دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

سه‌شنبه هفته پیش جلسه علنی مجلس به‌علت حضور رئیس‌جمهور، اعتراض دولت به مخالفت مجلس با تشکیل صندوق هدفمندسازی یارانه‌ها و سپس تهدید دولت به بازپس‌گیری لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به جلسه‌ای جنجالی تبدیل شد

یک هفته پس از آن روز جنجالی و درحالی‌که مجلس تا حدودی خواسته‌های دولت را تامین کرده اما از واکنش قطعی دولت هنوز خبری نیست،18آبان علی لاریجانی، سیدمحمدحسن ابوترابی، محمدرضا باهنر و احمد توکلی، رئیس و نواب رئیس مجلس و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نگرانی دولتمردان در مورد تغییرات لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را بی‌دلیل دانستند و تاکید کردند که مجلس تا آنجا که چارچوب قوانین اجازه می‌داده نظرات دولت را برای تسهیل در اجرای این طرح تامین کرده‌ است.

احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در این باره گفت: مجلس تمایل داشته و دارد که با دولت تفاهم کند و تا آنجا که قانون اساسی و منطق اقتصاد اجازه می‌دهد، تسهیلاتی فراهم کند تا دولت از موفقیتش در اجرای قانون خاطر جمع شود.

وی که در جلسه روز یکشنبه نسبت به مصوبه مجلس درباره ماده 16لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها اعتراض داشت و معتقد بود که نمایندگان برای تامین نظر دولت مصوبه پیشین خود در ماده 13 را نقض کرده‌ا‌ند، همچنان بر عقیده خود استوار است و پیش‌بینی کرده که شورای نگهبان نیز بر این تناقض صحه بگذارد.

لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، هم در گفت‌وگو با مهر ‌در تشریح روند تصویب لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها با بیان اینکه نظر دولت درباره این لایحه هم‌اکنون تامین شده، تصریح کرد: مجلس تا جایی که ممکن بود دست دولت را بازگذاشت و حتی در مورد نرخ‌گذاری نیز مجلس وارد نشد؛

چون می‌دانست این یک پدیده‌ای است که ممکن است برخی ابعاد ناشناخته داشته باشد و دولت باید انعطاف لازم را در یک چارچوب قانونی برای هدفمند کردن یارانه‌ها داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه مجلس در موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها تنها به چارچوب‌گذاری اکتفا کرد، گفت: مجلس اصلا ریزه‌کاری نکرد و حتی جداول مربوط به قیمت‌گذاری در ماده 13 را حذف کرد و   چارچوب‌هایی را مشخص کرد.

رئیس مجلس عنوان کرد که مجلس درهدفمند کردن یارانه‌ها کار بسیار تکنیکی و حرفه‌ای انجام داد و به جای اینکه در موضوع ریز شود و دست و بال دولت را ببندد چارچوب‌هایی را مشخص کرد و روح این چارچوب‌ها این است که فشاری به مردم نیاید و مجلس احساس کند در یک مسیر ملایم کار انجام می‌شود.

لاریجانی با اشاره به اعتراض دولت به متصل کردن هدفمند کردن یارانه‌ها به بودجه سالانه بیان داشت: در مورد صندوق هدفمند کردن یارانه‌ها مشکل قانونی و حقوقی وجود داشت وگرنه ما حساسیتی نداشتیم که این صندوق وجود نداشته باشد.

نماینده مردم قم در خانه ملت یادآور شد: ما این تصور که با هدفمندکردن یارانه‌ها دست دولت بسته شده ر ا مطلقا قبول نداریم و قبول هم نداریم دست دولت را ببندیم و معتقدم که با کار مجلس نیز دست دولت بسته نشده است.

به دغدغه‌های دولت کاملاً  پاسخ داده شد

سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس نیز با اشاره به اصلاحات پیشنهادی نمایندگان مجلس در مواد 16 و 17 لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها به ایسنا گفت: با این اصلاحات می‌توان گفت که دغدغه‌های دولت درباره‌ این لایحه کاملا پاسخ داده شد.

وی درباره احتمال استرداد این لایحه از سوی دولت افزود: فعلا موضوع استرداد لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها به هیچ وجه در دستور کار دولت نیست و البته این مسئله احتیاج به رای مجلس دارد.

همچنین محمدرضا باهنر، نایب ‌رئیس مجلس شورای اسلامی هم درباره اعتراض دولت به مصوبه مجلس در مورد ماده 13لایحه به اخطار قانون اساسی نمایندگان حین بررسی این ماده اشاره و تصریح کرد: از سوی رئیس مجلس این اخطار به رای نمایندگان گذاشته شد و اخطار مورد موافقت نیز قرار گرفت، به همین دلیل نیز موضوع را مجدداً به کمیسیون ارجاع دادیم تا مرور مجددی انجام دهند و اگر مغایرتی وجود دارد آن را مشخص کنند تا در آخرین بررسی که انجام می‌دهیم کار تمام شود.

کد خبر 94847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز