شنبه ۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

گروه اجتماعی- مینا شهنی: این روزها برخی از مردم که اخبار را دنبال می‌کنند، می‌خواهند شماره دهک‌شان را بدانند تا ببینند در بحث هدفمندی یارانه‌ها چه آینده‌ای در انتظارشان است.

هر چند برای ساکنان دهک یک تا 5 سناریوی یکسانی نوشته شده و بنابر آخرین گفته رئیس‌جمهوری این سناریو تا دهک 7 و 8 هم می‌رسد، اما باور عمومی این است که هرکس درآمدش کمتر و به خط فقر نزدیک‌تر باشد سهم بیشتری گیرش می‌آید.

این تازه آغاز ماجراست

باور عمومی مردم این روزها به همین جا ختم می‌شود که شماره دهک شان را بپرسند و بدانند بین 17 یا 20‌هزار تومانی که دولت قرار است بدهد با تورمی که شیر و گوشت و برنج و تخم مرغ و آب و برق گرفتارش می‌شوند، چه رابطه‌ای می‌توان برقرار کرد.

آنها می‌خواهند بدانند با این پول حداکثر قیمت‌ها چقدر باید باشد تا زندگی‌شان دستخوش کمترین آسیب شود؟ واقعیت این است که مردم عادی هنوز به رویه‌های دیگر منشور تورم نگاه نکرده‌اند، درمان و بیمه و دارو هنوز به نگرانی مردم اضافه نشده‌ و هنوز تا درک واقعیت فاصله دارند.

یک نماینده مجلس گفته که امروز (یکشنبه) درباره حمایت‌های اجتماعی در بخش بیمه تامین اجتماعی ‌و خدمات درمانی در مجلس بحث خواهد شد.حمیدرضا حاجی بابایی گفت: سیاستگذاری هدفمندکردن یارانه‌ها از جمله محورهای مهم جلسه‌علنی روز یکشنبه خواهد بود.

در این بخش به موضوعاتی از جمله این مسئله که یارانه‌ها به 5 دهک داده شود و یا تصمیم‌گیری در مورد 5 دهک در اختیار دولت گذاشته شود یا خیر بررسی خواهد شد.
به گفته او، درباره چگونگی پرداخت یارانه‌ها و سیاستگذاری درباره وضعیت نقدی‌ یا غیرنقدی بودن یارانه‌ها تصمیم گرفته خواهد شد.

5 یا 7 ؟

نماینده مجلس همچنان 5دهک را مبنای پرداخت یارانه می‌داند درحالی‌که رئیس‌جمهوری به 7‌دهک اشاره کرده‌ است، ‌از طرف دیگر سرپرست وزارت رفاه هم به همان 5 دهک اشاره کرده و خبری از عدد 7 نیست.

نادعلی الفت‌پور که سرپرستی وزارت رفاه را بر عهده دارد به خبرگزاری مهر گفته که برای توزیع یارانه میان 5‌دهک حساب بانکی باز خواهند کرد؛ یعنی او هم به عدد 5 اشاره می‌کند و از آنجا که وزارت رفاه یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها در اجرای این طرح است باید در جریان باشد که بالاخره 5‌دهک قرار است یارانه بگیرند یا 7 تا؟

به گفته الفت‌پور، 36 میلیون نفر از مردم کشورمان در 5 دهک پایینی قرار دارند که برای آنها 36 میلیون حساب بانکی باز خواهد شد تا ایرانیان مستقیما از یارانه نقدی بهره‌مند شوند. او افزود: وظیفه وزارت رفاه در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها باز توزیع منابع حاصل از یارانه‌هاست و در این راستا 3 بسته سیاستی تدوین شده که به روزرسانی و بهنگام‌سازی‌ اطلاعات جمع‌آوری شده از جمله این سیاست‌هاست.

سرپرست وزارت رفاه اعلام کرد که90‌درصد از کارهای سامانه الکترونیکی مورد نیاز برای انجام این کار در حال حاضر انجام شده و پس از اتمام کار این سامانه به تمام بانک‌های کشور متصل می‌شود و آنها از اطلاعات موجود استفاده می‌کنند.

هر چند وزارت رفاه تا‌کنون نتوانسته همپوشانی بیمه‌ای را در کشور رفع کند و بانک اطلاعاتی که پارسال با این هدف راه‌اندازی شد به‌طور قطعی نتوانسته به این نوع همپوشانی‌ها خاتمه دهد اما باید امیدوار بود که این بار تلاش این وزارتخانه برای راه‌اندازی سامانه الکترونیکی مورد نیاز طرح جدید با موفقیت روبه‌رو شود.

کد خبر 94122

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز