یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

گروه سلامت – مریم غفاری: پیوند موی طبیعی، عملی است که با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود

و نیازی به کلینیک تخصصی و حضور متخصص بیهوشی ندارد و تنها پزشک دوره‌دیده و وجود مانیتورینگ و سیستم احیا در مطب الزامی است.

دکتر حجت‌الله ‌ابدالی، عضو انجمن بین‌المللی جراحان پیوند مو در این خصوص به همشهری گفت: پیوند موی طبیعی، علم و مهارت انتقال فولیکول‌های طبیعی وزنده مو (‌پیاز‌های مو) است؛

از ناحیه اهداکننده‌که می‌تواندازقسمت پشت‌سر یا بدن باشد به نواحی‌ای که مو از دست داده‌اند مانند سر، ابرو، مژه، ریش و سبیل شخصی که کاندید مناسب عمل پیوند موی طبیعی است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا لازم است این عمل را در اتاق‌های عمل بیمارستانی یا در کلینیک‌های خاص و در حضور متخصص بیهوشی انجام داد، گفت: پیوند موی طبیعی عملی است که با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. نیازی نیست که اتاق عمل همانند اتاق عمل جراحی‌ها در بیمارستان باشد و اصولا صلاح نیست که به‌دلیل طولانی بودن این عمل در اتاق عمل بیمارستان انجام گیرد؛ به‌دلیل وجود عفونت‌های بیمارستانی و باکتری‌های مقاوم و خطر آلودگی پوستی.

اما با این حال، وجود مانیتورینگ و سیستم احیا در تمام مطب‌هایی که اعمال سرپایی انجام می‌شود الزامی است و یک پزشک فارغ‌التحصیل از دانشکده پزشکی در مقطع پزشکی عمومی هم باید درباره احیا آگاهی و مهارت داشته باشد. برای انجام این عمل نیاز به بیهوشی و متخصص بیهوشی نیست.

وی افزود: اصولا امروزه اعمال جراحی زیبایی اهمیت زیادی دربین جوامع به‌خصوص جامعه ایرانی پیدا کرده است. پیوند موی طبیعی قطعی‌ترین راه برای رهایی از طاسی در اشخاصی است که از طاس بودن خود خشنود نیستند.

در واقع اگر شخصی کاندید مناسب این عمل بوده و عمل به‌طور استاندارد و با مهارت برای این شخص انجام شود تغییرات مثبت و چشمگیری در چهره بیمار ایجاد می‌شود؛ ضمن اینکه این عمل، نوعی جراحی ترمیمی (برای موارد از دست رفتن مو ناشی از آسیب‌های فیزیکی شامل سوختگی و تصادفات) است که در مقایسه با موارد زیبایی، اهمیت ویژه‌ای دارد.

چرا این عمل فقط توسط پزشکان باید انجام شود؟پیوند موی طبیعی و جابه‌جایی فولیکول (پیازها)ی زنده مو فقط یک عمل ساده نیست که بتوان به راحتی آن را انجام داد. دکتر ابدالی در این خصوص بیان‌کرد: دانش کافی پیرامون فیزیولوژی بدن، انواع بیماری‌ها به‌خصوص گروه‌هایی که موجب ریزش مو خواهند شد و داروهایی که روی این روند مؤثرند همگی در دانشکده پزشکی به پزشکان آموخته می‌شود.

گرچه این عمل جزء اعمال سرپایی است ولی انجام آن مستلزم آموزش‌های پایه اعمال جراحی است که در دوره آموزش پزشکی به همه پزشکان آموخته می‌شود. عمل پیوند موی طبیعی عملی تکنیکی، بسیار ظریف و هنری است؛

بنابراین پزشکی که جراح پیوند موی طبیعی است حتما باید تکنیک این عمل را آموخته و به‌خوبی آن را با زیبایی‌شناسی و آناتومی چهره بیامیزد تا نتیجه مطلوب به‌دست آید.وی افزود: به‌طور معمول این عمل جزء اعمال خطرناک است،ولی همیشه به دنبال هر درمانی حتی مصرف یک قرص ساده در پزشکی، باید مراقب عوارض جدی یا غیرجدی بود.

داشتن دانش کافی درباره تکنیک این عمل، آناتومی سر، و لایه‌های پوست سر الزامی است؛ ضمن اینکه اهمیت دادن به تمامی جنبه‌های درمان و به‌خصوص پیگیری بیمار بعد از عمل و درمان تا رسیدن به نتیجه نهایی وظیفه تمامی پزشکان از ابتدای اشتغال به این حرفه است.

این عمل در تمامی کشورها توسط پزشکان (MD) در مطب انجام می‌شود و شخصی که کاندید پیوند موی طبیعی است، می‌تواند با در نظر داشتن چند نکته پزشک خود را انتخاب کند.

این نکات عبارتند از:

- پزشکی که دوره آموزشی این عمل را گذرانده باشد و دانش او به روز باشد.
- سابقه پزشک و تجربیات وی در این زمینه کافی باشد.
- روش پزشک در انتخاب درمان و انتخاب روش مناسب جراحی بر مبنای استانداردهای روز جهانی
- تجهیزات و فضای مناسب مطب یا کلینیک
- اطلاع از جزئیات عمل و عوارض احتمالی عمل که در این خصوص می‌توانید سؤالات خود را از پزشک معالج خود بپرسید.

کد خبر 94728

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز