یکشنبه ۵ آذر ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین‌: دیکتاتور شیلی مسوولیت رخ‌داد‌های دوران حکومتش را از نظر سیاسی پذیرفت.

به گزارش بی.بی.سی، اوگوستو پینوشه رییس جمهور شیلی در بیانه‌ای که توسط همسرش به مناسبت تولد 91 سالگی‌اش قرائت شد، ضمن دفاع از کودتای خونین سال 1973که به برکناری حکومت قانونی سالوادور آلنده منجر شد،اعلام کرد: این اقدام با در نظر گرفتن منافع ملت شیلی انجام گرفت.

پینوشه در این بیانیه در توجیه دیدگاهش درباره کودتای خونینی که علیه سالوادور آلنده انجام شد،ادعا می‌کند:دلیلی جز آنکه از شیلی کشوری بهتر بسازم و از همگسیختگی امور در کشور جلوگیری کنم، نداشتم.

این بیانیه توسط لوسیا ایریارت همسر پینوشه در سایبان دیکتاتور و در حضور وی قرائت می‌شد. در ادمه این بیانیه پینوشه اقدام به محاکمه نظامیان سابق شیلی و خود وی به اتهام نقض حقوق بشر را در دادگاه‌های این کشور محکوم می‌کند. پبنوشه در ادامه مدعی می‌شود که هدف اصلی وی جلوگیری از بحران سیاسی و اقتصادی در شیلی بوده است.

این بیانیه می‌افزاید: به خاطر تصمیم شجاعانه آن‌ها (مردم)،شیلی خود را از تهدید ایجاد یک حکومت توتالیتر رهاند و حرکت خود را به سمت یک دموکراسی کاملانجام داد. این همان دموکراسی بود که ما احیاگر آن بودیم و مردم از آن بهره بردند.

پس از آنکه همسر پینوشه خواندن بیانیه را به اتمام رساند، دیکتاتور از جای برخاست و با حرکت دست طرفدارانش را مخاطب قرار داد. پس از آن نیز یک گروه موسیقی "ماریارچی"، آهنگ "پادشاه"، موسیقی مورد علاقه وی را نواخت.

این ادعا‌های غریب در حالی در بیانیه پینوشه مطرح می‌شوند که بنا بر شواهد موجود بیش از 3هزار نفر در زمان حکومت پینوشه،1973-1990، کشته و یا ناپدید شدند.

کد خبر 9409

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز