همشهزی آنلاین: اوکراین مدارس و سینماهای این کشور را در شدیدترین اقدامات به عمل آمده در مقابل آنفلوآنزای خوکی در اروپا تعطیل کرد

و این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت روز جمعه 30 اکتبر (8 آبان) گزارش داد که تعداد مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزای خوکی در هفته اخیر 700 مورد افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بیشترین افزایش در تعداد موارد مرگ و میر در هفته گذشته در آمریکای شمالی و جنوبی با 659 مورد رخ داده است و تعداد کلی تلفات بیماری در این منطقه را به 4175 مورد رسیده است.

 تعداد موارد مرگ و میر در اروپا 281 مورد افزایش یافت و تعداد تلفات بیماری در منطقه آسیا-اقیانوسیه به 1070 مورد رسید.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: "در مناطق با آب و هوای معتدل در نیمکره شمالی، انتقال آنفلوآنزا همچنان شدت می‌گیرد،  و در برخی از این کشورها فصل آنفلوآنزای زمستانی به طور غیرمعمول زود شروع شده است."

اوکراین اولین مرگ‌های ناشی از آنفلوآنزای خوکی را تایید کرد، و نخست‌وزیر اوکراین یولیا تیموشنکو را واداشت تا دستور دهد مدارس و سینماها تعطیل شوند و گردهمایی‌‌های عمومی برای سه هفته لغو شوند تا از گسترش ویروس جلوگیری شود.
 
به گفته نخست‌وزیر اوکراین دولت همچنین "رژیم‌های خاصی" را ارائه کرده است تا حرکت شهروندان اوکراینی از یک منطقه به منطقه دیگر در موارد غیرضروری محدود شود.

اقدامات شدید نخست وزیر اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که با تایید مرگ چهار نفر به علت ویروس آنفلوآنزای A در این کشور، نگرانی فزاینده‌ای در مورد چندین مرگ توضیح‌ داده ‌نشده در غرب این کشور بروز کرده است. اوکراین با اتحادیه اروپا هم‌مرز است.
 
 وزیر بهداشت، واسیل کانیازویچ گفت:‌ "اکنون می‌توانیم بگوییم اوکرایان به منطقه همه‌گیری آنفلوانزای خوکی وارد شده است."

 در آمریکا مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) اعلام کرد که ویروس ممکن است بیش از 5.7 میلیون نفر را در چهار ماه اول شیوع بیماری مبتلا کرده باشد.

این رقم بیش از 100 برابر بیش از شمار موارد ثابت‌شده بیماری در آزمایشگاه‌ها است.
 
پژوهشگران تخمین زده‌ا‌ند که بین 1.8 میلیون تا 5.7 میلیون در چهار ماه پس از ماه آوریل (فروردین) – هنگامی که ویروس آنفلوآنزای A برای اولین بار ظاهر شد- در آمریکا به این ویروس مبتلا شده‌اند.

بر اساس این تخمین  بین 9000  تا 21000 نفر به علت این بیماری بستری شده اند.
 
آن شوچات، رئیس مرکز ملی ایمن‌سازی و بیماری‌های تنفسی آمریکا، در این باره به خبرنگاران گفت: "ما هم  گفته‌ایم که موارد آنفلوآنزای خوکی که در آزمایشگاه ثابت شده است، تنها نوک کوه یخ کل موارد بیماری است."
 
ویروس آنفلوآنزای A در لیگ‌های فوتبال اروپایی هم شیوع پیدا کرده است،‌ و این تنها چند روز پس از آن است مسابقه دسته اولی میان پاریس سن‌ژرمن و مارسی به علت آنکه سه بازیکن پاریسی دچار این بیماری تشخیص داده شد، به تاخیر افتاد.

تیم دسته‌دومی رئال باتیس در سوبل اسپانیا نیز درخواست کرده است بازی روز یکشنبه‌اش به خاطر ابتلای 13 نفر از بازیکنانش به آنفلوآنزای خوکی به تاخیر بیفتد.

ویروس آنفلوآنزای خوکی همچنین به مسابقه دسته یک انگلیس هم راه یافته است و تیم‌های بلاک‌برن رورز و بولتون کزارش کردند بازیکنان و کارکنان به این بیماری مبتلا شده‌اند.
‌کشورهای واقع در نیمکره شمالی قرار دارند، خودشان را یا واکسن آنفلوآنزای خوکی برای ماه‌های زمستان مجهز می‌کنند.
 
سازمان جهانی بهداشت می‌گوید کارشناسان پس از اجلاسی در این هفته ک به این نتیجه رسیدند که یک دوز واحد آنفلوآنزای خوکی ایمنی کافی در مقابل ویروس آنفلوآنزای خوکی را فراهم می‌کند.

بر اساس نتبجه‌گیری‌های این اجلاس این واکسن برای استفاده در زنان باردار بی‌خطر است و همچنین می‌توان آن را به همراه واکسن‌های آنفلوآنزای فصلی به کار برد.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد  حالیکه داده‌های بالینی در مورد اثرات واکسیناسیون بر کودکان زیر 10 سال محدود است،‌کشورها باید به جای واکسیناسیون کودکان و نوجوانان با دو دوز واکسن،‌ با یک دوز واکسن دو برابر این تعداد را واکسینه کنند.

کد خبر 94149

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز