شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: ایران روزانه حدود 23 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر و در مقابل 24 میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان وارد می‌کند و به این ترتیب تجارت گاز ایران منفی است

جواد اوجی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به‌عنوان مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت توزیع گاز منطقه خاورمیانه و در کشوری که دارنده دومین منابع گاز جهان است با اعلام این خبر نوید داد تا پایان افق چشم‌انداز برنامه 20 ساله کشور ایران باید دومین تولید‌کننده گاز دنیا و نقشی مهم در صادرات گاز جهان داشته باشد.

به گزارش شانا این مقام دولتی در ادامه با اشاره به اینکه در 3 سال آینده هیچ‌گونه افزایش تولیدی نخواهیم داشت توضیح نداد که اهداف برنامه20 ساله چگونه محقق می‌شود؟ وی در عین حال خبر داد که در 7 ماه نخست سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته در بخش خانگی و صنایع5/26 درصد افزایش مصرف رخ‌داده است.

وی توضیح نداد که با توجه به رشد مصرف و برنامه‌های دولت برای گسترش انشعاب گاز در کشور اهداف توسعه بخش گاز چگونه محقق می‌شود.براساس برنامه‌های توسعه مصرف گاز در کشور، هم‌اکنون سهم گاز در سبد انرژی مصرفی کشور به 62 درصد رسیده است.

راه حل‌های دولت

پیش از این مسعود میر‌کاظمی وزیر‌نفت در اظهاراتی اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را یک راه برای افزایش تولید نفت خام کشور اعلام کرده بود. به‌نظر می‌رسد که برای تحقق اهداف تولید گاز و صادرات آن نیز راه حل ساده و در دسترس، افزایش قیمت گاز و کاهش مصرف است.

هنوز مشخص نیست که تغییر قیمت گاز چند درصد مصرف را کاهش می‌دهد ولی با توجه به اینکه بخش خانگی به‌عنوان مهم‌ترین منبع مصرف گاز هنوز برای کاهش مصرف آمادگی کافی ندارد در صد کاهش مصرف چشمگیر نباشد. درصورت ادامه سیاست دولت برای توسعه مشترکان گاز در کشور رشد مصرف همچنان از شتاب مطلوبی برخوردار نیست.

احتمال قطع گاز در زمستان

معاون وزیر نفت در امور گاز و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و فرهنگ‌سازی مصرف تنها راه مقابله با قطعی گاز در زمستان امسال است، ابراز امیدواری کرد که امسال هیچ‌گونه قطع گازی در کشور رخ‌ندهد.

کد خبر 95197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز