همشهری آنلاین: شرکت هواپیمایی ایبریا (متعلق به خطوط هوایی اسپانیا) روز یکشنبه 26 نوامبر(5 آذر) برای اولین بار چندین پرواز آزمایشی به شهر جبل‌الطارق انجام داد.

به نوشته ال موندو،در جریان این پرواز‌ها هواپیما‌های ایبریا چندین بار بر باند فرودگاه جبل‌الطارق(منطقه تحت حاکمیت بریتانیا) فرود آمدند و مجددا از آن برخاستند.بر اساس این گزارش قرار است هواپیما‌های خطوط هوایی ایبریا پرواز‌های روزانه‌ای را میان جبل‌الطارق و شبه جزیره ایبری(اسپانیا) بر قرار کنند.

این ارتباط به صورت روزانه و رفت وبرگشت با یک فروند هواپیمای ایرباس 319 با گنجایش بیش از 140 سرنشین، از روز 16 دسامبر برقرار می‌شود.

اسپانیا پیش از این و در جریان اجلاس سه جانبه‌ای که میان مقامات مادرید،لندن و جبل‌الطارق در تاریخ 18 سپتامبر برگزار شد،از قصد خود مبنی بر استفاده مشترک از فرودگاه جبل‌الطارق در زمینه فرود و برخاست هواپیما‌های کشوری خبر داده بود.

پس از انجام اولین پرواز ایریا به مقصد جبل‌الطارق اسپانیا محدودیت‌های جاری پرواز هواپیما‌های کشوری از شبه جزیره ایبری به مقصد این مستعمره بریتانیایی را بر خواهد چید.

در چارچوب موارد مورد توافق در اجلاس مقامات اسپانیا ،بریتانیا وجبل‌الطارق ترمینالی جدید نیز در فرودگاه کوچک جبل‌الطارق ساخته می‌شود.در همین زمینه نیز کمیسیونی به نام کمیسیون روابط پایدار تشکیل شده که به بررسی مسائل و مشکلات ساخت و ساز‌های جدید در فرودگاه جبل‌الطارق وهمچنین روابط هوایی فی مابین می‌پردازد.

از سویی دیگر اما دولت جبل‌الطارق در بیانیه‌ای اعلام کرد:خطوط هوایی این شهر در وب سایت خود تغییراتی داده و در آنجا جبل‌الطارق را به عنوان مقصدی بین‌المللی معرفی کرده است. پیشتر جبل‌الطارق به عنوان مقصدی داخلی برای پرواز‌های بریتانیایی مطرح بود.

 حاکمیت صخره جبل‌الطارق و مناطق اطراف آن که با باریکه‌ای از خشکی به خاک اسپانیا متصل است،در سال 1713 از سوی دولت وقت اسپانیا به انگلستان واگذار شد.

کد خبر 9496

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز