چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: حدادعادل در سخنانی در برابر لانه جاسوسی آمریکا گفت: 13 آبان که با قانون مجلس شورای اسلامی روز ملی مبارزه با استکبارجهانی نامیده شده و همچنین روز دانش‌آموز است، بیش از هر مفهوم دیگری یادآور استقلال است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، غلامعلی حداد عادل که در برابر لانه جاسوسی سابق آمریکا سخن می‌گفت، افزود: استقلال نخستین کلمه از اولین شعار ملت ایران در انقلاب اسلامی بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه استقلال نخستین کلمه‌ای بود که به طور طبیعی و به صورت خودجوش مانند گلی در بهار انقلاب بر لب ملت شکفته شد، گفت: مردم استقلال و آزادی را در سایه حکومت و جمهوری اسلامی و ولایت فقیه می خواستند.

نماینده مردم تهران افزود: سابقه تاریخی مردم بر این باور بود که مشکل اصلی این کشور و سدراه سعادت ملت ، نبود استقلال بوده است.

وی گفت: مردم با یادآوری تاریخ دویست ساله اخیر در دوران قاجار و بخصوص پهلوی‌ها می‌دانستند که استقلال کشور ما مخدوش بوده است.

سخنران مراسم یوم الله 13 آبان افزود: مردم ما خاطرات بسیار تلخی از دخالت بیگانگان و انگلیسی‌ها در دوران قاجار در امور ایران داشتند.

آمریکا به استقلال ایران صدمه زده است

غلامعلی حداد عادل در ادامه گفت: مردم ایران به ویژه کسانی که در انقلاب شرکت کردند خاطره 25 سال دخالت قیم مآبانه آمریکا را که از 28 مرداد 32 آغاز شد و تا سال 57 ادامه یافت در حافظه خود داشتند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: مردم می‌دانستند که به ویژه در 25 سال قبل از پیروزی انقلاب، آمریکا بیش از هر قدرت دیگری به استقلال ایران صدمه زده است.

نماینده مردم تهران گفت: نمونه بارز دخالت آمریکا احیای کاپیتولاسیون یا همان حق مصونیت کنسولی در ایران بود.

حداد عادل افزود: کاپیتولاسیون قاعده ظالمانه استعماری بود که در قرن نوزدهم استعمارگران در کشورهای استعمارزده حاکم کردند و بعد از آنکه استعمار ضعیف شد بسیاری از کشورها از جمله ایران چند ده سال پیش این قانون را لغو کردند.

سخنران مراسم یوم الله 13 آبان اضافه کرد: آمریکایی‌ها دوباره در سال 1343 به شاه فشار آوردند و این قانون تصویب شد که طبق آن مستشاران نظامی آمریکا که در ایران بودند از محاکمه در دادگاه های ایران مصون شدند.

حداد عادل گفت: طبق این قانون اختیار محاکمه مستشاران آمریکایی در صورت ارتکاب جرم از دست قوه قضاییه ایران بیرون بود و این بازگشتی به دوران استعماری قرن نوزدهم محسوب می‌شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اعتراض بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به تصویب این قانون، افزود: امام راحل در سال 43 در برابر این ظلم آشکار به فریاد درآمدند و فرمودند: " قلبم در فشار است" و کاپیتولاسیون را محکوم کردند.

وی ادامه داد: حضرت امام فریاد استقلال طلبی را بلند و ملت ایران را بیدار کردند.

حداد عادل تصریح کرد: امام راحل پس از سخنرانی تاریخی خود، در سیزده آبان سال 1343 به ترکیه و سپس به عراق تبعید شدند و این نخستین مناسبت سیزده آبان بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: سیزده آبان 1357 نیز روزی بود که دانش آموزان به یاد سالروز تبعید امام در دفاع از استقلال کشور تظاهرات کردند و به دانشگاه تهران آمدند و در آنجا دژخیمان پهلوی دانش آموزان را به گلوله بستند.

سخنران مراسم یوم الله 13 آبان گفت: بعدها از اسنادی که از لانه جاسوسی آمریکا به دست آمد، معلوم شد که 11 آبان همان سال یعنی دو روز قبل از کشتار دانش آموزان ،سفرای آمریکا و انگلیس با شاه دیدار داشتند و به او توصیه کردند با تظاهرکنندگان برخورد کند.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: 13 آبان 57 و شهادت دانش آموزان منشاء بیداری ملت ایران شد.

13 آبان 1357، سفارت آمریکا در تهران که به محلی برای اقدامات جاسوسی کاخ سفید تبدیل شده بود، به تصرف دانشجویان مسلمان پیرو خط امام درآمد.

درپی آن امام خمینی (ره) در پیامی، تصرف لانه جاسوسی امریکا را انقلاب دوم نامیدند.

به این مناسبت روز 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار شناخته شد.

کد خبر 94453

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز