مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۲
۰ نفر

حسین رامادان: ترافیک تهران یکی از معضلات جدی است که طی سال‌های اخیر با توجه به کثرت تعداد اتومبیل‌ها در خیابان‌های پایتخت می‌رود تا دیگر غیرقابل مهار شود

اما تمام تلاش مسئولان امر طی چند سال اخیر  بر این است تا با افتتاح مسیرهای تازه راهی برای برون‌رفت از این ترافیک کشنده پیدا شده تا در کنار وسایل‌نقلیه شخصی، وسایل نقلیه عمومی ‌هم‌چون تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها هم بتوانند از آن بهره ببرند.

کمبود فضای لازم برای پارک خودروها، سفرهای غیرضروری برخی شهروندان در سطح شهر، لزوم حضور فیزیکی شهروندان در برخی ادارات برای انجام کارهای شخصی، چندشغله بودن عده‌ای دیگر و فاصله زیاد بین محل‌کار اول آن‌ها با محل کار دوم این افراد و... همه و همه در کنار برخی کمبودهای موجود در حمل‌ونقل عمومی ‌باعث می‌شود مسافران زمان زیادی را در کنار خیابان‌ها برای رسیدن ماشین یا تاکسی بگذرانند که همین امر همواره انتقاداتی را به همراه داشته است.

به هر حال این یک واقعیت است که 3برابر بودن تعداد خودروها در خیابان‌های تهران مانع از انجام درست وظایف تاکسیرانان می‌شود. به همین دلیل  به‌رغم برخی صحبت‌های منطقی نمی‌توان زیاد بر آن‌ها خرده گرفت. به هر حال با افتتاح برخی مسیرهای جدید هم‌چون تونل توحید یا پل روشندلان جدای از کاهش مسیر حرکتی تاکسیرانان در این مناطق از شهر، شاهد سرعت بیشتر جابه‌جایی شهروندان خواهیم بود.

 چراکه  احداث پل‌ها، بزرگراه‌ها و تونل‌های جدید  تاثیر به‌سزایی در زودتر رسیدن شهروندان به مقاصدشان خواهد داشت. در  این بین افتتاح تونل توحید با توجه به کاهش مسیر و حذف توقف خودروها در پشت چراغ قرمز در نوع خود باعث کاهش آلودگی هوای تهران هم خواهد شد تا هم‌چون افتتاح پل روشندلان مانع از ساعت‌ها ایستادن رانندگان تاکسی در پشت چراغ‌‌های‌قرمز شود.

توسعه خطوط حمل‌ونقل عمومی‌

جدای از این‌که توسعه خطوط حمل‌ونقل عمومی ‌هم‌چون مترو و اتوبوس و گازسوز کردن خودروها تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد، باعث زودتر رسیدن شهروندان به مقاصدشان به دلیل داشتن خط ویژه هم می‌شود. هر چند برخی از این مسیرهای جدیدی مخصوص اتوبوس است، اما مسیرهای عمومی‌دیگر تاثیر به‌سزایی در افزایش حرکت تاکسی‌ها برای جابه‌جایی مسافران خواهد داشت که نمونه بارز آن را می‌توان در پل روشندلان و یا تونل توحید دید.

ماشین‌ها هم به زیر زمین می‌روند

در کنار موارد فوق یعنی احداث تونل و پل ،افزایش بزرگراه‌ها، دوربرگردان‌ها و میانبرهای جدید با توجه به این‌که مانع توقف خودروها در پشت چراغ‌های‌قرمز می‌شوند، تاثیر بسیاری در کاهش ترافیک درسطح  وخلوت‌تر شدن خیابان‌ها خواهند داشت. به‌عنوان مثال با افتتاح مترو و انتقال حجم عظیمی ‌از مسافران به زیر زمین خودبه‌خود شاهد خلوت‌تر شدن شهر از نظر تردد شهروندان بودیم ولی با افتتاح تونل توحید این‌بار شاهد انتقال خودروها به زیر زمین هستیم تا به‌نوعی شاهد خلوت‌تر شدن مسیر فوق در سطح باشیم.

4میلیون خودرو، 100هزار تاکسی

در گزارش‌های قبلی هم به این موضوع اشاره کردیم که براساس آخرین آمارهای ارایه شده، نزدیک به 4میلیون خودرو در تهران  وجود دارد که از این تعداد تنها صدهزارتای آن تاکسی است؛ یعنی چیزی حول وحوش 3درصد خودروهای تهران تاکسی هستند که باید 25درصد از کل مسافران شهر را جابه‌جا کنند. قطعا کاهش تعداد خودروهای شخصی در خیابان‌ها و کاهش مسیرهای سرخط-ته‌خطی با احداث تونل و پل‌های جدید باعث افزایش انگیزه رانندگان برای انتقال شهروندان در ساعات شلوغ شبانه‌روز می‌شود.

تاثیر افتتاح تونل توحید در جابه‌جایی مسافران

شکی نیست که طی سال‌های اخیر با افتتاح مسیر‌ها و بزرگراه‌های متعدد  در تهران شاهد کاهش بسیاری از مسیرهای منتهی به اقصی‌نقاط شهر هستیم. تونل توحید نیز با توجه به اتصال شمال‌-جنوب بزرگراه شهیدنواب و گذشتن از خیابان آزادی  باعث می‌شود تا تاکسیرانان از این پس ضمن سوار کردن مسافران مسیرفوق خیلی سریع اقدام به بازگشت و جابه‌جایی دیگر مسافران کنند. به همین دلیل رانندگان تاکسی از این پس تونل توحید را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسیرهای خود برای رسیدن به مقصد انتخاب می‌کنند.

همه می‌خواهند از این تونل رد شویم

«همیشه وقتی از ونک به سمت بزرگراه شهیدنواب می‌آیم، مسافران از من می‌پرسند تونل توحید افتتاح نشده تا از این مسیر برویم».نودهی یکی از تاکسیرانان با اعلام این مطلب به همشهری‌مسافر می‌گوید: باز شدن این تونل خیلی در کاهش زمان رسیدن ما و مسافران به آخر خط تاثیر دارد. به‌طوری‌که همه چشم انتظار افتتاح تونل توحیدند. شروع به‌کار این تونل خیلی برای ما صرف دارد چون هم ما در ترافیک بنزین بیهوده نمی‌سوزانیم، هم یک کورس بیشتر مسافر می‌زنیم، هم مسافران زودتر به مقصد می‌رسند. ضمن این که رغبت بیشتری  به سوار شدن به تاکسی هم پیدا می‌کنند.

تونل بهتر از پل است

«غالبا مهندسان پس از بررسی و کارکارشناسی نتیجه‌گیری می‌کنند؛ کجا پل بزنند کجا تونل ولی به‌شخصه معتقدم تونل بهتر از پل است». این را یکی از مسافران این مسیر می‌گوید و ادامه می‌دهد: به نظر من تونل بهتر از پل است چون باعث هجوم ماشین‌ها به زیر زمین می‌شود. البته پل هم خوب است ولی فضا را اشغال می‌کند.وی می‌گوید: افتتاح تونل توحید یا پل روشندلان مردم را امیدوار می‌کند که شهرداری واقعا دارد کار می‌کند هرچند آن‌قدر سرعت ورود خودروها به تهران زیاد است که چندماه نشده این مسیرها نیز پرترافیک می‌شوند.

همشهری مسافر

کد خبر 94824

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز