چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

گروه سلامت - سمیه شرافتی: "بررسی شکایات مردم از گروه پزشکی در 6‌ماه نخست سال‌88 نشان داده که تخلفات این قشر 10‌درصد نسبت به سال گذشته که 4‌هزار و 200‌پرونده در آن سال بوده، بیشتر شده است"

درحالی‌که به گفته کارشناسان تخلفات پزشکی به‌دلیل نبود نظارت کافی و قوانین لازم در این بخش به شکل معناداری در حال افزایش است.20آبان دکتر غلامرضا نیک‌نژاد، معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با اعلام این خبر و در بیان گروه‌های پزشکی متخلف گفت: نخستین گروه، پزشکان عمومی با 75‌هزار نفر بیشترین تخلف را داشته و پس از آن دندانپزشکان، متخصصان زنان و زایمان، متخصصان ارتوپدی و آخرین گروه نیز جراحان اعم از ترمیمی و گوش و حلق و بینی بوده است.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این سؤال که چرا پزشکان عمومی بالاترین میزان شکایت را دارند، تاکیدکرد: تعداد پزشکان عمومی  بین 70 تا 75‌هزار نفر بوده و عدد بالایی است و همین، علت بالا بودن این قصورهای پزشکی است.

اما در شرایطی که کارشناسان معتقدند نبود نظارت مؤثر و کارا مهم‌ترین عامل تخلفات پزشکی است، مدتی پیش نیز قائم مقام سازمان نظام پزشکی از دولت خواسته بود تا در امر نظارت بر پزشکان، این سازمان را حمایت کند.

ولی ظاهرا امسال معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی اعلام کرده که روزانه 20 تا 25‌درصد ازبیماران‌در تهران از پزشکان شکایت می‌کنند؛ به‌طوری که برخی از بیماران اعتراض می‌کنند که پزشک معالج، موازین علمی را رعایت نکرده و یا با 15‌دقیقه تاخیر بر سر بیمار حاضر شده است.

همچنین در شهرستان‌ها نیز متأسفانه ضعف رسیدگی تخصصی به شکایات مردم وجود دارد.این عبارات در حالی از سوی دکتر نیک‌نژاد بیان می‌شود که تا الان حدود 27 پزشک نیز تا پایان عمر از امر طبابت محروم شده‌اند.

چگونه با قصور پزشکان برخورد می‌شود؟

با این حال ظاهرا طبق قانون، تمامی بیماران می‌توانند برای شکایت از پزشک، مؤسسه پزشکی و یا کادر درمانی به دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی مراجعه کنند که با توجه به اینکه امروزه 180‌مرکزسازمان نظام پزشکی در کشور وجود دارد به افراد این امکان را می‌دهد که با مراجعه به نزدیک‌ترین سازمان به محل سکونت خود نسبت به شکایات اقدام کنند.

بنابراین نخستین مرکزی که در آن به شکایات پزشکان رسیدگی می‌شود دادسرای انتظامی است که مانند دادگستری در دادگاه عمل می‌کند. دکتر نیک‌نژاد با اشاره به اینکه 5 نوع مجازات برای قصور پزشکان در نظر گرفته می‌شود، اینطور توضیح داد: در مرحله اول درصورت مقصر شناخته‌شدن پزشک، تذکر یا اخطار شفاهی در حضور هیأت‌مدیره سازمان نظام پزشکی به فرد داده می‌شود.

همچنین در مجازات بند « ب» پزشک محکوم می‌شود به توبیخ کتبی با درج در پرونده نظام پزشکی که این تخلف اگر یک‌سال تکرار نشود از پرونده وی پاک می‌شود.به گفته معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در موارد شدیدتر که شامل مجازات بند « ج» می‌شود توبیخ کتبی با درج در پرونده به علاوه الصاق رأی در تابلوی اعلانات محل یا نشریه آن صورت می‌گیرد.

محرومیت پزشکی هم داریم

البته به عقیده دکتر نیک‌نژاد موارد ذکر شده شامل محکومیت‌های پزشکی می‌شد اما در موارد بعدی محرومیت‌های پزشکی نیز وجود دارد. در مرحله اول در مجازات بند «د» به پزشک 3 ماه تا یک سال محرومیت از طبابت در محل ارتکاب جرم داده می‌شود.

در مرحله بعد در مجازات بند «و» 3ماه تا یک سال محرومیت در سراسر کشور داده می‌شود. در موارد بعد نیز یک تا 3‌سال محرومیت در سراسر کشور و محرومیت دائم به پزشکان داده می‌شود. البته در این موارد نیز پزشکان درصورت اعتراض می‌توانند طی 20 روز اعتراض خود را اعلام کنند.

دندانسازان تجربی اجازه اقدام درمانی را ندارند

اما در‌گیرودار خبر افزایش تعداد تخلفات پزشکی نسبت به سال‌های گذشته، رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، اعلام کرده که هرگونه اقدام درمانی توسط دندانسازان تجربی غیرقانونی است.

‌این در حالی است که سازمان نظام پزشکی نیز تا قبل از این و در سال‌های گذشته اعلام کرده بود: دندانپزشکان تجربی نیز که در گذشته دوره‌هایی را دیده‌اند و در این حوزه فعالیت می‌کنند محدودیت‌های خاصی در درمان داشته و اجازه ورود به همه حوزه‌های درمان دندانپزشکی را ندارند.

برای مثال حق عصب‌کشی و جراحی‌های دندانپزشکی را ندارند. با این حال دکتر حسین حصاری در این باره تاکیدکرد: هرچند تعرفه درمان‌هایی که این دندانسازان دریافت می‌کنند پایین است اما کیفیت پایین درمان‌های ارائه شده توسط این افراد نه تنها هزینه‌های گزافی را برای بیماران در پی خواهد داشت بلکه سلامت بیماران را به خطر می‌اندازد.

دکتر حصاری با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت برای ساماندهی فعالیت‌های دندانسازان تجربی در کشور گفت: شاغلین حرف وابسته به دندانپزشکی به چند گروه از جمله کمک دندانپزشکان تجربی و بهداران تجربی دندان تقسیم می‌شوند.

به گفته وی، کمک دندانپزشکان تجربی و بهداران تجربی دندان تنها اجازه ترمیم سطحی دندان، کشیدن دندان (به جز دندان عقل و ریشه‌های باقیمانده) و انجام پروتز متحرک و جرم‌گیری را دارند.

همچنین دندانپزشکان تجربی و بهداران تجربی دندان اجازه پر کردن وسیع دندان، کشیدن دندان‌های چند ریشه و مشکل و درمان ریشه در بیماران را ندارند. وی، گروه دیگر را دندانسازان تجربی عنوان کرد و افزود: این گروه اجازه انجام هیچگونه درمان برای بیماران را ندارند.

این درحالی است که برخی از این افراد بدون مجوز اقدام به قالب‌گیری و ساخت پروتزهای دندانی می‌کنند که این امر غیرقانونی است. دکتر حصاری با بیان اینکه وزارت بهداشت بر اساس قانون، با این افراد برخورد خواهد کرد، از مردم خواست به هیچ وجه برای اقدامات درمانی دهان و دندان خود به افراد فاقد صلاحیت مراجعه نکنند.

کد خبر 95025

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز