شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

گروه بین الملل: محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هفته گذشته اعلام کرد که در انتخابات ماه ژانویه شرکت نخواهد کرد

این حرف او البته جنجال زیادی در میان فلسطینیان و همچنین در میان طرف‌های مذاکرات صلح خاورمیانه ایجاد کرد و بازتاب وسیعی یافت. اما نکته‌ای که در این میان قابل‌توجه است و نباید فراموش کرد اینکه سخنان اخیر عباس را نباید به منزله کناره‌گیری کامل او از صحنه قدرت در فلسطین تلقی کرد.

حتی اگر با وجود بدبینی‌هایی که اکنون وجود دارد در ماه ژانویه انتخاباتی برگزار و جانشین عباس در این انتخابات مشخص شود، او 3 عنوان دیگر علاوه بر ریاست تشکیلات خودگردان دارد که همچنان او را چهره‌ای بانفوذ در صحنه سیاسی فلسطین و اصلی‌ترین طرف مذاکره برای حل این مناقشه حفظ می‌کند. 

در بوروکراسی پیچیده‌ای که در تشکیلات فلسطین وجود دارد، دولت خودگردان تنها شاخه‌ای از ساختاری است که سازمان آزادیبخش فلسطین، جنبش فتح و یک عنوان افتخاری وابسته به سازمان آزادیبخش فلسطین و کمیته سیاسی این سازمان را شامل می‌شود و همگی بر عهده عباس قرار دارد.

عباس روز پنجشنبه گفت که نمی‌خواهد بار دیگر نامزد ریاست تشکیلات خودگردان شود اما این سیاستمدار 74 ساله اشاره‌ای به دیگر سمت‌های خود نکرد. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که او هم مانند یاسر عرفات بعد از پایان یافتن دوره کاری‌اش به‌عنوان ریاست تشکیلات خودگردان همچنان در راس تصمیم‌گیری نهادهای فلسطینی باقی بماند.

او در سخنرانی خود نسبت به ایجاد کشور مستقل فلسطین و همچنین ادامه فعالیت شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در کرانه باختری ابراز ناامیدی و سرخوردگی کرده و به‌طور تلویحی گفته‌بود که اینها از دلایل کناره‌گیری او از قدرت است.

یک روز بعد از این سخنان، اعضای جنبش فتح و عده‌ای از فلسطینیان در رام‌الله و نقاط دیگر کرانه باختری در حمایت از عباس تظاهرات کردند.   اما منابع اسرائیلی در واکنش به این خبر، آن را توطئه‌ای برای گرفتن امتیاز توصیف کردند و گفتند که در انتظار فرارسیدن تاریخ انتخابات در فلسطین می‌مانند و بعد در این مورد قضاوت می‌کنند.

اما در پس این بی‌اعتنایی نگرانی هم در میان اسرائیلی‌ها دیده می‌شود. یکی از مهم‌ترین و بااقبال‌ترین نامزدهای جانشینی عباس در فتح، مروان برغوثی از رهبران نسل جدید این جنبش است.

او اکنون در حال گذراندن دوره 5 بار حبس ابد خود در زندان‌های اسرائیل است اما حتی در زندان هم از شخصیت‌های بانفوذ سیاسی به حساب می‌آید و بسیاری او را نلسون ماندلای فلسطین می‌نامند. بدون شک اسرائیلی‌ها تمایلی ندارند که به جای عباس، برغوثی در صندلی مقابل آنها برای مذاکره بنشیند.

کد خبر 94658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز