دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۶
۰ نفر

دوچرخه: سؤال یکی از نوجوانان از پزشک دوچرخه و پاسخ دکتر قرائی‌مقدم به او:

همکلاسی‌ام چند روز پیش با یک ماشین تصادف کرد. در بیمارستان، پزشک‌ها به او گفتند که سرش خونریزی کرده است و برای همین او را عمل جراحی کردند. آیا او خوب می‌شود و می‌تواند به مدرسه برگردد؟

ضربه به سر یک ناراحتی شایع در تصادفات و حوادث مختلف است. اکثر این ضربات خفیف اند و ناراحتی زیادی برای بیمار ایجادنمی‌کنند و فردپس از چند ساعت تحت‌نظر بودن، می‌تواند به منزل برود. تعدادی از ضربه‌هایی که به سر وارد می‌شوند شدیدترند و نیاز به درمان‌های بیشتری دارند. از جمله آن‌که ممکن است ضربه به سر باعث شکستگی استخوان جمجمه یا پارگی یکی از رگ‌های درون سر و خونریزی داخل جمجمه شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، در اکثر مواقع و پس از این‌که با عکس‌برداری‌های ویژه مانند عکس‌برداری کامپیوتری (سی تی اسکن) از به وجود آمدن این خونریزی مطمئن شدند، پزشکان متخصص جراحی مغز و اعصاب جمجمه را باز و خونریزی درون سر را خارج می کنند. خیلی وقت ها خونریزی‌های درون جمجمه با این عمل جراحی درمان می‌شود. باید گفت که اگرچه این عمل جراحی بسیار مشکل است اما از هزاران سال پیش به وسیله پزشکان انجام‌گرفته‌است. به عنوان مثال در بقایای شهر سوخته نزدیک زابل، در حدود 4800 سال قبل، آثار چنین عمل جراحی مغز دیده می‌شود (روزنامه «اطلاعات»، یکشنبه 19 آبان 1387).

با توجه به این‌که دوست شما در یک مرکز بیمارستانی برای درمان خونریزی مغزی عمل جراحی شده‌است احتمال بسیار زیادی وجوددارد که او بعد از سپری‌کردن دوران مراقبت‌های بعد از عمل جراحی، سلامت خود را به‌طور کامل به دست آورد و بتواند پس از مدتی به مدرسه بازگردد. سرعت بالا در هنگام رانندگی، نبستن کمربند ایمنی و استفاده نکردن از کلاه ایمنی در هنگام استفاده از موتورسیکلت یا وسایل نقلیه و ورزشی پرخطر دیگر از جمله عواملی است که موجب اتفاقاتی وحشتناک مانند خونریزی‌های مغزی می‌شود. این افراد اگر به سرعت و با مراقبت‌های لازم به وسیله افراد ماهر به بیمارستان منتقل نشوند، ممکن است دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیر از جمله مرگ یا فلج شوند. کمربند ایمنی بیشتر از هر پزشکی می‌تواند به مصدومان تصادفات رانندگی یاری رساند و کلاه ایمنی می‌تواند از مغز شما و میلیون‌ها میلیون سلول خاکستری به خوبی محافظت کند.

کد خبر 94919

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز