کاملیا مافی: مجموعه میدان عتیق اصفهان شامل بازار، مسجد جامع، مقبره خواجه نظام‌الملک، قیصریه، ارگ سلجوقی، کاخ‌ها و عمارات حکومتی، مدرسه سلطان سنجر، مدرسه و منار علی، مجموعه هارون ولایت(‌هارونیه‌) که مجموعه‌ای منسجم و همخوان از عملکرد‌های اداری حکومتی، فرهنگی، مذهبی، اقتصادی و اجتماعی را تشکیل داده است

 در طول زمان دستخوش تغییرات، فرسودگی و تخریب قرار گرفته به‌طوری‌که عملاً چیزی از فضای میدان باقی نمانده است و تشخیص دقیق محدوده کالبد اولیه آن ممکن نیست. به‌همین دلیل هم سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان به‌منظور رفع محرومیت از این منطقه و شکوفایی دوباره این محور تاریخی تصمیم به احیای میدان عتیق و مجموعه پیرامون آن گرفته است.

سید مرتضی سقاییان‌نژاد، شهردار اصفهان در این‌باره می‌گوید: بازسازی مجموعه میدان عتیق که در فضای 32 هکتاری در قلب بافت تاریخی و فرهنگی شهر قرار گرفته است، نه تنها بافت تاریخی را احیا می‌کند بلکه برطرف‌کننده معضلات شهری به‌وجود آمده نیز هست و این در حالی است که این میدان پس از بازسازی و احیا، دومین نقش جهان اصفهان خواهد شد.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان نیز درباره این طرح می‌گوید: همان طور که بارها گفته شد طرح میدان عتیق یک طرح صرفا ترافیکی نیست. در طرح عتیق، میدان فعلی 7 متر به زیر‌زمین می‌رود، یعنی میدان و چهار خیابان منتهی به آن در سطح پایینی قرار می‌گیرند و وسایل نقلیه در آنجا تردد می‌کنند.

 در عوض، سطح رو از عبور وسایل نقلیه خالی می‌شود و تنها عابران پیاده قادرند در آنجا رفت‌وآمد کنند. ‌‌در این طرح، قسمت سطح رو، کاربری تجاری خود را حفظ خواهد کرد و سطح پایینی نیز از ترافیک کمتری برخوردار خواهد شد چرا که کاربری تجاری بود که موجب توقف وسایل نقلیه می‌شد و حالا دیگر وجود ندارد. ‌‌

علیرضا قاری قرآن، می‌افزاید: هرچند که نباید فراموش کرد که هدف اصلی در این طرح صرفا احیا و احداث خود میدان است اما با این توضیحات، می‌توان ادعا کرد پس از بهره‌برداری از این طرح، در سایر تقاطع‌ها همچون قدس، سروش عسگریه، هشت‌بهشت و...، وضعیت ترافیکی بهبود می‌یابد و با آزادسازی مسیر، یک گره ترافیکی در امتداد رینگ دوم باز می‌شود.

26 درصد پیشرفت اجرایی شهرداری، برای مطالعه و پژوهش روی طرح‌های عمرانی وقت زیادی صرف نمی‌کند به‌طوری‌که از زمان اعلام یک طرح از سوی شهرداری تا زمان کلنگ‌زنی طرح، مدت زیادی نمی‌گذرد اینها صحبت‌های عابدینی یکی از ساکنان حومه این میدان است که معتقد است طرح عظیمی همچون میدان عتیق از زمان اعلام (اوایل امسال‌) تا زمان کلنگ‌زنی و ساخت زمان زیادی نبرده است.

قاری قرآن نیز در پاسخ به این مطلب می‌گوید: آنچه شهروندان مشاهده می‌کنند تنها چهره ظاهری یک طرح‌ است و این در حالی است که هر طرح‌ای پیش از رسیدن به مرحله اجرا، ابتدا در قالب یک طرح، مطرح می‌شود و پس از بررسی‌های کامل به‌صورت طرح درمی‌آید و اعتبار آن در بودجه سالانه شهرداری‌های مناطق مختلف منظور می‌شود.

به عبارت بهتر، هر یک از طرح‌هایی که امروز شاهد اجرای آن هستیم، پیش از این، مدت زیادی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند برای مثال همین طرح میدان عتیق؛ در این طرح سال‌های زیادی صرف مطالعه‌و مشاوره با مهندسان شد و در نهایت پس از انجام پژوهش‌های بسیار و دقیق ضرورت اجرای آن اعلام شد.

به‌طور کلی، این تصور که بتوان در مورد یک طرح یک شبه تصمیم گرفت و آن را به مرحله اجرا درآورد، امکان‌پذیر نیست. هرچند که امکان دارد در برخی مواقع بسته به شرایط زمانی و مکانی، برخی از تغییرات سریع اتفاق بیفتد اما اینکه طرحی از اساس، بتواند بدون مطالعه و پژوهش آغاز شود، امکان‌پذیر نیست.

این گفت‌وگو در حالی صورت می‌گیرد که یک عضو آگاه در شهرداری، از75/26 درصد پیشرفت عملیات اجرایی طرح احیای میدان عتیق خبر می‌دهد. به‌طوری‌که دیوارهای خیابان عبدالرزاق در قالب 2 قسمت 12 متری، ساخت تابلیه مدول خیابان ولیعصر و همچنین احداث تابلیه خیابان هاتف عملیاتی شده‌اند و این در حالی است که از کل 210 هزار مترمکعب خاک‌برداری که برای این طرح پیش‌بینی شده، تاکنون 20هزار مترمکعب یعنی 5/9 درصد عملیات خاکبرداری طرح صورت پذیرفته است.

همچنین عملیات بتن‌ریزی طرح تاکنون 22 درصد پیشرفت داشته است، به‌طوری‌که از مجموع 40 هزار مترمکعب بتن‌ریزی، 8هزار و 770 مترمکعب این عملیات اجرایی شده است.

همشهری استانها

کد خبر 94094

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز