یکشنبه ۵ آذر ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

سیدمحمد ابوترابی: علی‌رغم پارسال که سال خوبی از لحاظ آمار ایدز بود، امسال خیلی، اوضاع شیوع ایدز در جهان مطلوب نیست.

اگر چه تعداد مبتلایان به ویروس ایدز در جهان، در طول چند سال گذشته حدود 40میلیون نفر بوده است اما سال2005 برای اولین بار، آمار افراد آلوده به ویروس ایدز ثابت ماند. البته امسال دوباره این آمار رشد یافت و مسئولان سازمان جهانی بهداشت را ناامید کرد.

یعنی بر اساس گزارش اداره ایدز سازمان ملل متحد، تعداد افراد آلوده به ویروس ایدز در جهان، از 6/38میلیون نفر در سال‌2005 به 5/39میلیون نفر در سال‌2006 رسید؛ البته در حالی که هنوز 2ماه به پایان سال 2006 باقی است.

افزایش دوباره شیوع ایدز

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، از ابتدای سال 2006 تاکنون، 9/2میلیون نفر در جهان، بر اثر ابتلا به بیماری ایدز، جان خود را از دست داده‌اند و 3/4میلیون نفر به ویروس عامل بیماری ایدز یا همان اچ.آی.وی آلوده شده‌اند. به این ترتیب، اچ.آی.وی هر 8ثانیه یک نفر را در جهان به کام مرگ می‌کشد.

پیتر پیوت - رئیس اداره ایدز سازمان ملل - در این باره می‌گوید: «گزارش ایدز امسال یک دلیل واضح برای توجه به موضوع این بیماری است؛ چون آمار ایدز در سراسر نقاط دنیا در حال افزایش است».

بیماری ایدز از زمان کشف آن در سال1981 تاکنون، حدود 25میلیون نفر را کشته و حدود 65میلیون نفر را گرفتار کرده است. کوفی عنان - رئیس سازمان ملل - در این باره می‌گوید: «در کمتر از یک چهارم قرن، ایدز به‌شدت دنیای ما را عوض کرده است».

نکته بسیار تاسف‌بار گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت این است که شیوع ایدز در کشورهایی که در سال‌2005 توانسته بودند پیشرفت خوبی را در مبارزه با ایدز به دست آورند امسال، دوباره افزایش یافته است؛ کشورهایی مثل اوگاندا، تایلند، اتحادیه اروپا و آمریکا. 

یکی دیگر از نکات منفی گزارش امسال وضعیت ایدز جهان، تعداد زیاد جوانان آلوده به اچ.آی.وی است. بر اساس این گزارش، 40درصد بیمارانی که در طول امسال به ویروس ایدز آلوده شده‌اند را نوجوانان و جوانان بین 15 تا 24سال تشکیل می‌دهند.

گزارش ایدز امسال که گزارش مشترک اداره ایدز سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت است، نشان می‌دهد که باز هم مثل سال‌های قبل، بیشتر مبتلایان به ایدز و افراد آلوده به ویروس این بیماری در منطقه زیر صحرای آفریقا زندگی می‌کنند. البته بعد از آفریقا، در حال حاضر بیشترین تعداد گرفتاران ایدز جهان، در آسیا زندگی می‌کنند.

حدود 8میلیون نفر بیمار آلوده به اچ.آی.وی در جنوب و جنوب شرق آسیا زندگی می‌کنند. پیتر پیوت در این باره می‌گوید: «شیوع ایدز در بین همجنس‌بازان مرد در کشورهای کامبوج، چین، هند، نپال، پاکستان، ویتنام و تایلند در حال افزایش بوده و این مهمترین دلیل افزایش ایدز در این مناطق است».

در طول 2سال گذشته بیشترین افزایش تعداد افراد آلوده به اچ.آی.وی را اروپای شرقی و آسیای مرکزی داشته است؛ به طوری که تعداد موارد جدید آلوده به این ویروس در این مناطق، حدود 70درصد افزایش یافته است.

در حالی که تعداد موارد جدید آلوده به ویروس ایدز در خاورمیانه و شمال آفریقا، نسبت به سال2004 حدود 15درصد افزایش یافته است.
آمریکا در سال‌2005 حدود 2/1میلیون نفر بیمار آلوده به اچ.آی.وی داشته است که در طول امسال 40هزار نفر به آن اضافه شده‌اند و همین آمار، این کشور را جزو 10 کشور دارای بیشترین تعداد مبتلایان به ویروس ایدز قرار می‌دهد.

افزایش 30درصدی ایدز در چین

چین یکی از کشورهایی است که افزایش چشمگیری در آمار تعداد مبتلایان به ویروس ایدز داشته است. البته بسیاری از کارشناسان، این موضوع را به افزایش امکانات درمانی این کشور در مبارزه با ایدز نسبت می‌دهند که باعث افزایش طول عمر مبتلایان سال‌های پیش می‌شود اما عده دیگری معتقدند که سیاست‌های عدم پنهان‌کاری چین که اخیرا ایجاد شده باعث شده تا تعداد بیشتری از موارد ابتلا به این ویروس استراتژیک گزارش شوند. اما علت هر چه باشد، تعداد بیماران مبتلا به ویروس اچ.آی.وی در این کشور نسبت به سال‌2005 حدود 30درصد افزایش یافته است.

البته با همه این سیاست‌های اخیر چین، هنوز عده‌ای بر این باورند که آمار واقعی ایدز چین چندین برابر آن چیزی است که اعلام می‌شود. ژول رنستروم - مدیر هماهنگی دفتر اداره ایدز سازمان ملل متحد در چین - در این باره می‌گوید: « از سال‌1999 تاکنون، آمار مبتلایان به ویروس ایدز در چین، سالانه حدود 30درصد افزایش پیدا می‌کند اما تعداد واقعی افراد آلوده به این ویروس در چین حدود 4 تا 5 برابر میزانی است که گزارش شده است».

بر اساس گزارش اخیر وزارت بهداشت چین در روز 31 اکتبر امسال، تعداد مبتلایان به ویروس ایدز در چین 183هزار و 733نفر بوده است که نسبت به آمار سال‌2005 که حدود 144هزار و 89 نفر بوده، حدود 30درصد افزایش یافته است؛یعنی چین در طول سال2006، 40هزار و 667 بیمار جدید آلوده به ویروس ایدز داشته است.

بر اساس این گزارش، از ابتدای سال2006 تا 31 اکتبر امسال، 4هزار و 60 چینی بر اثر ابتلا به بیماری ایدز جان خود را از دست داده‌اند. به این ترتیب، کل تعداد تلفات ایدز در چین از سال‌های دهه 90 میلادی (یعنی از زمانی که این کشور آماری در این زمینه تهیه می‌کند) به 12هزار و 464 نفر رسیده است.

کد خبر 9419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز