شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: افزایش بی‌رویه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها موجب شده تا معاون دانشجویی وزارت علوم هم به جمع مخالفان افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها بپیوندد و اعلام کند:

باید از توسعه بی‌رویه آموزش عالی جلوگیری شود.

به گزارش ایسنا، محمود ملاباشی در پنجمین گردهمایی معاونان دانشجویی فرهنگی دانشگاه‌های منطقه 3 کشور گفت: رشته‌ها باید براساس نیاز استان و کشور ایجاد شوند، این در حالی‌ است که پیش از این هدف هر مؤسسه‌ای ایجاد رشته و افزایش ظرفیت بود.

وی اظهار کرد: براساس قانون برای دانشجویان دوره شبانه خدمات رفاهی ارائه نمی‌شود. دانشجویان دوره‌های نوبت دوم فقط می‌توانند از ظرفیت‌های اضافی آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها استفاده کنند و ما قانونی برای ارائه خدمات رفاهی و غذایی به دانشجویان نوبت دوم نداریم.

معاون دانشجویی وزارت علوم پیش از این اعلام کرد: درصورتی که افزایش ظرفیت دانشجو و توسعه خوابگاه‌ها هماهنگ نباشد قطعا با مشکل کمبود خوابگاه روبه‌رو خواهیم بود.

اعتراض وزارت بهداشت و رؤسای دانشگاه‌ها

پیش از این نیز معاون وزیر بهداشت و رؤسای برخی از دانشگاه‌های ممتاز و مادر مانند تهران و شریف اعتراض خود را نسبت به عملکرد سازمان سنجش در کنکور امسال و «تحمیل بیش از حد دانشجو» اعلام کردند. آنان معتقدند که «وزارت علوم ظرفیتی مازاد به دانشگاه‌ها تحمیل می‌کند که دانشگاه‌ها را از اداره این دانشجویان عاجز می‌کند.»

معاون آموزشی وزارت بهداشت معتقد است که سازمان سنجش بیش از ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی دانشجو پذیرش کرده و این خلاف توافق قبلی است. محمد‌علی محققی درباره ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های علوم پزشکی به خبرگزاری مهر گفت: افزایش میزان پذیرش به‌دلیل تأثیر در بودجه‌ها مشکل‌ساز می‌شود. از سوی دیگر موجب بروز مشکلاتی در فضای آموزشی و خوابگاه‌های دانشجویی شده است.

افزایش ظرفیت، خوب یا بد

برخی از مواقع افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها خوب است و در برخی از مواقع هم اصلا امکان ندارد، حالا به هزار و یک دلیل. در کنکور سال گذشته نیز مجلس بعد از اجرای برنامه «بومی گزینی» و اعتراض گسترده داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها، ظرفیت پذیرش برخی از دانشگاه‌های ممتاز و مادر را در رشته‌های فنی و مهندسی، پزشکی و حقوق10درصد افزایش داد.

البته پس از این افزایش ظرفیت، وزارت علوم و بهداشت به بهانه‌های مختلف در مقابل اجرای آن مقاومت کردند. ماجرای کنکور 88 اما کمی متفاوت است؛ سازمان سنجش بدون در نظر گرفتن ظرفیت اعلام شده از طرف دانشگاه‌ها، ظرفیت پذیرش دانشجو را به‌طور بی‌رویه افزایش داده است.

این امر موجب نارضایتی و انتقاد مسئولان وزارت بهداشت و رؤسای دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم شده‌است.

سلام دانشگاه

پیش از برگزاری کنکور امسال، سازمان سنجش آموزش کشور به داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نوید داد که «ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها بیش از تعداد داوطلبان است و امسال هیچ داوطلبی بدون صندلی در دانشگاه نمی‌ماند.»

به گفته رئیس سازمان سنجش، کنکور سال 88 نسبت به سال گذشته20 درصد افزایش ظرفیت دارد. در کنکور سال 87 تعداد 437 هزار نفر پذیرش شدند و در کنکور 88 بیش از 520 هزار نفر پذیرفته شده‌اند.

به گفته عبد‌الرسول پور‌عباس در کنکور امسال تعداد مجازین بیشتر از سال‌های گذشته اعلام شد و بیشترین افزایش ظرفیت مربوط به دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی بود. قائم مقام وزیر سابق علوم نیز در این باره اظهار کرد: ظرفیت دانشگاه‌ها در سال 88 افزایش دارد و یک میلیون و 300هزار نفر جذب دانشجو خواهیم داشت. البته کل داوطلبان در داخل کشور بیش از یک میلیون و 250 نفر نیست.

محمد حسینی، افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها را نشانه موفقیت بزرگی در عرصه آموزش عالی دانست و اذعان کرد که «سعی بر این است که علاوه بر ارتقای کمی، بر ارتقای کیفی هم افزوده شود.»

افت تحصیلی

سرپرست دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم چندی قبل اعلام کرد:30 درصد دانشجویان دانشگاه‌ها علاقه‌ای به رشته تحصیلی خود ندارند و افت تحصیلی در دانشگاه‌ها نگران‌کننده است.

به گفته حمید یعقوبی، کاهش انگیزه تحصیلی دانشجویان و در نتیجه افت تحصیلی یکی از مشکلات دانشجویان است. البته افت تحصیلی و مشروط شدن در بین دانشجویان پسر بیشتر از دختران است.

کد خبر 95185

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز