شنبه ۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

حمید هیدارن: گفته می‌شود موج دوم شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی بسیار شدیدتر از موج اول آن است

و اگر اقدامات و پیش‌بینی‌های لازم برای مهار آن صورت نگیرد، بخش عمده جامعه گرفتار این بیماری خطرناک خواهند‌شد.

از جمله راه‌های انتقال این ویروس، شیوع آن در مراکز تجمع مردم است. در‌واقع اگر تنها یک‌نفر به این بیماری مبتلا شود، در اجتماعات مردمی امکان تسری آن به دیگران وجود دارد و این‌طور می‌شود که یک بیماری ‌همه‌گیر می‌شود.

پایانه‌ها و پارک‌سوارها از جمله مراکز مهم و اصلی تبادل سفر به حساب آمده و روزانه محل رفت‌و‌آمد شمار فراوانی از مردم شهرهای مختلف است. بنابراین یکی از مسایلی که باید در این سامانه‌های حمل‌ونقلی مورد‌توجه قرار گیرد، مساله بهداشت و نظافت عمومی است. اهمیت قضیه آن‌جایی بیشتر مشخص می‌شود که یک بیماری به صورت اپیدمی در‌آمده و امکان انتقال مستقیم و غیر‌مستقیم ویروس در مراکز پرجمعیت فراهم ‌شود.

به‌همین‌دلیل بود که مدیریت وقت سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارها از زمان تصدی این مسئولیت در کنار طرح‌های عمرانی، افزایش فضای سبز و بهبود کیفیت خدمت‌رسانی به مسافران، مساله رعایت بهداشت فردی و عمومی را نیز موکداً مدنظر قرار داده و البته اقدامات ارزنده‌ای نیز در این زمینه صورت گرفته است.

 اما این روزها که ویروس بیماری آنفلوآنزای نوع A‌ در حال فراگیر شدن بوده و مشکلات متعددی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده، ارزش تمهیداتی که سازمان پایانه‌ها در قالب طرح‌های پیشگیرانه اندیشیده بود، بیشتر مشخص می‌شود. خوشبختانه این اقدامات در موج نخست هجوم ویروس بیماری آنفلوآنزای نوع‌آ تا حد زیادی مثمر‌ثمر واقع شد و امروز که گفته می‌شود موج دوم در راه است، قطعا نظارت‌ بر رعایت مسایل بهداشتی در پایانه‌ها و پارک‌سوارها بیشتر و بیشتر می‌شود.

 مراکز تجمع مردم

مهندس ولی آذروش، مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهر تهران در مورد این بیماری می‌گوید: آنفلوآنزای نوع‌آ یک بیماری تنفسی است و موارد متعددی از انتشار آن طی ماه‌های اخیر در کشور مشاهده شده‌ است.

غیر از راه‌های مستقیم انتقال بیماری، باید به این نکته توجه داشت که ویروس آنفلوآنزای نوع‌آ بر روی سطوح سخت و بدون منفذ مثل پلاستیک و استیل ضد‌زنگ 24 تا 48‌ساعت دوام آورده و بر روی پارچه، کاغذ و سایر بافت‌های الیافی 8 تا 12‌ساعت باقی می‌ماند.

 این ویروس تا 15‌دقیقه بر روی دست‌ها دوام می‌آورد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، در مراکز تجمع مردم امکان انتقال بیماری و شیوع آن بسیار بالا بوده و موارد بهداشتی در این گونه اماکن باید بیشتر رعایت شود.

 ارتباط با سایر شهرستان‌ها

از آن‌جایی که پایانه‌های شهرهای مختلف کشور به نوعی با یکدیگر در ارتباط هستند، هماهنگی‌های لازم با مسئولان مربوطه در کل پایانه‌ها صورت گرفته تا در یک حرکت همگانی و یکپارچه، راه‌های گسترش بیماری آنفلوآنزای نوع‌آ مسدود شود. متاسفانه این بیماری خیلی سریع منتقل شده و سرعت فراگیرشدن آن چشمگیر است.

 به همین لحاظ اگر مردم و نیز مسئولان مربوطه قضیه را جدی تلقی نکنند، امکان بروز یک مشکل عمومی و مختل‌شدن امور روزمره جامعه وجود خواهد داشت. به همین‌دلیل باید گفت اقدامات انجام‌شده در سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهر تهران در صورتی راندمان حداکثری خواهد داشت که سازمان‌های مشابه در دیگر شهرستان‌ها با آن هماهنگ باشند.

 هماهنگی با سازمان‌های مرتبط

مهندس آذروش به همشهری‌مسافر می‌گوید: توجه به این نکته که 70‌میلیون نفر در طول سال از طریق پایانه‌های تهران جابه‌جا می‌شوند، یک هشدار از نظر مسایل بهداشتی است. در واقع اگر ما نتوانیم مشکل را در مراکز مربوطه کنترل کنیم، امکان فراگیر شدن بیماری در یک محدوده 70‌میلیونی که معادل جمعیت کل کشور است، وجود دارد.

در همین راستا ضمن سفت و سخت گرفتن مقررات بهداشت فردی و عمومی در پایانه‌ها، در ارتباط مستمر با سازمان‌های مرتبط در سایر شهرها هستیم تا با یک‌برنامه‌ریزی هماهنگ و منسجم، حداقل به سهم خود مانع گرفتن ویروس آنفلوآنزای نوع‌آ شده و کمکی در راه حفظ سلامت عمومی کرده‌باشیم.

 چاپ و توزیع بروشور

از دیگر اقداماتی که سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای تهران انجام داده، چاپ و توزیع بروشورهای اطلاع‌رسانی در مراکز زیرمجموعه خود است. تاکنون حدود 2‌میلیون بروشور در پایانه‌های چهارگانه توزیع و در اختیار مسافران قرار گرفته تا ضمن آشنایی با این بیماری و راه‌های انتقال آن، اطلاع‌رسانی لازم در مورد راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفلوآنزای خوکی صورت بگیرد.

 خوشبختانه مردم نیز از این امر استقبال کرده و با مطالعه موارد یاد‌شده، حساسیت بیشتری در رعایت مسایل بهداشتی از خود نشان می‌دهند. پیشنهاد اولیه سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهر تهران به سازمان‌های مشابه در سایر شهرستان‌ها، توزیع همین بروشورها بوده است.

وضع دستورالعمل‌های ویژه

مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهر تهران در ادامه می‌گوید: در کنار کارهایی که به آن‌ها اشاره شد، مسئولین غرفه‌های موجود در پایانه‌ها، تعاونی‌های مسافربری و رانندگان نیز شدیدا تحت کنترل هستند تا سهل‌انگاری‌های احتمالی باعث هدررفتن تلاش‌های صورت‌گرفته نشود.

 رعایت بهداشت فردی در این اماکن اصل نخست محسوب می‌شود. غرفه‌های خدماتی که محل فروش اجناس و خوراکی‌ها به مسافران هستند، موظف به لحاظ کردن موارد خاص در نوع سرویس‌هایی که ارایه می‌کنند، شده و دستورالعمل‌های ویژه‌ای برای آن‌ها وضع شده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف در غرفه‌ها توسط بازرسان، با فرد خاطی برخورد خواهد‌شد.

توصیه‌های بهداشتی به شاغلین در پایانه‌ها

در ضمن به رانندگان و مسئولان تعاونی‌های مسافربری تاکید شده ملزومات اولیه پیشگیری از بیماری مانند دستمال و دهان‌بند در اختیار داشته و از آن‌ها استفاده کنند. تمیز کردن دست‌ها با محلول الکلی، شستن دست‌ها با آب و صابون، پرهیز از تماس نزدیک با افراد بیمار، استراحت و عدم‌حضور در محل کار در صورت مسجل شدن ابتلا به بیماری و پوشاندن بینی و دهان هنگام سرفه و عطسه، از جمله مواردی است که به افراد شاغل در پایانه‌ها و پارک‌سوارها گوشزد شده و البته نظارت لازم برای رعایت آن‌ها اعمال می‌شود. هم‌چنین نصب سیستم قطع و وصل آب به وسیله چشم الکترونیک در سرویس‌های بهداشتی باعث شده امکان تماس دست بیماران احتمالی با دستگیره‌های آب به صفر رسیده و راه انتقال بیماری از این طریق به بن‌بست برسد.

راه‌اندازی خانه‌های سلامت

راه‌اندازی خانه‌های سلامت در پایانه‌های چهارگانه کار دیگری است که توسط سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارها انجام شده است. در این مراکز مردم با رجوع به متصدی باجه، ضمن پرسیدن سوال‌های مربوطه و آگاهی از برخی نادانسته‌ها، در صورت لزوم از خدمات خانه‌های سلامت بهره‌مند می‌شوند.

وسایل و امکانات اولیه نیز در اختیار متصدیان خانه‌های سلامت قرار گرفته تا در صورت لزوم به درمان سرپایی و تشخیص بیماری فرد مراجعه‌کننده پرداخته شود. از آن‌جایی که پیش‌بینی می‌شود با نزدیک‌شدن به رزوهای سردسال امکان شیوع بیماری بیشتر شود، راه‌اندازی خانه‌های سلامت یک ضرورت به حساب می‌آمد که در مواقع بحرانی نقش تاثیرگذار و ارزشمند آن بیشتر به چشم خواهد آمد.

اطلاع‌رسانی، پیشگیری، درمان

مهندس آذروش در بخش پایانی صحبت‌های خود به همشهری‌مسافر می‌گوید: تئوری ما در مقابله با این بیماری، پیگیری مباحث اطلاع‌رسانی، پیشگیری و درمان است. یعنی ابتدا سعی می‌کنیم با اطلاع‌رسانی جامعی که برای همگان قابل‌فهم باشد، مسافران را به رعایت موارد بهداشتی و پیشگیرانه دعوت کنیم.

در مرحله بعد در حد مقدورات‌مان وسایل موردنیاز جهت جلوگیری از شیوع بیماری در پایانه‌ها تعبیه کرده و خواهیم کرد. مرحله آخر درمان سرپایی بیماران است که توسط مامورین بهداشت صورت‌گرفته و به بیمار این فرصت را می‌دهد تا در فرصت مقتضی و با استراحت کامل به رفع کامل مشکل خود بپردازند. به این ترتیب امیدواریم کارهای انجام‌شده نتیجه لازم را در برداشته باشد.

همشهری مسافر

کد خبر 94127

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز