جمعه ۱۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که در انتخابات ماه ژانویه شرکت نخواهد کرد

مسئله‌ای که حماس آن را اعتراف به شکست در تلاش برای سازش با رژیم صهیونیستی خواند.

عباس در حالی از عدم‌تمایل خود برای نامزد شدن در این انتخابات خبر داد که پیش از این کمیته مرکزی فتح اعلام کرده بود که وی تنها نامزد این جنبش برای انتخابات آینده ریاست تشکیلات خودگردان خواهد بود.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنرانی تلویزیونی خود اعلام کرد که به اعضای کمیته‌های اجرایی و مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین و جنبش فتح ابلاغ کرده است که قصد ندارد در انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در24 ژانویه (4 بهمن) شرکت کند.

وی گفت: با وجود احترامی که برای نظرات اعضای این دو کمیته قائل هستم، از آنها خواسته‌ام درک درستی از تصمیم من داشته باشند.وی به بن بست رسیدن تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات صلح را دلیل تصمیم خود عنوان و اعلام کرد که آمریکایی‌ها برخلاف وعده‌هایشان سیاست خود برای متوقف کردن شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری را تغییر داده‌اند.

عباس گفت: ما وقتی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا بر لزوم توقف کامل شهرک‌سازی‌های اسرائیل تاکید کرد به ازسرگیری مذاکرات صلح خوشبین شدیم اما موضع جدید آمریکا در این مورد و حمایت از اسرائیل ما را غافلگیر کرد. با وجود این عباس بار دیگر اعلام کرد که آمریکا نقشی محوری در دستیابی به صلح در منطقه دارد و او همچنان به صلح در منطقه خوشبین است.

وی گفت: من هنوز نسبت به تحقق راهکار تشکیل 2کشور به‌رغم مشکلات و چالش‌های موجود خوشبین هستم و معتقدم امکان تحقق این راهکار براساس قطعنامه‌های سازمان ملل، طرح نقشه راه، طرح صلح کشورهای عربی و دیگر مراجع آشکار و مشخص صلح وجود دارد.

محمود عباس از بنیانگذاران سازمان آزادیبخش فلسطین به‌دنبال مرگ یاسر عرفات در سال 2004 جایگزین او در این سازمان شد و یکسال بعد ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین را برعهده گرفت. 

حماس، انصراف عباس از شرکت در انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان را اعتراف به شکست برای سازش با اسرائیل دانست. فوزی برهوم، سخنگوی حماس پس از پخش اظهارات عباس گفت: این سخنرانی اعتراف به شکست طرح پوچ و بی‌فایده سازش بود.

سامی ابوزهری، دیگر سخنگوی حماس هم با اشاره به اینکه مسئله ‌شرکت نکردن عباس در انتخابات به جنبش فتح مربوط می‌شود، از عباس خواست به سمت ملت فلسطین و مقاومت بازگردد. وی اعلام کرد: ما از عباس می‌خواهیم حمایت خود را از گزینه‌ مقاومت فلسطین اعلام و تدابیر لازم را برای بازگرداندن وحدت ملی اتخاذ کند.

احمد یوسف، از مقام‌های ارشد حماس هم تصمیم عباس را نشانه بی‌نتیجه بودن دل بستن به آمریکا و مذاکرات با رژیم صهیونیستی دانست. وی گفت: عباس همواره به آمریکا دلگرم بود. وی گفت‌وگوها و مذاکرات زیادی با اسرائیل انجام داد اما نتوانست در طول 16 سال فعالیتش در این زمینه به هیچ نتیجه‌ای برسد.

همچنین رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به تصمیم عباس گفت: ما احترام زیادی برای رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین قائل هستیم و او را رهبری مهم و تاریخی برای ملت فلسطین و شریکی واقعی برای آمریکا می‌دانیم.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا هم با تقدیر از تلاش‌های محمود عباس برای برقراری صلح گفت:آمریکا به همکاری با عباس در آینده در هر پست و منصبی که باشد، چشم دوخته است. این در حالی است که برخی اعلام این تصمیم عباس را مانوری سیاسی می‌دانند که احتمالا در آینده تغییر خواهد کرد.

طاهر النونو از رهبران جنبش حماس روز گذشته در این رابطه گفت: این اقدام چیزی بیشتر از یک مانور سیاسی نیست.این اقدام محمود عباس همان طوری که وی گفت تنها خطاب به ملت فلسطین نبوده بلکه آمریکا و جامعه بین‌المللی را درنظر داشته است تا امتیازات بیشتری به وی در انتخابات آینده ارائه کنند.

عمروموسی، دبیرکل اتحادیه عرب هم در تماس تلفنی با عباس از وی خواسته است از تصمیم خود صرف‌نظر کند و برای انتخابات نامزد شود. عباس با اظهارات محتاطانه خود همچنان درها را برای نامزدی خود در انتخابات باز نگه داشته است و بسیاری اعتقاد دارند که درصورت اصرار مقام‌های آمریکا و اروپا او تصمیم خود را عوض خواهد کرد.

کد خبر 94569

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز