گروه بین‌الملل: در کابل شایعه کناره‌گیری عبدالله عبدالله از دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، قوت گرفت

اگر اینگونه شود، کرزی می‌ماند و انتخابات، برنده‌ای جز وی نخواهد داشت.

تصمیم نامزد معترض انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان برای ترک عرصه رقابت در دور دوم انتخابات، دولت و نهادهای بین‌المللی را با چالش تازه‌ای روبه‌رو کرد.

عبدالله که قرار بود به هند سفر کند، سفرش را لغو کرد و 24 ساعت به مقامات برگزار‌کننده انتخابات فرصت داد تا شرایط اعلام شده او را برای شرکت در این انتخابات محقق کنند.

به گزارش بی‌بی سی، احمد ولی مسعود، مشاور ارشد عبدالله دیروز در گفت‌وگو با این شبکه تلویزیونی گفت که نگرانی از اینکه بار دیگر به اندازه دور اول در رای‌گیری تقلب رخ دهد او را مجبور به کناره‌گیری می‌کند.  احمد ولی مسعود گفت: عبدالله از اینکه هیچ اقدامی برای برطرف شدن مشکلات نظام انتخاباتی صورت نگرفته ناخشنود است.

وی افزود: حقیقت این است که زیرساخت و زمینه تقلب هنوز وجود دارد. دردور اول انتخابات تقریبا 5/1 میلیون رای دستکاری شد. اما چیزی تغییر نکرده است. در نتیجه اگر دور دوم انتخابات هم برگزار شود دوباره همان اتفاقات رخ خواهد داد.

از این‌رو فکر نمی‌کنم ما مایل به شرکت در انتخابات باشیم. هنوز این مسئله به‌طور قطعی از سوی عبدالله اعلام نشده است. عبدالله خواستار برکناری رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان شده است، اما کرزی این خواسته را رد کرده است.

اقدام کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی که تحت حمایت سازمان ملل متحد قرار دارد باعث شد آرای کرزی در دور اول انتخابات به کمتر از مرز پیروزی (50 درصد به علاوه یک) کاهش پیدا کند و انتخاب رئیس‌جمهوری جدید افغانستان به دور دوم انتخابات کشیده شود.

عبدالله خواستار تعطیلی برخی از شعبه‌های رای‌گیری و برکناری عزیزالله لودین، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات شده بود. عبدالله که در گذشته سمت وزیر خارجه افغانستان را نیز به‌عهده داشته است لودین را بی‌اعتبار خوانده و او را به حمایت از دولت کرزی متهم کرده‌است. اما لودین اتهام‌ها درباره اینکه او از حامد کرزی حمایت می‌کند را رد کرده است.

پیش‌تر کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده بود که قصد دارد در دور دوم انتخابات از 6322 شعبه رای‌گیری استفاده کند که این تعداد، از شعب مورد استفاده در دور اول نیز بیشتر است.  این در حالی است که کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی توصیه کرده بود که شمار شعبه‌های رای‌گیری از 6000 به 5800 شعبه کاهش یابد تا اطمینان حاصل شود که ناظران کافی برای محدود ساختن تقلب و سربازان کافی برای تضمین امنیت انتخابات وجود دارد.

آمریکا: بدون عبدالله هم انتخابات مشروعیت دارد

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا، دیروز گفت که تحریم دور دوم انتخابات افغانستان از سوی عبدالله، مشروعیت این انتخابات را از بین نخواهد برد. وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سؤال که آیا نتیجه دور دوم انتخابات با حضور تنها یک کاندیدا به انتخاب یک دولت مشروع خواهد انجامید، گفت: چنین وضعیتی بی‌سابقه نیست و در آمریکا و هر کشور دیگری نیز رخ می‌دهد.

وی اظهار داشت: ما شاهدیم که این مسئله در کشور خودمان و بنا به هر دلیلی روی می‌دهد و یکی از کاندیداها تصمیم می‌گیرد که دیگر ادامه ندهد. من فکر نمی‌کنم که این کناره‌گیری هیچ ارتباطی با مشروعیت انتخابات داشته باشد.

کلینتون با بیان اینکه این یک انتخاب شخصی است که ممکن است رخ بدهد یا رخ ندهد، گفت: من قصد ندارم در مورد تصمیمی که ممکن است یکی از کاندیداها اتخاذ کند، اظهار نظر کنم. در همین حال حملات شبه نظامیان طالبان به کارکنان انتخاباتی سازمان ملل متحد، توانایی این سازمان را برای برگزاری دور دوم انتخابات زیر سؤال برده است.

با وجود اینکه سازمان ملل متحد بر این موضوع تاکید دارد که این حملات مانع از اجرای اقدامات آن در زمینه برگزاری انتخابات نخواهد شد اما یک حمله بزرگ دیگر می‌تواند توانایی محدود آن‌را برای حصول اطمینان از برگزاری یک انتخابات معتبر بیشتر تضعیف سازد.

در پی حمله اخیر شبه نظامیان طالبان به محل اقامت کارکنان سازمان ملل که 6 کشته بر جا گذاشت، به بیشتر کارکنان بین‌المللی این سازمان توصیه شد کاملا مراقب و محتاط باشند و از محل اقامت خود خارج نشوند.

زمان به سرعت می‌گذرد و تاریخ برگزاری انتخابات افغانستان نزدیک‌تر می‌شود و این در حالی است که روند برگزاری این انتخابات با تهدیدهای مختلفی از خشونت شبه نظامیان طالبان گرفته تا احتمال بارش زودهنگام برف زمستانی روبه‌روست.

طالبان برگزاری این انتخابات را توطئه غرب می‌دانند. کارشناسان می‌گویند وقوع یک حمله بزرگ دیگر در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان می‌تواند معادله امنیتی را در این کشور برهم‌زند.

آخرین خبر

دیشب در آخرین لحظاتی که روزنامه زیر چاپ می‌رفت خبرگزاری‌ها از قول نماینده عبدالله اعلام کردند که وزیر خارجه سابق افغانستان امروز تصمیم نهایی خود را در مورد شرکت و  یا عدم حضور در دور دوم انتخابات افغانستان اعلام می‌کند.

کد خبر 94131

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز