دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: 20 سال از فروپاشی دیوار برلین و افول کمونیسم می‌گذرد، اما در سطح جهان نارضایتی گسترده‌ای از نظام اقتصادی سرمایه‌داری وجود دارد.

خبرگزاری اتریش از لندن گزارش داد، بر اساس تحقیقی که بنا به سفارش بی‌بی‌سی انگلیس انجام گرفته و روز دوشنبه منتشر شد فقط 11 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی در 27 کشور عقیده دارند سرمایه‌داری در شکل کنونی‌اش کارآمد است.

فقط در آمریکا (25 درصد) و پاکستان (21 درصد) بیش از یک پنجم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی از نظم کنونی اقتصادی ابراز رضایت کردند.

زیر فشار بدترین بحران اقتصادی و مالی از دهه 1930 به این سو، 51 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اعتقاد دارند باید مقررات قوی‌تر بر بازارها اعمال شود. به طور میانگین 23 درصد عقیده دارند باید به طور کلی نظم نوین اقتصادی ایجاد شود.

دوگ میلر (Doug Miller)، رییس موسسه نظرسنجی گلوب اسکن (GlobeScan) که همراه با دانشگاه مریلند از حدود 29 هزار نفر نظرسنجی کرده است، گفت:

"بر عکس آنچه تصور می‌رفت، به نظر می‌رسد فروپاشی دیوار برلین پیروزی تمام عیاری برای اقتصاد بازار آزاد نبوده است."

استیون کول (Steven Kull)، از دانشگاه مریلند هم گفت: "عناصری از سوسیالیسم، مثل سهم‌بندی برابر رفاه توسط دولت، چیزی است که بسیاری از مردم سراسر جهان دوباره از آن سخن می‌گویند."

بر اساس این نظرسنجی در 15 کشور از 27 کشور مورد پیمایش، اکثریت از تقویت نظارت مستقیم دولت بر شرکت‌ها سخن گفتند. اکثریت در 22 کشور هم  خواستار آن بودند که دولت امکانات رفاهی را به شکل برابر تقسیم کند.

در همین حال 54 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی در همه کشورها، از فروپاشی شوروی سابق استقبال کردند. اما حدود 22 درصد آن افول ابرقدرت کمونیستی را بدترین امر ممکن دانسته و 24 درصد هم درباره آن نظری نداشتند.

کد خبر 94775

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز