یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی 17 آبان در ادامه بررسی لایحه یارانه‌ها با تغییر موضع و در تضاد با مصوبه سه‌شنبه گذشته(ماده 13)، خواسته دولت مبنی بر اختیار کامل برای اجرای لایحه یارانه‌ها را محقق کردند

به گزارش خبرنگار ما، ظاهرا رایزنی‌های دولت و مجلس برای برون‌رفت از بن بست یارانه‌ها به نتیجه رسید و نمایندگان با تغییر مواد 16 و 17 به‌گونه‌ای قانع شدند تا اختیارات دولت در درآمد - هزینه منابع یارانه‌ها افزایش یابد اما این مصوبات در تضاد با ماده 13 بود؛‌

مسئله‌ای که با تذکر مکرر برخی نمایندگان مواجه شد اما اراده رئیس جلسه براین قرار داشت که با وجود پذیرش ضمنی تضاد، به تصویب این مواد کمک کند. به‌نظر می‌رسد نمایندگان مجلس با مصوبات17آبان زمینه تغییر ماده 13 را احتمالا پس از مرجوع شدن از شورای نگهبان یا در قالب مصوبه جدید در برنامه پنجم توسعه باز گذاشتند و نشان دادند که از خواسته دولت حمایت می‌کنند، بنابراین در جریان بررسی مواد باقیمانده از لایحه در جلسه علنی روز یکشنبه، نمایندگان به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری کردند که در نهایت، خواسته‌های دولت برای گریز از نظارت بودجه‌ای بر مصرف منابع هدفمند کردن یارانه‌ها تامین شد و به نوعی تهدیدات دولت، بر مجلسیان کارگر افتاد.

سه‌شنبه هفته گذشته رئیس‌جمهور با حضور در صحن علنی مجلس با اعلام مخالفت دولت با مصوبه مجلس درباره ماده‌13لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، تهدید کرد که اگر منابع هدفمند کردن یارانه‌ها به بودجه‌های سالانه وصل شود، دولت لایحه را پس خواهد گرفت.

با وجود منع قانونی برای تامین خواسته دولت به‌علت مغایرت تشکیل صندوق هدفمندسازی یارانه‌ها با قانون اساسی و همین‌طور مخالفت چهره‌های مؤثر مجلس همچون احمد توکلی و محمدرضا باهنر با این خواسته  اما دیروز مجلسیان در بررسی ماده 16لایحه، خواسته‌های دولت از ماده 13 را برآورده کردند.

براساس ماده 16 مصوب کمیسیون ویژه مجلس، دولت مجاز بود در راستای اجرای این قانون در سال 88 وجوه حاصل را به ردیف درآمدی مربوط مندرج در قانون بودجه سال 1388 کل کشور واریز و معادل صد درصد اعتبار را تحت‌عنوان «اعتبارات موضوع هدفمند سازی حامل‌های انرژی (درآمد - هزینه)» هزینه کند اما این ماده با پیشنهادهای مکرر نمایندگان حامی دولت، در نهایت به‌گونه‌ای تغییر یافت که طبق آن به دولت اجازه داده شد صد درصد درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها را در قالب قانون بودجه هزینه کند.

دولت مجاز شد معافیت‌های مالیاتی را افزایش دهد

با تصویب آخرین ماده لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، دولت مجاز شد از ابتدای فروردین 1389 معافیت مالیاتی موضوع ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم را علاوه بر افزایش سالانه آن، متناسب با تغییر و اصلاح قیمت‌های موضوع قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی طی 5 سال حداکثر تا دوبرابر افزایش دهد.

انتقاد توکلی به تناقضات ایجاد شده در مواد 13و 16لایحه

احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از تناقضات ایجاد شده بین 2 ماده 13 و 16لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها انتقاد کرد. توکلی در جلسه دیروز مجلس در قالب تذکری نسبت به تناقضات بین 2 ماده 13 و 16 لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها تذکر داد و در مقایسه مواد 13 و 16 لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها اظهار داشت: در آن مصوبه گفته شده مکلف است اینجا گفته مجاز است، آنجا گفته شده 4 ردیف اینجا گفته شده یک ردیف، آنجا گفته شده تمام منابع حاصل از اجرای این قانون اینجا گفته شده حامل‌های انرژی.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خطاب به ابوترابی که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: قطعاً این مسئله رفع ابهام نیست. شما تحت‌عنوان رفع ابهام رای‌گیری نکنید. هر بلایی سر این قانون می‌خواهید بیاورید، انجام دهید اما این رفع ابهام نیست، تغییر ماهیت است.

کد خبر 94741

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز