 19 نوامبر سال 1969 میلادی (28 آبان 1348شمسی ) وقتی هزارمین گل زندگی‌اش را زد، همه منافع آن را به بچه‌های فقیر برزیل هدیه کرد. سال 1972 توپی را که با آن همین هزارمین گل را زده بود، به مؤسسه‌ای در برزیل داد که از خانواده‌های بچه‌های دارای نقص عضو حمایت می‌کرد، تا با فروش توپ بتوانند بخشی از مخارج مؤسسه را تأمین کنند. حالا هم که 40 سال از تاریخ هزارمین گل پله می‌گذرد، او همچنان به فعالیت‌های انسان‌دوستانه‌اش ادامه می‌دهد. قرار است پنج‌شنبه هفته آینده (5 آذر / 26 نوامبر)، به «دانبوین» ایرلند برود و در برنامه‌ای که برای جمع آوری کمک‌های خیریه ترتیب داده شده، شرکت کند. در این برنامه چند مسابقه بین اعضای مدرسه فوتبال دانبوین برگزار می‌شود. قرار است درآمد این مسابقه ها بین یک بیمارستان کودکان در ایرلند و «بیمارستان کودکان شازده‌کوچولو» در برزیل، که مؤسس آن هم پله بوده است، تقسیم شود.

کد خبر 95244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز