مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

رزمی‌کار هم‌محله‌ای از استعدادهای ورزشی منطقه می‌گوید

سال‌هاست که بانوان دیگر در عرصه ورزش یک تماشاگر نیستند، آنها این روزها بیشتر تلاش می‌کنند تا فرصت‌هایشان را از دست ندهند، استعدادهایشان روز به روز شکوفاتر می‌شود و کارنامه قهرمانی‌هایشان نیز پربارتر.«مرجان دهقان‌وند» مربی و رزمی‌کار مستعد، هم‌محله‌ای ما در شهرک کاظمیه یکی از همین بانوان بااستعداد است که در پانزدهمین دوره مسابقات بزرگ کشور کمربند طلایی را از آن خود کرده و توانسته قهرمان قهرمانان شود، با او درباره مشکلات و چشم‌اندازهای مربوط به رشته‌های رزمی در منطقه 21 گفت‌وگو کردیم.

  • به نظر شما بزرگ‌ترین عامل جذب بانوان به ورزش‌های رزمی، دفاع شخصی است؟

نه، اینطور نیست، علاقه‌مندان به این رشته ورزشی نیز دارای علایق و سلیقه‌های خاص خودشان هستند، بسیاری از دختران ما که وارد این رشته شده‌اند، بسیار صبور، آرام و موقر هستند و یکی از موارد مهمی که ورزشکاران رشته‌های رزمی در همان ابتدا آموزش می‌بینند نیز تمرین احترام فروتنی و استقامت است. 

  • شما چرا به رشته‌های رزمی علاقه‌مند شدی؟

 ابتدا از سر تفنن و برای کسب تجربه بود، اما بعد از یک‌سال کار در این رشته متوجه شدم که رشته مورد علاقه‌ام است و توانایی این را دارم که بصورت حرفه‌ای وارد دنیای ورزش بشوم. 

  • رشته‌های رزمی در میان بانوان چه جایگاهی دارد؟

 بسیاری از رشته‌های رزمی هنوز در ایران غریب و ناشناخته‌اند. هنوز در میان خانواده‌ها و جامعه ما این نوع ورزش‌ها جا نیفتاده است، بسیاری از علاقه‌مندان به رشته‌های رزمی حتی نمی‌دانند که از کی و چگونه می‌توانند وارد این عرصه شوند، ورزش بانوان در کشور ما محدود نشده به چند رشته مثل والیبال و شنا و ما کمتر شاهد تنوع در رشته‌های ورزشی بانوان هستیم. 

  • چند سال است در منطقه 21  فعالیت می‌کنی؟

 مدت 2 سال است که در منطقه 21 و در مجموعه یاس به مربیگری مشغول هستم. نزدیک به 30 شاگرد دارم که بسیار علاقه‌مند هستند و با پشتکار قابل توجه‌ای ورزش می‌کنند. 

  • در مناطق دیگر هم فعالیت داشته‌ای؟

 بله،  4 سال مربی مجموعه تربیت‌بدنی باقرشهر بودم. 

  • وضعیت رزمی‌کاران منطقه 21 در مقایسه با رزمی‌کاران باقرشهر چگونه است؟

 باقرشهر از محله‌هایی است که مسئولانش نه تنها به ورزش‌های رزمی، بلکه به ورزش‌ بانوان نیز توجه بسیاری نشان می‌دهند،‌ آنجا قهرمانان و نخبگان خوبی دارد و البته امکانات بسیار خوبی هم در اختیارشان است، اما منطقه ما در این زمینه اگرچه بچه‌های خوب و با انگیزه‌ای دارد اما امکانات چندانی ندارد، به هر حال ما مستعدان و ورزشکاران بسیار خوبی داریم که اگر اندکی بها به آنها داده شود بطور حتم آینده خوبی برای آنها می‌توان متصور بود، اما متأسفانه بسیاری از استعدادهای ما به علت کمبود امکانات و عدم توجه مدیران مجموعه‌های ورزشی و سایر مسئولان از بین می‌روند.

  • اکنون بانوان منطقه 21، چه جایگاهی در ورزش‌های رزمی دارند؟

 با اینکه بچه‌های ما با کم‌ترین امکانات رو به رو هستند، اما بارها و بارها در مسابقات برون منطقه‌ای افتخار آفریده‌اند، در مسابقات خردادماه 13 نفر از شاگردان من در مسابقات استانی شرکت کردند و همگی توانستند مدال طلا، نقره و برنز کسب کنند، در حالی که هیچ‌کس از آنها حمایت نکرده بود، فقط در برگشت از مسابقه «آقای کریمی» مدیر مجموعه یاس با اهدای پیراهن مخصوص بازیکنان شهرداری از بچه‌ها قدردانی کرد. 

  • عمده مشکلات بانوان رزمی‌کار منطقه 21 را در چه مواردی می‌بینی؟

 امکانات و بودجه، بچه‌های ما نیازمند به وسایل و امکاناتی چون هوگو، کلاه و میت برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی هستند، ورزشکاران ما برای تهیه این وسایل واقعاً با مشکل روبرو هستند، ما از مسئولان انتظار داریم اندکی هزینه کنند، همانطور که برای آقایان هزینه می‌کنند، ما همیشه از امکانات کمتری نسبت به آقایان برخوردار هستیم ما حتی از داشتن مربیان با تجربه نیز محرومیم در حالی که آقایان نسبت به ما از مشکلات کمتری برخوردارند در نتیجه با موفقیت‌های بیشتری نیز روبرو می‌شوند. 

  • با این همه مدال و سابقه قهرمانی چرا تا به حال در مسابقات برون‌مرزی شرکت نکرده‌ای؟

به علت هزینه‌های بالای اعزام نتوانسته‌ام، به هر حال هزینه‌ها سرسام‌آور است، البته من تمام توانم را به کار گرفته‌ام و امیدوارم بزودی بتوانم در مسابقات برون‌مرزی شرکت کنم و شایستگی‌هایم را نشان دهم. 

  • رشته اصلی که در آن فعالیت می‌کنی چیست؟

 فول‌کینک‌بوکسینگ، البته مدرک مربیگریم هم در این زمینه است اما بارها در رشته‌هایی چون چوی‌لی‌فوت یا کیوکوشین کان کای کاراته و بسیاری دیگر از رشته‌های رزمی فعالیت کرده و مدال آورده‌ام.

  • برای بانوان علاقه‌مند به رشته‌های رزمی چه توصیه‌ای دارید؟

 نه تنها در ورزش که برای موفقیت در همه زمینه‌ها هدف والا داشته باشند، اگر قصد دارند در زمینه ورزش موفقیت کسب کنند باید به فکر قهرمانی باشند، در این صورت آینده‌شان روشن است به هر حال ما منتظر حضور اعضای جدید در مجموعه یاس هستیم. 

  • امکانات ورزشی منطقه 21 را چگونه می‌بینی؟

در سال جدید مجموعه‌های بسیاری احداث شدند، اما همگی این مجموعه‌ها به چند ورزش خاص محدود شده‌اند، به نظر من باید در این مجموعه علاوه بر افزایش امکانات و بودجه ورزشی تنوع رشته‌های ورزشی را نیز ترویج داد، محدودیت در یک یا چند رشته ورزشی سبب می‌شود تا بسیاری از ورزشکاران و علاقه‌مندان به ورزش دلزده شوند و ورزش را برای همیشه کنار بگذارند، مسئولان باید نگاهشان به رشته‌های مختلف ورزشی را یکسان کنند. 

  • چه پیشنهادی برای اشاعه ورزش در منطقه 21، بخصوص در میان بانوان داری؟

 به عنوان کوچک‌ترین عضو جامعه ورزش منطقه، از مسئولان منطقه تقاضا دارم به ورزش در محله‌ها اهمیت بیشتری دهند، از طرفی بسیاری از علاقه‌مندان به ورزش هستند که از پرداخت کمترین هزینه‌های ورزشی عاجز هستند، آنها را شناسایی کنند، با در اختیار گذاشتن تسهیلات ویژه ورزش از آنها حمایت کنند. به هر حال تقاضا دارم که نگاهشان به ورزش بانوان را جدی‌تر کنند و هزینه بیشتری متقبل شوند.

همشهری محله - 21

کد خبر 94384

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز