مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

حسین رامادان: در کلان‌شهر تهران به‌رغم کمبود جا برای پارک خودروها زمین‌های بزرگ و بلا‌استفاده‌ای وجود دارد که بنا به دلایلی هنوز تکلیف آن‌ها مشخص نشده است

 اما شهرداری تهران بیکار ننشسته و قصد دارد تا زمان مشخص شدن وضعیت نهایی این زمین‌ها با موافقت صاحبان این املاک از آن‌ها به‌طور‌موقت جهت بهره‌وری مناسب اقدام کند و چه تصمیمی بهتر از این‌که این زمین‌ها تا مشخص شدن وضعیت‌شان به پارکینگ تبدیل‌‌ شوند.

خیابان‌های تهران هر روز شلوغ‌تر از گذشته می‌شود و فضا برای پارک خودروها هر روز کمتر، اما به‌رغم این کمبودها حتما شما هم دیده‌اید زمین‌های متعددی را که  در اقصی نقاط شهر بلا‌استفاده مانده‌اند؛ نه ساختمانی در آن‌ها احداث شده و نه حصاری دارند. هر‌چند صاحبان این زمین‌ها مشخص‌ بوده و هر‌‌از‌چندی سری به آن می‌زنند، اما از قرار معلوم بنا به دلایل متعددی هم‌چون مشکلات مالی کماکان این زمین‌ها مورد‌بهره‌برداری مناسب قرار نگرفته، ضمن این‌‌که معلوم نیست چه وقت تکلیف‌شان مشخص می‌شود.

 به‌همین‌دلیل و با توجه به کمبود فضای پارکینگ برای خودروها در سطح شهر با پیشنهاد سازمان حمل ونقل ترافیک و موافقت شهرداری‌ها، صاحبان این زمین‌ها می‌توانند پس از کسب اجازه از سوی سازمان‌های ذی‌ربط اقدام به احداث پارکینگی مسطح در آن کرده تا هم نفعی برای صاحبان این زمین‌ها با توجه به درآمد‌زایی آن داشته‌باشد و هم شهروندان تهرانی که با کمبود پارکینگ برای خودروی خود مواجه‌اند، از آن در مدت‌زمانی خاص، یعنی تا زمان تعیین‌تکلیف وضعیت آن به‌عنوان جای پارک برای خود بهره‌ ببرند تا بعدها در این دوره زمانی که قرار است یا آپارتمان  در آن احداث شود، یا مجتمع مسکونی و یا تجاری، از آن استفاده کنند.

با این وصف،این سئوال پیش می‌آید که صاحبان این زمین‌های بلا‌استفاده و بزرگ با چه شرایطی می‌توانند از فضای فعلی خود برای پارک خودروها استفاده کنند.  برای پیدا کردن جواب این پرسش با مدیر کل اجرایی معاونت حمل‌و‌نقل ترافیک شهرداری تهران به صحبت نشستیم تا جزییات کار بیشتر برای ما روشن شود.

صاحبان زمین نگران نباشند

«صاحبان زمین‌های بزرگ و بلا‌استفاده‌ای که در مجاورت خیابان‌های اصلی و پر‌تردد هستند، می‌توانند پس از درخواست به شهرداری و حضور ناظرین و کارشناسان ما جهت مناسب بودن ملک، از آن جهت احداث پارکینگ موقت استفاده کنند».مهندس فضل‌ا... اسلامی، مدیر‌کل اجرایی معاونت حمل‌و‌نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان این مطلب به همشهری‌مسافر گفت:

 «صاحبان زمین نگران نباشند، ملک متعلق به آن‌هاست. این زمین‌ها فقط تا زمانی که وضعیت زمین‌شان جهت کاربری نهایی مشخص نشده است، حالت پارکینگ پیدا می‌کنند. در واقع شهرداری فقط ناظر است».

طرح دو‌سر سود برای صاحبان ملک و شهروندان

«در این طرح شهرداری سودی برای خود در‌نظر نمی‌گیرد، بلکه هدف استفاده بهینه از برخی فضاهای بلا‌استفاده موجود در شهر است تا در جهت کاهش پارک حاشیه‌ای خیابان‌ها و افزایش فضای پارکینگ پایتخت صورت ‌گیرد».

اسلامی در ادامه می‌گوید: «این یک طرح کاملا دو‌سر‌سود است؛ هم برای صاحبان املاک که تا زمان مشخص شدن وضعیت زمین‌شان برای آن‌ها درآمد‌زایی دارد و هم برای شهروندان که از فضای پارک جدیدی برخوردار می‌شوند‌».

اجبار نیست،پیشنهاد است

مدیر‌کل اجرایی معاونت حمل‌و‌نقل ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا این طرح اجباری است، می‌گوید: «نه به هیچ‌وجه، شهرداری صاحب ملک نیست که بخواهد اجبار کند. این زمین‌های بزرگ در تملک افراد است، ما فقط از شهرداری مناطق خواسته‌ایم چنین زمین‌هایی را در منطقه خود شناسایی کرده و این پیشنهاد را به صاحبان املاک بدهند».
وی ادامه داد: «اجرای این طرح در تمامی کشورهای دنیا جواب داده است، یعنی اجازه نمی‌دهند زمینی در گوشه‌و‌کنار شهر بلا‌استفاده بماند».

هر زمین بلا‌استفاده‌ای را پارکینگ نمی‌کنیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا هر زمین بلا‌استفاده‌ای با این طرح شرایط پارکینگ شدن را دارد، می‌گوید: «هر زمینی شرایط پارکینگ شدن را ندارد، به‌همین‌دلیل کارشناسان و ناظرین ما پس از بازدید از زمین این موضوع را تایید می‌کنند که آیا این منطقه نیاز به پارکینگ دارد و اگر دارد آیا در صورت پارکینگ شدن آن منطقه بلا‌استفاده، مشکلی برای ساکنان محل به‌وجود نمی‌آید».اسلامی ادامه داد: «زمینی پارکینگ می‌شود که ابتدا شرایط آن را دارا بوده، سپس با رعایت برخی مسایل به پارکینگ تبدیل می‌شود».

تعیین نرخ این پارکینگ‌ها با شهرداری است

اسلامی ضمن اشاره به این موضوع که زمین‌های فوق پس از درخواست صاحبان آن و تایید ناظرین شهرداری می‌توانند تبدیل به پارکینگ شوند، گفت: «پس از تایید این امر، صاحبان املاک باید اقدام به آسفالت و خط‌کشی زمین و نصب تابلو کنند تا شهروندان راحت بتوانند از آن استفاده کنند. تعیین نرخ پارکینگ هم با شهرداری است. یعنی آن‌ها با تعرفه و قبض‌های شهرداری اقدام به کرایه فضاهای خود به صاحبان خودرو می‌کنند که این مهم هم پس از انجام همه کارها با هماهنگی پلیس راهور ناجا صورت خواهد گرفت».

پیشنهاد‌هایی در این زمینه داشته‌ایم

مدیر‌کل اجرایی معاونت حمل‌و‌نقل ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا تا به‌حال پیشنهاد‌هایی در این زمینه از سوی صاحبان املاک بزرگ بدون استفاده داشته‌اید، می‌گوید: «بله در چند‌منطقه از شهرداری تهران، تعدادی از صاحبان زمین‌‌های بزرگ به ما پیشنهاد دادند تا زمان معین‌ شدن وضعیت زمین‌شان‌، آن ‌را به پارکینگ تبدیل کنند که بخش مطالعاتی شهرداری منطقه آن را بررسی کرده و جواب مثبت هم داد. یعنی اگر صاحب زمینی اعلام آمادگی کرد، این کار انجام خواهد‌‌شد، در‌غیر این‌صورت موضوع منتفی است، ولی باید زمین‌شان را محصور کنند تا به پاتوق و زباله‌دانی تبدیل نشود».

منافع این طرح فراتر از سود مالی است

اسلامی خاطر نشان کرد: «شاید ابتدا فکر کنیم منافع این طرح، هم برای صاحب زمین است که درآمد‌زایی دارد و هم برای صاحبان خودرو که به دنبال پارک هستند، اما اگر کمی عمیق‌تر نگاه کنیم، می‌بینیم منافع این طرح فراتر از این حرف‌هاست».

وی در پایان گفت: «وقتی فضای بلا‌استفاده‌ای به پارکینگ تبدیل می‌شود، به زیبا‌سازی شهر کمک می‌کند؛ از طرفی در بعد اجتماعی هم قابل تامل است. همین که این فضاها تبدیل به پاتوقی برخی افراد یا زباله‌دانی نمی‌‌شود، خیلی مهم است».

همشهری مسافر

کد خبر 94484

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز