گروه ادب و هنر: هفتمین نمایشگاه یاد یار مهربان همزمان با هفته کتاب از 23 تا 30 آبان ماه در محل نمایشگاه دائمی شهرداری تهران واقع در بوستان گفت‌وگو با اعتبار 25 میلیارد ریال برگزار خواهد شد

امیر مسعود شهرام‌نیا، مدیر اجرایی هفتمین نمایشگاه یاد یار مهربان در نشستی خبری که 18 آبان برگزار شد در تشریح برنامه‌های هفته کتاب و نمایشگاه یاد یار مهربان گفت: این نمایشگاه از سال 82 هرساله برگزار می‌شود و امسال هفتمین نمایشگاه با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

این نمایشگاه با هدف تجهیز کتابخانه‌های مدارس، حوزه‌های علمیه، کتابخانه خوابگاه‌های دانشگاه‌ها و کتابخانه‌های عمومی تهران برگزار می‌شود که در این دوره، 6400 واحد آموزشی، 40 خوابگاه دانشجویی و 144 کتابخانه عمومی از کتاب‌های نمایشگاه یاد یار مهربان برخوردار خواهند شد.

مدیرعامل مؤسسه نشر شهر افزود: در این دوره از نمایشگاه، 523 ناشر شرکت کرده‌اند که 14هزار عنوان کتاب برای عرضه در نمایشگاه تاکنون تأیید شده است و انتظار می‌رود تا 15هزار عنوان افزایش پیدا کند.

او در ادامه درباره میانگین اعتباراتی که به هر واحد آموزشی، کتابخانه‌ عمومی، کتابخانه حوزه‌های علمیه و کتابخانه‌ خوابگاه‌های دانشجویی اختصاص پیدا می‌کند، گفت: مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه یاد یار مهربان روز شنبه 23 آبان‌ماه با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدباقر قالیباف، شهردار تهران برگزار خواهد شد.

همچنین معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این نشست به برگزاری جشن کتاب تهران با 20 عنوان برنامه در هفته کتاب اشاره کرد و گفت: یکی از این برنامه‌ها، اجرای طرح «هبه کتاب» در هفته کتاب است که با هدف جمع‌آوری کتاب‌های غیرقابل استفاده شهروندان تهرانی و تقویت کتابخانه‌های عمومی انجام می‌شود که این مسئله می‌تواند به فرهنگ گسترش اهدای کتاب نیز کمک کند.

محمد مشاری در ادامه از را‌ه‌اندازی 10 پاتوق کتاب در 10 ایستگاه متروی تهران و افزایش بودجه خرید کتاب توسط کتابخانه‌های عمومی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به‌عنوان دیگر برنامه‌های این سازمان در هفته کتاب یاد کرد.

او همچنین از راه‌اندازی فاز اول شبکه‌سازی کتابخانه‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا آغاز سال آینده، کار شبکه‌سازی کتابخانه‌های عمومی سازمان به پایان ب‌رسد.

مشاری از برگزاری جشنواره مستند فیلم کتاب به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان در هفته کتاب یاد کرد و افزود: دومین جشنواره مستند فیلم کتاب به‌منظور ترویج کتابخوانی و ارج نهادن به تلاش نویسندگان، ناشران، کتابداران و اصحاب کتاب برگزار خواهد شد که تاکنون 200 فیلم مستند به دبیرخانه جشنواره رسیده است و انتظار می‌رود این جشنواره در سال آینده به‌صورت بین‌المللی برگزار شود.

وی از برگزاری 10 نمایشگاه کتاب در بوستان‌ها و فرهنگسراهای تهران در هفته کتاب خبر داد و خاطرنشان کرد: در هفته کتاب، شاهد برگزاری مراسم رونمایی چند جلد کتاب در حوزه شهر و شهروندی خواهیم بود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران همچنین از برگزاری دومین جشن کتاب یار به‌منظور تجلیل از کتابداران نمونه کتابخانه‌های عمومی سازمان خبر داد و تصریح کرد: در این مراسم که طی هفته کتاب برگزار خواهد شد، 10 نفر از برگزیدگان کتابداری تقدیر و تجلیل خواهند شد.

او در ادامه متذکر شد: ما در این دوره از هفته کتاب، 10 غرفه فروش و عرضه کتاب و محصولات فرهنگی را در میادین میوه و تره‌بار راه‌اندازی خواهیم کرد تا دسترسی شهروندان به کتاب و کالاهای فرهنگی راحت‌تر باشد. انتظار می‌رود که با راه‌اندازی این غرفه‌ها تا پایان سال، مجموع آنها به 20 غرفه در 20 میدان تره‌بار برسد.

پیشنهاد نامگذاری یکی از میادین شهر تهران به نام کتاب از دیگر برنامه‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران اعلام شد که انتظار می‌رود در هفته کتاب به انجام برسد.
مشاری همچنین افتتاح 4 کتابخانه‌ عمومی در مناطق 14، 16، 17 و 18 شهرداری تهران را از دیگر برنامه‌های هفته کتاب دانست و متذکر شد: برگزاری مسابقه سراسری کتابخوانی، برگزاری نشست‌های تحلیلی درباره وضعیت کتاب و کتابخوانی، انتشار نشریه مناسبتی طنز با موضوع کتاب و کتابخوانی و افتتاح کتابخانه‌ دیجیتال علوم انسانی با بیش از 2500 نسخه، از دیگر برنامه‌های هفته کتاب خواهد بود

کد خبر 94840

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز