همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تودیع محمدعلی خواجه‌پیری و معارفه حجت‌الاسلام و المسلمین «حمید محمدی» به عنوان رئیس جدید مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور، گفت:

فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی نباید محدود به مرزهای جغرافیایی ایران باشد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، مراسم معارفه حجت‌الاسلام و المسلمین «حمید محمدی» به عنوان رئیس جدید مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور و مشاور قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تودیع »محمدعلی خواجه‌پیری» رئیس سابق این مرکز امروز، 18 آبان ماه، طی مراسمی با حضور «سید‌محمدحسینی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم «سید‌محمد حسینی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی سخنانی اظهار کرد: از همه همکاران عزیزی که در مسئولیت‌های معاونت و مدیریت بار سنگینی را بر عهده داشته‌اند و امروز این امانت را به دیگری می‌سپارند کمال تشکر را دارم، امیدوارم که این عزیزان در مناصب دیگری بتوانند ایفای نقش کنند و منشاء خیر باشند.

وی با اشاره به این امر که فعالیت‌های قرآنی در کشور متصدیان فراوانی داشته است، تصریح کرد: در آخرین جلسه منشور توسعه فرهنگ قرآنی، دولت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظایف سنگینی را محول کرد، در منشور توسعه فرهنگ قرآنی سه وزارتخانه مسئولیت دارند که یکی از آن‌ها وزارت آموزش و پرورش است که وظیفه آموزش عمومی قرآن کریم و وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری وظیفه آموزش‌های عالی و پژوهش را بر عهده دارد و آموزش‌های عمومی و ترویج اندیشه‌های قرآنی در سطح کشور نیز بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته شده است.

حسینی ادامه داد: اما باز هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که باید در برابر دولت و شورای تخصصی منشور توسعه فرهنگ قرآنی پاسخگو باشد، به همین منظور بهترین گزینه‌ای که برای مشاور قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور می‌توانستیم انتخاب کنیم، حجت‌الاسلام و المسلمین «حمید محمدی» بود که خود نیز قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور بوده است و برنامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی را دنبال می‌کند و می‌تواند فعالیت‌ها را ساماندهی کند.

وی در ادامه افزود: ما هر چقدر در زمینه فعالیت‌های قرآنی کار کنیم باز هم کم است، به تازگی رهبر معظم انقلاب نیز فرموده‌اند که «باید خواستگاه اندیشه‌های ما در زمینه علوم انسانی قرآن باشد» بنابراین ایشان سوابق ارزشمندی دارند و می‌توانند از عهده این کار برآیند.

خواجه‌پیری زمینه‌ساز تحرک در فعالیت‌های قرآنی کشور به ویژه در استان‌ها بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با قدردانی از زحمات «محمدعلی خواجه‌پیری» او را زمینه‌ساز تحرک در فعالیت‌های قرآنی کشور به ویژه در استان‌ها دانست و عاملی در گسترش فعالیت‌های قرآنی معرفی کرد که خدمات وی قابل مقایسه با گذشته نیست و حجم کارهای قرآنی چند برابر شده ولی باز هم باید بهتر از این شود.

وی با اشاره به این امر که حجت‌الاسلام و المسلمین «حمید محمدی» را از دهه 70 در حوزه فعالیت‌های خارج از کشور می‌شناسم که ایشان حضور فعالی داشتند، بیان کرد: همین موضوع شناخت خارج از کشور نیز یکی از معیارهای انتخاب وی بوده است، چون نمی‌خواهیم فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی ما محدود به مرزهای جغرافیایی خودمان بشود و باید در خارج از کشور نیز فعالیت‌های گسترده‌ای داشته باشم و این مجال نیز وجود دارد.

حسینی با اشاره به سوابق حجت‌الاسلام و المسلمین «حمید محمدی» بیان کرد: ایشان در مرکز جهانی علوم اسلامی، سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از کشور در معاونت آموزشی و پژوهشی فعالیت داشته‌، همچنین با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همکاری موثری داشته‌، ایشان 11 سال معاون پژوهشی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه بانوان و 4 سال نیز در ساماندهی شبکه مبلغان غیر ایرانی در حج به فعالیت مشغول بوده‌ است. در زمینه علمی نیز مسئول گروه علمی ادبیات عرب، تفسیر و علوم قرآن، عضو شورای آموزشی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة، بوده‌ و از سال 67 نیز در درس خارج فقه و اصول حضور داشته‌ است.

وی گفت: حجت‌الاسلام و المسلمین «حمید محمدی» بیش از 21 سال از محضر آیات عظام همچون مقام معظم رهبری کسب علم کرده‌ و دروس تخصصی و علوم قرآنی در سطح چهار را پشت سر گذاشته‌ است. ایشان فردی متعهد، پر تلاش و دلسوز است و تاکنون فعالیت‌های قرآنی زیادی همچون تالیف 40 جلد کتاب و 10 جلد فرهنگ نامه قرآنی داشته است.

حسینی با اشاره به اینکه ما نیازمند افرادی هستیم که تمام توان خود را روی این امر به خصوص بگذارند، تصریح کرد: حجت‌الاسلام و المسلمین «حمید محمدی» فردی مجاهد در راه فعالیت‌های قرآنی است و مراکز و موسسات فراوانی تمایل دارند که با ایشان همکاری داشته باشند ولی ایشان و تمامی مدیرانی که منصوب شده‌ا‌‌ند باید تمامی سمت‌های قبلی خود را کنار بگذارند و با تمام توان خود به فعالیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بپردازند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان یادآور شد: مدیران و معاونان زیر ذره‌بین هستند و اگر به دنبال منافع شخصی خودشان باشند نمی‌توانند در این حوزه به فعالیت بپردازند و این امر برای ما قابل قبول نیست، ما نیازمند نیروهایی هستیم که مخلصانه کار کنند و بتوانند مدیریتی پر تحرک و انقلابی داشته باشند. 

کد خبر 94804

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز