همشهری آنلاین: محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی در سازمان ملل متحد گزارشی از فعالیت‌های سالانه آژانس ارائه کرد

به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌: اکنون که پس از دوازده سال دفتر خود را ترک میکنم جای تاسف است که بسیاری از مشکلاتی که دوازده سال قبل وجود داشته هنوزباقیست و ما نتوانستیم بشکلی مثبت آنها را از میان برداریم.

وی افزود جهان در حال گسترش استفاده از انرژی اتمی است و جای تعجبی نیست که کشورهای درحال توسعه دراین زمینه فعالیتی چشمگیر دارند، و تلاش می‌کنند تا سوخت اتمی جایگزین سوخت‌های فسیلی شود اما همانگونه که از سال هزارو نهصد ونود وشش تاکنون این فعالیت‌ها بسیار رشد کرده است همزمان نباید خطرات را نادیده گرفت.

من خواهان گسترش تکنولوژی هسته ای وهمچنین رعایت استانداردهای امنیتی توسط همه کشورها هستم.

البرادعی در ادامه افزودآژانس بین المللی انرژی اتمی خواهان گسترش تکنولوژی هسته ای با کمک کشورهای پیشرفته و کمک های تکنولوژیکی است که آژانس انها را تامین می کند.

او گفت درزمینه های کشاورزی، تامین آب، پزشکی ودرمان بیماری‌های صعب العلاج آژانس حداقل به هفتاد کشور کمک کرده است، واین در حالی است که در آفریقا به ازای هر هفتاد میلیون نفر یک ماشین وجود دارد و در اروپا شمار آن، یک دستگاه به ازای هر دویست و پنجاه هزار نفر است.

وی گفت مهمترین خطری که امروزه جهان را تهدید میکند دستیابی تندروها به سلاح های هسته ای است. کشف بیش ازدویست مورد قاچاق مواد هسته‌ای در سال گذشته نشان دهنده عظمت کوه یخی است که ما تنها نوک انرا می بینیم.

مدیر کل آژانس افزود با توجه به امکانات اندک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ما نیازمند تجهیزات پیشرفته رد یابی و تصاویر ماهواره ای هستیم تا فعالیت‌های محرمانه و مخفی هسته‌ای را کشف کنیم.

البرادعی افزود آژانس اینک در بیش از نود کشور هیچ ناظری ندارد یا فعالیت‌های آژانس نزدیک به هیچ است بنابراین نمی توانیم بدانیم ایا آنها فعالیت‌های هسته‌‌ای مخفی دارند؟ ما نیازمند دستگاه‌های پیشرفته نظارت وتصاویرماهواره‌ای هستیم، ما درعراق تجربه بد عمل بدون تایید آژانس وشورای امنیت را داشتیم که هیچ نشانه‌ای از تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای یا سلاح های کشتار جمعی در آن یافت نشد.

البرادعی در ادامه افزود تجربیات عراق و کره شمالی بسیار مهم هستند. باید اطلاعات را بدقت بررسی کنیم. کره شمالی شانزده سال به تعهدات خود در این موردعمل نکرد، از تجربیات عراق و کره شمالی میتوان درمورد ایران استفاده کرد.

ایران شش سال پیش از فعالیت‌های هسته‌ای خود گزارش داد که نقض تعهدات این کشوربود.

البرادعی همچنین در مورد بر نامه هسته‌ای ایران گفت آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی هنوز درمورد ایران سوالاتی دارد که باید با شفافیت به آنها پاسخ داده شود.

اکنون نگرانی ها در رابطه با اینده برنامه هسته‌ای ایران و مسئله اعتماد سازی است، که از راه مذاکره حاصل میشود.

من ایران را تشویق میکنم که به پیشنهادهای من که براساس توافق با آمریکا و روسیه تنظیم شده است جواب مثبت بدهد. تا مذاکره بین ایران و جامعه جهانی به نتیجه برسد.

مذاکره‌ای که حاصل ان حصول تضمین بین دوطرف واعتمادسازی است. این فرصتی منحصربه فرد است که نباید ازدست برود.

وی گفت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید در انزوا فعالیت کند بلکه باید با شورای امنیت همکاری داشته باشد و شورای امنیت نباید تنها به تحریم عمل کند بلکه باید درموارد اختلاف بررسی و انرا به همکاری تبدیل کند.

البرادعی در پایان افزود امروز کشورهای بسیاری هستند که غنی سازی میکنند و یا از چرخه تبدیل پلوتونیم استفاده می کنند.

آنها کشورهایی هستند که می توانند سلاح هسته‌ای بسازند. ما خواهان نظارت           بین‌المللی بر فعالیت‌های انها هستیم. مسئله اصلی اعتماد سازی بین کشورها است. از آنجا که امروزه کشورهای بیشتری غنی سازی میکنند مسئله غنی سازی و چرخه مجدد باید بررسی شد.

من انتظار ندارم خلع سلاح جهانی در روزگار من به انجام برسد اما امیدوارم نوادگان من شاهد ان باشند. 

کد خبر 94334

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز