چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۷
۰ نفر

علی کهن‌نسب: برای گرفتن‌توپ طلای‌ سال 2009 جهان، تعدادی از فوتبالیست‌های برتر نامزد شده‌اند؛ بازیکنانی که هر یک در سال گذشته در موفقیت‌ها و کامیابی‌های تیم‌های باشگاهی یا ملی خود نقش بسزایی را ایفا کرده‌اند

البته زمانی که این فهرست منتشر شد، کارشناسان اندکی متعجب شدند؛ چرا که در این فهرست هیچ بازیکنی از کشور ایتالیا، مدافع عنوان قهرمانی در جام جهانی 2006 و آلمان نایب قهرمان جام ملت‌های اروپا در سال 2008 دیده نمی‌شد. این در حالی است که حتی کشور‌هایی مثل کامرون و سوئد در این فهرست نامزد دارند.

رونالدو

سال گذشته کریستیانو رونالدو به عنوان دومین بازیکن کشور پرتغال این جایزه را از آن خود کرد. فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) از سال 1991 و با نظرسنجی از مربیان و کاپیتان‌ های تیم‌های ملی مختلف دنیا، بهترین بازیکن فوتبال سال جهان را انتخاب می‌کند و تاکنون 18 دوره این انتخاب انجام شده است و بازیکنان مطرح زیادی به عنوان بهترین بازیکن دنیا
معرفی شده‌اند.

البته بازیکنان مطرح و خوب  دیگری بوده‌اند که در سایه نام‌های بزرگ گم شدند و هیچ‌گاه برنده این توپ طلایی ارزشمند نشدند.

در 18 دوره گذشته این انتخابات، زین‌الدین زیدان هافبک تیم ملی فوتبال فرانسه طی سال‌های 1998 تا 2003 و با دو پیراهن باشگاهی یوونتوس ایتالیا و رئال مادرید اسپانیا در کنار رونالدو برترین گلزن جهان طی دهه 90  با پیراهن باشگاهی اینترمیلان ایتالیا، بارسلونا و رئال مادرید اسپانیا هریک سه بار برنده این عنوان شدند. البته رونالدینیو  که در سال‌های 2004 و 2005 برنده این جایزه شد،می‌توانست بار دیگر این جایزه را کسب کند؛ ولی قهرمانی ایتالیا در جام جهانی 2006 و درخشش فابیوکاناوارو  و اوج‌گیری کریستیانو رونالدو در منچستر یوناتید باعث شد رونالدینیو نتواند این عنوان را تکرار کند.

مسی

فابیو کاناوارو

تاکنون بازیکنان زیادی فاتح این جایزه ارزشمند شده‌اند. کشوری مثل برزیل تاکنون هشت بار عنوان بهترین بازیکن سال جهان را از آن خود کرده است؛ فرانسه نیز سه بار و البته توسط زین الدین زیدان اسطوره خود. 

تاکنون همه این عنوان ها برای اروپایی‌ها و بازیکنان آمریکای جنوبی بوده و تنها ژرژ وه آ نماینده قاره آفریقا یک بار و در سال 1995 آن هم با پیراهن آث‌میلان ایتالیا توانست برنده این جایزه شود . قاره پهناوری چون آسیا و قاره‌های اقیانوسیه و... تاکنون نتوانسته‌اند سهمی از آن ببرند. در فهرست اولیه منتشره توسط مجله «فرانس فوتبال» نیز جمعی از بهترین‌های این رشته در یک سال گذشته معرفی شده‌اند که اغلب آنها در موفقیت تیم‌های باشگاهی و ملی خود سهم بسزایی داشته‌اند.

در فهرست اعلام شده باشگاه‌های اسپانیایی 13 نماینده، انگلیسی‌ها 10 نماینده، ایتالیایی‌ها چهار نماینده و باشگاه‌های آلمان دو نماینده دارند که نشان می‌دهد هنوز هم لیگ این چهار کشور پذیرای بهترین‌های فوتبال جهان است و کشورهایی چون هلند، پرتغال و... نتوانسته‌اند لیگی هم سطح این کشورها داشته باشند.

کارشناسان معتقدند هرچند همه بازیکنان شایستگی تصاحب این عنوان را دارند، ولی به نظر می‌رسد لیونل‌ مسی آرژانتینی شایسته‌ترین فرد برای کسب این عنوان باشد. مسی فصل گذشته با بارسلونای اسپانیا فصل خیره‌کننده‌ای را سپری کرد و با این تیم اسپانیایی پنج جام مختلف را کسب کرد. البته در کنار مسی از کریستیانو رونالدو مهاجم پرتغالی باشگاه رئال مادرید اسپانیا نیز یاد می‌شود که فصل گذشته و با پیراهن باشگاه منچستر یونایتد دو جام معتبر را کسب کرد.

زیدان

کاکا

پس از این دو بازیکن، می‌توان از ستاره‌هایی چون آندره آرشاوین (آرسنال)، ساموئل اتوئو (اینترمیلان)، وین رونی (منچستر یونایتد)، زلاتان ابراهیموویچ (بارسلونا) و فرناندو تورس (لیورپول) نام برد؛ ولی بعید به نظر می‌رسد با حضور مسی و رونالدو جایزه توپ طلا به بازیکن دیگری برسد! البته در دوره‌های مختلف  بسیاری از بازیکنان نیز بوده‌اند که باوجود سال‌ها بازی در سطح اول فوتبال و شایستگی، از تصاحب این عنوان بازمانده‌اند که شاید بارزترین آنها پائولومالدینی ستاره باشگاه آث‌میلان و تیم ملی ایتالیا باشد که با وجود دستیابی به قهرمانی‌های مختلف در رده ملی و باشگاهی هیچ‌گاه این عنوان را کسب نکرد؛ یا رائول گونزالز مهاجم باشگاه رئال مادرید اسپانیا که سال‌هاست فرم مطلوب خود را حفظ کرده ولی هیچ‌گاه برنده این عنوان نشده است. در کنار این دو می‌توان از بازیکنانی چون جیان لوئیجی بوفون، روبرتو کارلوس، دیوید بکهام، میشائیل بالاک، الساندرو دل‌پیه‌رو، تیه‌ری آنری و... نام برد که با وجود همه شایستگی‌ها ره به جایی نبردند.

با این حال توپ طلا هر سال تنها به یک نفر اهدا می‌شود و بی‌شک در این میان تعدادی نیز ناکام خواهند ماند. باید تا اول ماه دسامبر (01 آذر) صبر کرد تا برنده توپ طلای جهان معرفی شود.

باید دید که این بار کدام بازیکن طلایی‌ترین توپ دنیا را به خانه می‌برد.

کد خبر 94299

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز