شنبه ۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

مهدی امینی: آنفلوآنزای خوکی‌(swine flu) یا آنفلوآنزای نوع‌آ یک بیماری تنفسی و ناشی از ویروس آنفلوآنزای نوع آ است که باعث شیوع آنفلوآنزا در میان خوک‌ها می‌شود

این نوع جدید ویروس آنفلوآنزای خوکی، ترکیبی از ویروس‌های آنفلوآنزای خوکی، آنفلوآنزای انسانی و آنفلوآنزای حاد پرندگان است. ویروس آنفلوآنزای نوع‌آ به‌طور طبیعی انسان‌ها را آلوده نمی‌کند، اما موارد بسیاری از عفونت‌ انسان‌ها با ویروس آنفلوآنزای خوکی و انتشار انسان به انسان آن‌ گزارش شده است.

میزان مبتلایان و جان‌باختگان این ویروس در آمریکا به‌حدی رسیده که طی روزهای قبلی در این کشور وضعیت بحرانی اعلام شده است.ویروس نوع‌آ در دنیا به‌شدت درحال گسترش بوده و طبق آخرین آمار ده‌هاهزار نفر را در جهان مبتلا ساخته است. چنین همه‌گیری جهانی ممکن است به مرگ میلیون‌ها نفر بیانجامد، چرا‌که بدن انسان‌ها ایمنی لازم برای مقابله با این ویروس جدید را ندارد.

 با در نظر گرفتن مسری بودن شدید این ویروس توجه به مسایل ایمنی در نقاط پرتراکم انسانی بسیار مهم است که حمل‌و‌نقل عمومی یکی از مهم‌ترین این فضاهاست. مدیر روابط عمومی معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک تهران اعلام کرده است که با وجود اهمیت بالای مسأله آنفلوآنزای نوع‌آ وزارت بهداشت هنوز هیچ دستوالعملی برای مقابله با آن در حوزه ترافیک و حمل‌و‌نقل عمومی ابلاغ نکرده و این در حالی است که وزارت بهداشت هم قانوناً و هم عرفاً مسئول سلامت شهروندان و شهرداری نیز در این زمینه تابع دستورات وزارت بهداشت است.

این مقام‌مسئول با اشاره به جلساتی که با حضور معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک و وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشته، با وجود برگزاری این جلسات و اهمیت بالای موضوع اما وزارت بهداشت هنوز دستورالعمل پیشگیری از آنفلوانزای ‌نوع‌آ در حوزه ترافیک و حمل‌و‌نقل را ابلاغ نکرده است.

از سوی دیگر دکتر محمود سروش، مدیر برنامه آنفلوآنزای وزارت بهداشت با اشاره به نزدیکی زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و افزایش سفرهای روزانه درون‌شهری گفته بود که تمام تلاش خود را به‌کار بسته‌ایم که این دستورالعمل در حداقل زمان به مجموعه شهرداری تهران ابلاغ شود.

‌ هم‌چنین در ایستگاه‌های مترو نحوه ارایه آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینه پیشگیری از شیوع این بیماری را بررسی می‌کنیم. ضمن این‌‌که دکتر عباس زارع‌نژاد، مشاور وزیر بهداشت اعلام کرده که دستورالعمل مراقبت و کنترل آنفلوآنزای نوع ‌آ در سیستم حمل‌و‌نقل شهری به امضای دکتر سیدهادی ایازی، معاون و مشاور عالی شهردار تهران و دکتر حسن امامی رضوی، معاون سلامت وزارت بهداشت رسیده است.

به‌هر‌صورت حمل‌و‌نقل عمومی شهر تهران با دستورالعمل یا بدون دستورالعمل نیاز به همکاری و همراهی شهروندان و مدیریت شهری جهت پیشگیری از انتقال این ویروس با توسل به اقدامات زیر خواهد داشت تا از انتقال سریع آن به سایر شهروندان جلوگیری شود:

پوشاندن بینی و دهان‌هنگام عطسه یا سرفه با دستمال کاغذی و دور انداختن دستمال کاغذی پس از مصرف توسط شهروندان، شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب‌و‌صابون به‌خصوص پس از عطسه و سرفه و پس از استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی‌، پرهیز از تماس با افراد مشکوک مبتلا به آنفلوآنزا و استراحت افراد مبتلا در منزل، تسریع گمرک با همکاری دولت در ترخیص واگن‌های مترو و اتوبوس‌های عمومی جهت کاهش تراکم، ضدعفونی کردن وسایل حمل‌و‌نقل عمومی به طور مرتب و‌...

همشهری مسافر

کد خبر 94119

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز