شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۰
۰ نفر

مهدی علیپور: این روزها مشکلات مترو پایتخت به سوژه روز رسانه‌ها تبدیل شده است

مشکلی که به نظر می‌رسد بعضی‌ها قصد دارند با نسبت دادن آن به رقابت‌های سیاسی از اصل موضوع که عدم تخصیص اعتبارات مصوب شده مترو است شانه خالی کنند. مشکلات مترو از آنجایی آغاز شد که دولت از پرداخت بودجه مترو سر باز زد. نمایندگان مجلس با درک صحیح از نقش مؤثر مترو در کاهش مشکلات ترافیک و آلودگی هوای تهران، ساخت مترو را به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار دادند اما متأسفانه دولت در این زمینه عملکردی بازدارنده از خود نشان داد.

مجلس در لایحه بودجه سال 87 یک میلیارد دلار برای توسعه مترو در نظر گرفت ولی دولت در عمل این ارز را تخصیص نداد. چنانکه به گفته انوشیروان محسنی نماینده مردم نوشهر حتی یک دلار از اعتبارات دولتی برای خرید تجهیزات خارجی و واردات واگن مترو در اختیار شرکت متروی تهران قرار نگرفت.

سالانه بیش از 1200 میلیارد تومان برای توسعه خطوط مترو بودجه لازم است که نیمی از آن باید توسط دولت پرداخت شود. افزایش ظرفیت متروی تهران، صرفه‌جویی قابل توجهی در یارانه بنزین وارداتی به همراه دارد که می‌توان بخشی از آن یا شاید همه آن را به توسعه این سیستم حمل و نقل اختصاص داد.

 اما به گفته معاون حمل و نقل شهردار تهران «سال گذشته دولت حدود یک سوم سهم تعهدات مالی خود را به متروی تهران پرداخت کرد.» در چنین شرایطی طبیعی است توسعه مترو با سرعت کمتری پیش رود.  از سوی دیگر بدهی‌های دولت به مترو در سال جدید به 800 میلیارد تومان خواهد رسید و این در حالیست که شهرداری و شورای شهر تهران امیدوار بودند بتوانند بخشی از بدهی 310 میلیارد تومانی دولت برای ارتقا و توسعه خطوط مترو را در سال 87 وصول کنند ولی نتوانستند.

همچنین هر سال باید رقمی حدود هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه خطوط مترو تأمین شود که نیمی از آن سهم دولت است. فارغ از مشکلات پیشین دولت و مترو و بودجه‌هایی که دولت تاکنون به مترو نداده است جدال تازه این 2 نهاد مربوط به 24 میلیارد تومان بودجه مصوب شورای شهر تهران برای یارانه بلیط است که دولت باید بپردازد اما از آن سر باز زده و تاکنون 360 میلیون تومان آنرا پرداخت کرده است.

مسئولان مترو می‌گویند در حال حاضر مترو با کمبود واگن مواجه است و بسیاری از قطارها فرسوده شده و نیاز به تعمیر اساسی دارند. آنان همچنین می‌گویند از آنجا که موجودی بسیاری از قطعات یدکی‌شان صفر شده است مجبور شده‌اند برخی از قطارها را از خط خارج کرده و از آنها به عنوان قطعه یدکی استفاده کنند. 

محسن هاشمی در سخنان خود در برنامه تهران 20 در پاسخ به انتقادات و اعتراضات مردم درباره سرویسدهی نامناسب مترو، با اشاره به توسعه مترو و امکاناتی که از سوی این شرکت در اختیار مردم قرار گرفته است، دلیل همه مشکلات و سرویس دهی نامناسب به مردم را کمبود واگن مترو اعلام کرد. 

او در ادامه از نشست‌های گوناگونی که با نمایندگان مجلس و دولت داشته است سخن به میان آورد و اعلام کرد: «سرانجام تصمیم بر این شد که 65 قطار به سیستم درونی تهران ـ که قرارداد آن با واگن‌ سازمان‌های داخلی بسته شده ـ اضافه و 28 لوکوموتیو و 160 واگن نیز برای تهران کرج خریداری شود، ولی متأسفانه، به دلیل پرداخت نکردن بدهی‌های مترو به بانک ـ به خاطر پرداخت نکردن بودجه مترو از سوی دولت محترم که حدود 400 تا 500 میلیارد تومان است ـ و بدسابقه شدن مترو تهران نزد بانک‌ها، تخصیص، اعتبارات و اسناد تقلیل یافت و تمدید نشد.» 

البته مدیرعامل متروی تهران اشاره کرد که همین عدم پرداخت بودجه، سبب بدهی‌های گسترده مترو ¨29 میلیارد تومان© به گمرکات هم شده است که با توجه به قانون، باید این پول توسط گمرک گرفته شود. همچنین در قانون بودجه 45 میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته شده بود که باز هم از سوی دولت پرداخت نشد و برای همین، برخی از کالاها در گمرک ماند و باعث دیرکرد 4 تا 5 ماهه در ساخت واگن کشوری شد .

ولی با وجود همه مشکلات نقدینگی و مالی، باز هم مسئولان مترو امیدوارند با توجه به نشست خوبی که شهردار تهران با وزیر کشور داشته است و نیز جلساتی که معاون وزیر کشور و سازمان شهرداری‌ها با یکدیگر داشتند، مشکلات متروحل شود. 

همشهری محله - 1

کد خبر 95156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز