جمعه ۱۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نماز جمعه 15 ّآبان به امامت حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی در محل دانشگاه تهران برگزار شد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایلنا حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی در خطبه‌ اول نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه ایجاد تفرقه بین مومنین از شیوه‌های شیطان برای جلوگیری از یاد خدا است گفت:در جامعه‌ای که تفرقه و دشمنی وجود داشته باشد دیگر مساله اصلی جز درگیری نخواهد بود بنابراین نه معنویت و نه آبادی وجود خواهد داشت بلکه تمام تلاش‌ها مصروف تخریب یکدیگر می‌شود.

وی شکستن اساسی‌ترین محور جامعه، ایجاد انحراف دینی و احیای کینه‌ها و کدورت‌ها در جامعه سه شیوه مهم و کلیدی برای ایجاد تفرقه از سوی شیطان دانست .

عضو هیات ‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری در بیان شکستن اساسی‌ترین محور جامعه به عنوان اولین شیوه مهم و کلیدی اظهار داشت: رهبری عادل اساسی‌ترین محور جامعه است زیرا برخلاف رهبران ظالم رهبران عادل همواره تلاش‌شان در جهت ایجاد وحدت در جامعه است.

وی با اشاره به بیان حضرت علی(ع) در خصوص نقش رهبری در جامعه که آن را به نخ تسبیه که موجب کنار هم قرار گرفتن مهره‌ها می‌شود اشاره کرد و گفت: حضرت موسی(ع) نیز برای مسافرت 30 روزه خود جانشینی منصوب می‌کند تا وحدت و انسجام در جامعه باقی بماند اما از آنجا که کار تفرقه‌افکنان فشار بر محور وحدت جامعه است این کار را در مورد هارون برادر حضرت موسی کردند.

این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با بیان اینکه رهبران جامعه انبیاء و سپس امامان هستند گفت: رهبری دین با امام عادل است عزت مومنین در سایه رهبری حق بوده و تا قیامت نیز مساله همین است.

وی افزود: ما در مورد ولی‌فقیه معتقدیم که تنها یک رهبر سیاسی نیست بلکه یک رهبر دینی است و اگر تایید امام معصوم را احراز نکنیم مشروعیت ندارد.

حجت‌الاسلام خاتمی ادامه داد: ملت ما این تجربه را نه یکی دو روزه بلکه بیش از 30 سال است نسبت به رهبری که محور وحدت جامعه است دارد.
وی با بیان اینکه این محور 57 سال حکومت پهلوی را ساقط کرد گفت: ولایت فقیه کارایی خود را در سقوط رژیم پهلوی به نمایش گذاشت.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران عزت و عظمت کنونی کشور را در سایه رهبری دانست و گفت: امروز هر گامی که در جهت تضعیف این ستون برداشته شود بی‌تردید گام شیطانی است.

سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه با اشاره به ساماندهی یارانه‌ها اظهار داشت: امروز دولت و مجلس محترم در این زمینه تلاش می‌کنند و من تنها به یک نکته در این زمینه بسنده می‌کنم و آن اینکه دو قوه خدمتگزار مجریه و مقننه تلاش کنند تا آثار تورمی این طرح به حداقل برسد زیرا این لایحه در مسیر خدمت به محرومین و مستضعفین تحویل شده است.[17 آبان؛تعیین تکلیف لایحه هدقمند کردن یارانه‌ها]

وی تاکید کرد: باید تلاش کرد که حق به ذی‌حق برسد.
عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری همچنین وجود نظارت قوی جهت اینکه قانون آنچنان که هست اجرا شود را در این زمینه ضروری عنوان و اضافه کرد: البته وجود اختلاف سلیقه در لوایح اینچنینی کاملا طبیعی است. من سخت بر این باورم که اکثریت مجلسیان دلسوز هستند کارشناسانه کار می‌کنند تا این ساماندهی یارانه‌ها در مسیر خیر و صلاح مردم باشد دولت نیز به انگیزه خدمت‌رسانی زیر بار این مسوولیت رفته است بنابراین انتظار این است که مجلس و دولت با محوریت منافع مردم و با صمیمیت لایحه‌ای کارشناسانه و مفید در سایه صمیمیت تصویب کنند.

وی راهپیمایی 13 آبان امسال را باشکوه‌ترین راهپیمایی دانست و گفت:این مبالغه و گذاف‌گویی نیست بلکه دانشجویان و دانش‌آموزان با نشاط در این مراسم شرکت کردند.
حجت‌الاسلام خاتمی حضور پرشکوه مردم را امتحانی دانست که اکثریت از آن سربلند بیرون آمدند و اضافه کرد: اما متاسفانه اندکی مجددا در این امتحان مردود شدند و به جای اینکه اشدا علی‌الکفار باشند اشدا علی‌النظام شدند.
وی با بیان اینکه یکی دو هزار نفر از جمعیت صدهزار نفری در گوشه‌ای یک چیز دیگر را شعار می‌دهند تاکید کرد: بیگانگان و غربی‌ها به خصوص آمریکا فکر نکنند اینجا خبری است.
عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بیان رهبری مبنی بر اینکه چند نفر با انگیزه خباثت‌آلود نمی‌توانند برای آمریکا فرش قرمز پهن کنند زیرا ملت ایران همواره ایستاده است گفت: من نیز از همین‌جا و از جایگاه خطیب جمعه برادرانه به آن خواهران و برادرانی که در این مسیر نادرست هستند نصیحت می‌کنم که ببینید چه کار می‌کنید.

وی خطاب به کسانی که آنها را در مسیر نادرست عنوان کرد ادامه داد: ببینید چه کسانی را که امام آنان را مرتد و اسلام آنان را آمریکایی خواند در این جبهه قرار گرفته‌اند و همچنین بدانید سلطنت‌طلب‌های بدبخت و روسیاه آمده‌اند و در این مسیر قرار گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام خاتمی در ادامه نصیحت خود به این افراد گفت: به این سیل خروشان ملت بازگردید من مطمئن هستم که آغوش ملت برای فریب‌خوردگان باز است والله ما می‌سوزیم وقتی که می‌بینیم که عده‌ای به بیراه می‌روند امیدواریم که در آزمون‌های بعدی این افراد سربلند بیرون بیایند.

وی در ادامه با اشاره به موضوع مذاکره با آمریکا اظهار داشت: قصه سازش‌ناپذیری ما با آمریکا نه از سر تعصب و نه از سر احساسات بلکه بر اساس یک موضع کاملا خردورزانه است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران افزود: از 28 مرداد 1332 تاکنون ملت ما هرآنچه از آمریکا دیده جز خیانت و جنایت نبود. حکومت سی و چند ساله سیاه پهلوی را نیز آنها سوار کردند.
وی با بیان اینکه پس از انقلاب نیز سفارت این کشور به جاسوسخانه‌ای برای استکبار تبدیل شده بود اظهار داشت: در 30 سال پس از انقلاب نیز از کودتاها، تحریک قومیت‌ها، تحمیل جنگ، کارشکنی در مسیر منافع ملت، اتخاذ موضع علیه ما در مجامع بین‌المللی و بلوکه کردن و چه کارهایی که از سوی آنها صورت نگرفته است مقام معظم رهبری نیز در همین زمینه می‌فرمایند اگر اقدامات آمریکا علیه ایران را در این 30 سال بنویسند به یک کتاب می‌رسد.

وی با اشاره به اظهارات اوباما مبنی بر اینکه آمریکا در حوادث پس از انتخابات ایران دخالت نکرده ‌است گفت: دروغ به این بزرگی؟ شما به صراحت در حوادث پس از انتخابات دخالت کردید.
حجت‌الاسلام خاتمی تاکید کرد: تا وقتی که آمریکا این خوی شیطانی را دارد ملت ایران زیر بار مذاکره شیطانی نخواهد رفت.

وی با اشاره به موضوع هسته‌ای و با بیان اینکه آن موفقیتی که در این عرصه حاصل شده همگی با سرانگشت هدایت رهبری و همراهی مسوولان دلسوز بوده تاکید کرد: اگر قرار باشد در این کشور یک نفر حاضر شود در راه منافع مردم جان دهد آن مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است.
عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری در همین راستا خطاب به مردم تاکید کرد: مطمئن باشید هیچکس بر سر حقوق شما معامله نکرده، کوتاه نیامده و نخواهد توانست آمد. زیرا وقتی چنین رهبری بیدار و هوشیار داریم نه‌تنها در عرصه هسته‌ای بلکه در هیچ عرصه‌ای از حقوق شما کوتاه نخواهیم آمد.
حجت‌الاسلام خاتمی همچنین با اشاره به اظهارات غرب مبنی بر اعتمادسازی ایران گفت: ما به شما اعتماد نداریم.
وی از کارخانه‌ای با عنوان اردیف که 10 درصد آن سهم ایران است اما 30 سال است که این 10 درصد را به ایران نمی‌دهند یاد کرد و گفت: حال چه تضمینی وجود دارد که ما اورانیوم غنی‌شده کمتر از 5 درصد را به شما بدهیم که شما اورانیوم غنی‌شده 20 درصد را به ما بدهید.

وی با اشاره به رآکتور تحقیقاتی تهران که در زمان رژیم شاه به ایران تحویل شده است و یک رآکتور تحقیقاتی با کاربری انسانی در درمان سرطان‌ها است اظهار داشت: طبق قانون آژانس شما باید سوخت این رآکتور را به ما بدهید و اگر در این زمینه بازی در بیاورید مطمئن باشید فناوران هسته‌ای ما سوخت آن را تامین خواهند کرد.

عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری همچنین با اشاره به اظهارات اخیر مفتی عظم عربستان مبنی بر اینکه مراسم برائت از مشرکین ایرانیان در حج بدعت، دروغ و از اساس باطل است خطاب به وی اظهار داشت: من به او می‌گویم اگر فرصت ندارید بگویید برای شما بخوانند زیرا مراسم برائت از مشرکین علاوه بر اینکه در متن قرآن آمده جزء سیره نبوی رسول اکرم است.

وی با بیان اینکه عمومات فراوانی در این زمینه در قرآن وجود دارد گفت: مشرکان دیروز بت‌پرستان بودند و مشرک امروز آمریکا و استکبار هستند که حیاط خلوت جنایت‌کاران شدهه‌اند.مرگ بر مشرک آن روز مرگ بر آمریکای امروز است بنابر این این مراسم مبنای قرآنی ندارد.
حجت‌الاسلام خاتمی تاکید کرد: مناسب است که این مفتی عربستان از گفته ناصواب هرچه زودتر توبه کند.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران در پایان با اشاره به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب از سوی سازمان ملل برای بررسی جنایت‌های اسرائیل به سرپرستی قاضی گلدستون اظهار داشت: در گزارش گلدستون به صلاحت اعلام شد که اسرائیل جنایتکار جنگی اذست اما در مقابل کشورهایی که فریاد حقوق بشرشان گوش‌ها را کرد کرده است.می‌گویند نخواهیم گذاشت که این گزارش به شورای امنیت برود.

سید احمد خاتمی این موضوع را لکه ننگی برای سازمان‌های بین‌المللی دانست و گفت: سازمان ملل، سازمان ملت‌ها نیست بلکه ملت‌ها باید به فکر یک سازمان ملل باشند

کد خبر 94546

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز