یکشنبه ۵ آذر ۱۳۸۵ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

مرتضی اسلام‌زاده: یک شرکت بریتانیایی با یک ابداع جدید، امیدوار است از ربوده شدن دستگاه‌های تلفن همراه بکاهد: «جیغ زدن».

بله، تلفن‌های همراه هم قرار است از این به بعد جیغ بزنند، البته هنگامی که دزدیده شوند. نرم‌افزار «Remote XT» قرار است این مسئولیت را عهده‌دار شود که توسط شرکت انگلیسی مزبور ساخته شده است.

با استفاده از این نرم‌افزار، در صورتی که دستگاه همراه یک فرد دزدیده شود، او می‌تواند با مرکز مخصوصی که شرکت مورد بحث تعیین کرده، تماس گرفته و جیغ یا جیغ بنفش گوشی همراه خود را فعال کند.

شاید دارنده گوشی دزدیده شده، نگران اطلاعات ذخیره شده خود بر روی گوشی باشد که در این صورت علاوه بر جیغ زدن، می‌توان از طریق مرکزی که با آن تماس گرفته می‌شود، به گوشی دزدیده شده فرمان داد تا تمامی داده‌های موجود در گوشی را پاک کند.

شاید فکر کنید، رباینده همچنان می‌تواند از گوشی ربوده شده استفاده کند، اما پاسخ منفی است، دستگاه موبایل ربوده شده با فرمان داده شده توسط صاحب آن، از کار افتاده و قفل خواهد شد. نرم‌افزار «Remote XT» قابل نصب بر روی هر نوع گوشی همراه است.

داده‌ها، شماره تلفن‌ها، عکس‌ها و تمامی هر آنچه پاک شده بود، پس از آن‌که صاحب گوشی ربوده شده، یک گوشی جدید خریداری کند و یا گوشی ربوده شده خود را بازیابد، از طریق همین نرم‌افزار به آن بازگردانده می‌شوند. جیغ گوشی‌ها با خارج کردن باطری آن، قطع شده، ولی به محض کار گذاشتن هر نوع باطری دوباره فعال می‌شود.

بر طبق گزارش «بی‌بی‌سی»، سال گذشته نزدیک به یک میلیون و چهارصد هزار مورد دزدی گوشی تلفن همراه تنها در بریتانیا گزارش شده و از آنجایی که گوشی‌های گران‌قیمت کنونی همواره مورد نظر ربایندگان است، این آمار همچنان رو به افزایش است.

مدیر شرکت سازنده نرم‌افزار «Remote XT» امیدوار است این نرم‌افزار بتواند این آمار را کاهش دهد. برای دسترسی به خدمات این نرم‌افزار و نصب آن، کاربران باید ماهیانه هجده دلار به شرکت مزبور بپردازند و به یاد داشته باشند شماره تلفن فعال‌کننده نرم‌افزار را از خاطر نبرند.

در ابتدا راه‌حل‌های مختلفی برای حل مشکل دزدی مطرح شد که در نهایت، راه‌کار «جیغ»، گوی سبقت را از رقبا ربود. در آغاز عده‌ای پیشنهاد داده بودند به جای جیغ، گوشی فریاد بزند «فردی که در حال استفاده از این گوشی است، دزد است» تا مردم بدانند این شخص گوشی را ربوده است.

یکی دیگر از راه‌حل‌های پیشنهاد شده، این بود که این تلفن بلافاصله به پلیس زنگ بزند و با استفاده از ماهواره‌ها، موقعیت‌اش را به پلیس‌ها مخابره کند. ولی منتقدین این پیشنهاد گفتند: این گوشی‌ها آن‌قدر ارزش ندارند که پلیس و ماهواره‌ها درگیر آن بشوند.

پیشنهاد جالب دیگر این بود که گوشی‌های موبایل به محض ربوده شدن از خود دود تولید کنند. دستگاههای کوچکی وجود دارند که با ترکیبات شیمیایی، توانایی تولید دود را دارند. با تولید دود، مردم متوجه دزدی بودن گوشی خواهند شد. ولی طرفداران محیط‌زیست از مخالفان این شیوه بودند. یک پیشنهاد دیگر که با مخالفتهای بسیار گسترده‌ای روبرو شد، این بود که گوشی موبایل به فرد دزد، شوک الکتریکی وارد کند.

به عبارتی دیگر، با تمامی قوای باطری موبایل، به یک‌باره یک شوک قوی به فرد سارق وارد شود. این پیشنهاد نیز با مخالفت عده‌ای مورد قبول واقع نگردید.

یک پیشنهاد دیگر این بود که گوشی‌های موبایلی که دارای دوربین عکاسی هستند، بلافاصله پس از ربوده شدن، دوربین، شروع به گرفتن عکس از فرد سارق کند و هر حرکتی از سارق را عکسبرداری کرده و به یک وب‌سایت و یا برای پلیس ارسال کند که با توجه به پرهزینه بودن، این روش نیز به تایید نرسید و کارشناسان، وقت پلیس را بسیار با ارزش‌تر از جستجو برای موبایل عنوان کردند. و در کل تمامی موارد یاد شده و بسیاری روش‌های دیگر، مورد تایید واقع نشد، مگر روش «جیغ کشیدن» موبایل.

یک مشکل عمده دیگر برای گوشی‌های موبایل، خطر استراق سمع است. بویژه «خطوط آنالوگ» که به علت دیجیتالی نبودن، سیستم ساده و راحتی دارند و به راحتی قابل استراق سمع هستند.

یک روش دیگر که روشی بسیار ناجوانمردانه و خطرناک است پدیده «cloning» است. «cloning» یا شبیه‌سازی پدیده‌ای است که دزد می‌تواند از اطلاعات یک «سل‌فون» یا یک موبایل سوءاستفاده کرده و بدون آنکه صاحب آن و حتی شبکه کوچکترین اطلاعی داشته باشد، به هر جا که بخواهد زنگ می‌زند.

بی‌بی‌سی گزارش می‌دهد که چندی پیش یک خانم آمریکایی که هزینه ماهیانه موبایلش همواره بین هفتاد تا هشتاد دلار بود، به علت اینکه قربانی شبیه‌سازی شده بود، صورتحسابی به مبلغ سیزده هزار دلار را دریافت کرد، این زن نگون‌بخت چاره‌ای نداشت جز پرداخت آن مبلغ، چون به هیچ عنوان نمی‌توانست ثابت کند که قربانی «شبیه‌سازی» شده است.

یکی دیگر از مشکلات بسیار رایج، پدیده «سرقت اطلاعات» است. بر این اساس، اطلاعات ذخیره شده در گوشی موبایل را باید با دقت بیشتری مراقبت کرد.

برخی شرکت‌ها همواره سعی می‌کنند نرم‌افزارهای ضدویروس و امنیتی تولید کنند از جمله این شرکت‌ها، شرکتی آلمانی است که خودش سازنده اولین ویروس تلفن‌های همراه بود تا به صورت آزمایشی دریابد چنین چیزی امکان‌پذیر است یا نه.

این شرکت یک نرم‌افزار ضدویروس هم ارایه داده است. در حال حاضر یکصد و پنجاه ویروس برای موبایل‌ها وجود دارد. هر چند که این تعداد ویروس کم است، اما کارشناسان معتقدند که این تعداد در حال افزایش است و به همین دلیل خطری عمده به حساب می‌آید.

یکی دیگر از مواردی که در مورد گوشی‌های موبایل خودنمایی می‌کند، سیستم بسیار پیشرفته «Navigation» است.

کد خبر 9444

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز