دوشنبه ۶ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر دارایی هند در یک اجلاس بین‌المللی اقتصادی گفت بزرگترین خطراتی که آینده اقتصادی هند را تهدید می‌کند شیوع ایدز و کمبود آب است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه هند هم اکنون دارای بزرگترین بار موارد عفونت با ویروس نقص ایمنی و بیماری ایدز (HIV_AIDS) است و 5.7 میلیون نفر در این کشور با این ویروس زندگی می‌کنند.

پی چیدامبارام وزیر دارایی هند در "اجلاس اقتصادی هند"  که صاحبان صنایع و بازرگانان از هند و سراسر جهان در ان گرد آمده‌اند،گفت: "ترسناک‌ترین معضل بالقوه در هند از کنترل خارج شدن HIV_AIDS است."

چیدامبارام یکشنبه 25 نوامبر (3 آذر) در روز گشایش این اجلاس سه‌روزه که مجمع اقتصاد جهانی مستقر در ژنو سوئیس ان را سازمان داده بود بر این نکات تاکید کرد.

"اجلاس اقتصادی هند" مهم‌ترین خطرات درباره آینده اقتصاد به سرعت در حال رشد هند را که در حال حاضر با نرخ بالای 8 درصد در سال در حال توسعه است،بررسی می‌‌کند.
وزیر دارایی هند گفت تا دو سه سال پیش دولت هند در مورد موضوع ایدز، موضعی از سر انکار داشت.

سخنان چیدامبارام  هنگامی بیان می‌شود که گروه پیشگیری از ویروس ایدز این ماه هشدار داد که در بدترین حالت این ویروس می‌تواند در دهه آینده به سه درصد جمعیت بیش از یک میلیاردی هند- یعنی سی میلیون نفر- سرایت پیدا کند.

درصد فعلی عفونت با HIV در حال حاضر در هند 0.9 درصد است.

دولت هند اخیرا یک راهبرد جدید بر ضد ایدز را اتخاذ کرده است که بر اساس آن در طول پنج‌ سال آینده 2.5 میلیارد دلار صرف پیشگیری و درمان ایدز خواهد کرد.

چیدامبارام  کمبود آب را دومین تهدید عمده برای آینده اقتصادی هند خواند.

او با اشاره به منازعات تند میان ایالت‌های هند که بر سر سهم هر کدام از منابع آب جریان دارد،گفت: "ایالت‌های هند همین الان هم تقریبا در وضعیت جنگ بر سر آب قرار دارند."

او گفت برخی از کمبودهای بالقوه را می‌توان از طریق شیرین کردن آب دریا در طول سواحل و نیز از طریق بازیافت آب و مدیریت کارآمدتر منابع آب برطرف کرد. او افزود: "یک سیستم زهکشی جدید کارامد نیز  مورد نیاز است."

کد خبر 9516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز