یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۳
۰ نفر

میترا یزدچی: 8 تا 14 آبان ماه سال‌جاری گالری گلستان میزبان نمایشگاه عکس‌های نیکی کریمی، بازیگر، کارگردان و مترجم کشورمان بود.

کریمی تاکنون 4جایزه از جشنواره‌های گوناگون بین‌المللی کسب کرده است . وی در سال ۱۳۸۳ نخستین فیلم بلندش به نام «یک شب» را کارگردانی کرد. کریمی فیلم بعدی خود به نام «چند روز بعد» را در شرایطی ساخت که هنوز تکلیف اکران یک شب در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. او در فیلم دوم خود بازی هم کرد ، ولی این فیلم هم هنوز اکران نشده است.او این روزها 2 فیلم «دوخواهر»و«آقای هفت رنگ» را نیز روی پرده دارد.

نمایشگاه عکس نیکی کریمی، نمایشگاهی انفرادی است که پس از برگزاری موفقیت آمیز اکسپوی هنرمندان برگزار می‌شود. در این نمایشگاه مجموعه‌ای از عکس‌های این هنرمند با موضوع طبیعت به نمایش درآمده است. نیکی کریمی که در سال‌های اخیر جزو هنرمندان پرکار سینمای ایران بوده، معتقد است که هنرمند برای ورود به دیگر عرصه‌های هنری محدودیتی ندارد. او که در کنار نمایشگاه عکس‌اش کارهای دیگری نیز دارد، در گفت‌وگویی کوتاه به تشریح علل برگزاری نمایشگاه عکس‌اش پرداخت. آنچه در پی می‌آید حاصل این گفت‌وگوست.

  • چه شد که هنر عکاسی را به فهرست کارهای هنریتان اضافه کردید؟

واقعیتش این است که من از حدود سال 72 موقعی که می‌رفتم برای فیلم‌ها لوکیشن را ببینم همیشه دوربینم را با خودم می‌بردم، البته من در تمام سفرهایم عکاسی می‌کنم. این کار کم‌کم جدی شد و بعد از برگزاری اکسپوی سال گذشته که در مؤسسه صبا برپا شد، به فکر جمع‌آوری عکس‌هایم و برگزاری نمایشگاه بودم و نخستین جایی که برای نمایش آثار به‌نظرم رسید، به‌دلیل شناختم از گذشته و خوشنامی آن، گالری گلستان بود.

  • چطور از بین آرشیو قابل توجهی که دارید این عکس‌ها را که بیشتر از طبیعت هستند انتخاب کردید؟

من عکاسی را از عکاسی از طبیعت شروع کردم و این ژانر از عکاسی را دوست دارم، چرا که معتقدم بیننده در لذت عکاس از یک منظره و چشم‌انداز سهیم می‌شود. علاوه بر این من سفرهای زیادی داشته‌ام که برخی از آنها صرفا برای عکاسی به کاشان، کردستان، لرستان و... بوده است. به‌نظر من اتفاقاتی در طبیعت می‌افتد که خیلی برای من جذاب است مثلا با حرکت نور خورشید یک مرتبه رنگ یک کوه عوض می‌شود.

  • عکس‌های این نمایشگاه فقط از ایران است؟

بله.

  • در فیلم زن دوم، یکسری از لوکیشن‌ها فقط جاذبه‌های دیدنی شهرهایی زیبا مانند شیراز، کیش و... بودند، نظر شما در رابطه با این فیلم‌ها چیست؟

بله، ولی آن فیلم را من نساخته بودم!

  • درست است ولی می‌خواستم حس شما را در این لوکیشن‌ها جویا شوم؟

من همیشه سر صحنه‌های فیلم هم با خودم دوربین می‌برم ولی خب گاهی اوقات بیشتر و گاهی اوقات کمتر از آن استفاده می‌کنم.

  • اصلا دیدگاه شما در رابطه با سفر و دیدن مناطق گردشگری چیست؟

سفر حالت‌های مختلفی دارد، برخی سفرها فقط برای گردش و تفریح است ولی در برخی از سفرها علاوه بر تفریح می‌شود عکاسی هم کرد، مخصوصا اگر یک همراه یا یار خوب داشته باشید دیگر خیلی عالی است. عکاسی از طبیعت برای من یک آرامش مطلق روحی است و به نظرم خیلی فوق‌العاده است؛ یعنی عکاسی برای من همیشه با حسی همراه بوده است که آدم به بی‌ذهنی مطلق می‌رسد و می‌تواند به چیزی دیگر فکر نکند.

  • برنامه‌های آینده‌تان چیست؟ انعکاس و واکنش طرفداران و دوستانتان چطور بود؟

واکنش‌ها همه مثبت بود. به‌نظرمن هر آدمی که روح سالمی داشته باشد نمی‌تواند فکر کند چرا یک کارگردان نقاشی، عکاسی یا کار دیگری می‌کند و قطعا این کار مثبتی است. خوشبختانه نظر آشنایان و سایر افراد که برای من ناشناس بودند و به دیدن این نمایشگاه آمدند مثبت بود. اگر چه من خیلی به‌دنبال این نبودم که ببینم انعکاس‌ها چطور خواهد بود.

  • از بین عکس‌هایی که گرفتید کدام را بیشتر دوست دارید و از آن لذت بردید؟

یک روزهایی وقتی من در تهران از خانه بیرون می‌آیم فکر می‌کنم امروز چه روز خوبی برای عکاسی است. روزی که هوا تمیز است نگاه می‌کنی بالا، ابرهای بزرگ را می‌بینی و سایه وجود دارد. یک روزهایی هم هست که روز عکاسی نیست حتی در جاده هم که می‌روی می‌بینی هوا غبارآلود  و کدر است و اصلا هیچ‌چیزی در طبیعت شفاف نیست و سایه‌ای وجود ندارد. از همین روی در یک سفر شما می‌روید و می‌بینید 4 یا 5 عکس بیشتر از آن درنمی‌آید. همیشه هم سفرها موفقیت آمیز نیست چون بستگی به آن دارد که کجا برایت حس جدیدی ایجاد می‌کند.

  • شنیدیم عکس‌ها رنگی بوده‌اند و شما آنها را سیاه و سفید کردیده‌اید؛ چرا؟

هم رنگی و هم سیاه و سفید داشتم ولی به هر حال ترجیحم برای عکس سیاه و سفید است اگر چه رنگی را هم دوست دارم ولی در نهایت برای نمایشگاه سیاه و سفید را انتخاب کردم.

  • حس شما نسبت به نمایشگاه‌تان چیست؟

من خیلی خوشحالم که این اتفاق افتاد و من چند سال پیش به این موضوع فکر کردم که یک بار این کار را انجام دهم و خیلی خوشحالم با خانم گلستان این کار را کردم. من همیشه از علاقه‌مندان به خانم گلستان بودم و ترجمه‌های ایشان را تحسین کرده‌ام. این گالری خوش نامی است که طی سال‌ها با مراوت و علاقه شکل گرفته است و من خیلی خوشحالم که نخستین بار کارم را اینجا به نمایش گذاشتم.

کد خبر 94690

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز