همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی که به عراق سفر کرده است تلاش گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و عراق برای حل مسایل دوجانبه را ازجمله مشکلات مربوط به زائران و اخراج گروهک منافقین از خاک عراق، خواستار شد

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاریجانی 13 آبان در نشست مشترک گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشوربر لزوم نقش فعال گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و عراق برای رفع مشکلات موجود در روابط دوکشور تاکید کرد.

لاریجانی گفت ایران وعراق از کشورهای مهم منطقه هستند و باید مسئولیت‌های مهمی را به عهده بگیرند و نیاز است که هماهنگی‌های لازم از طریق گروه‌های دوستی پارلمانی بین دو کشور انجام شود.

وی افزود گروه‌های دوستی پارلمانی باید برخی از مسایلی را که در دیگر کشورها رخ می‌دهد پیگیری و بعد تلاش کنند به فهم مشترکی دست یابند تا بتوانند پیام مشترکی را به مجالس یکدیگر منتقل کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی حضور زائران ایرانی و عراقی در دو کشور را به نفع دو طرف دانست وگفت سالانه 700 هزار زائر عراقی به ایران سفر می‌کنند و اطمینان دارم اگر شرایط در عراق فراهم شود، سالانه 6 تا 7 میلیون ایرانی خواهان سفر به اماکن زیارتی عراق خواهند بود.

وی با بیان اینکه تحقق این امر نیازمند فراهم شدن امکانات و رفع مشکلات است، تصریح کرد: گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور با تمرکز بر روی این موضوع می‌توانند با فراهم آوردن تمهیدات مناسب و همکاری مسئولان اجرایی، این مشکلات را از بین ببرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی مسئله حضور منافقین در خاک عراق را از دیگر مسایلی دانست که باید در دستورکار گروه‌های دوستی پارلمانی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه دو کشورحضور آنها را محکوم کرده‌اند پیشنهاد کرد ‌گروه‌های دوستی پارلمانی برای حل این مشکل اقدام کنند.

وی با بیان اینکه ایران وعراق بعنوان دو قدرت منطقه دارای دشمنان مشترکی هستند افزود برخی کشورها نمی‌خواهند با وجود این دو قدرت، منطقه را آرام بگذارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین درادامه برنامه های خود در بغداد در نشست روسای فراکسیون‌ها و گروه‌های سیاسی مجلس ملی عراق حضور یافت.

کد خبر 94503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز