مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۰
۰ نفر

پویاعباسی: مرحله تازه ثبت‌نام برای آرم طرح‌ترافیک قرار است به‌زودی شروع شود تا در کنار آرم‌هایی که به‌شکل سهمیه‌بندی به شهروندان حقیقی و حقوقی داده می‌شود، عده‌ای هم بنا به اولویت‌های تعریف شده از مزایای آرم طرح‌ ترافیک استفاده کنند و بتوانند بدون محدودیت در مرکز شهر به رفت‌وآمد بپردازند.

برای آگاهی از زمان و شرایط ثبت‌نام آرم طرح‌ ترافیک سال آینده، به سراغ رییس اداره صدور آرم طرح‌ترافیک می‌رویم تا اطلاعات بیشتری به دست آوریم.

غلامحسین زمان‌آبادی در مورد زمان شروع ثبت‌نام و مدت آن می‌گوید: «‌قرار است از اول آذرماه ثبت‌نام از طریق اینترنت انجام شود و 20روز هم مدت ثبت‌نام طول خواهد کشید».

آرم طرح ‌ترافیک در خیابان‌های عصیان‌زده و پرترافیک پایتخت حکم کیمیا دارد.  برای بسیاری از آن‌ها که نوع کار و یا گرفتاری‌های خاص، مجبورشان می‌کند در مرکز شهر به‌ رفت‌وآمد بپردازند، به دست‌آوردن یک آرم طرح ‌ترافیک، ارزش بسیاری دارد؛ اما سوال این‌جاست در بین شهروندان تهرانی مگر کسی هم پیدا می‌شود که کم یا زیاد، در محدوده طرح‌ترافیک کاری نداشته باشد؟!

حدود 90هزار آرم طرح‌ترافیک هر ساله برای میلیون‌ها متقاضی دلبری می‌کنند تا مصداق بارز یک‌دل و هزار دلبر باشد! ثبت‌نام از طریق www.tehran.ir ثبت‌نام آرم طرح‌ ترافیک قرار است، از طریق اینترنت و سایت‌ رسمی شهرداری تهران انجام شود؛ روالی که در سال گذشته نیز به این شکل پشت‌سر گذاشته شد.

رییس اداره صدور آرم طرح ‌ترافیک درباره نحوه ثبت‌نام به همشهری‌مسافر می‌گوید: «ثبت‌نام در سایت شهرداری با آدرس www.tehran.ir انجام می‌شود و متقاضیان می‌توانند از اول آذرماه سال‌جاری با مراجعه به این سایت ثبت‌نام کنند. مدت ثبت‌نام 20روز است و نتیجه اولویت‌بندی و واجدین شرایط نیز 10روز بعد اعلام خواهد‌شد».

زمان‌آبادی در ادامه می‌گوید: «‌کسانی که براساس اولویت‌بندی امکان دریافت آرم طرح‌ترافیک را داشته‌باشند، می‌توانند با مراجعه به 70دفتر خدمات الکترونیک شهر، مدارک لازم را ارایه دهند و از نزدیک‌ترین دفتر هم آرم‌های خود را تحویل خواهند‌گرفت».

 اولویت‌بندی در اعطای آرم

پرواضح است، تقاضا برای دریافت آرم طرح‌ترافیک بسیار بیشتر از تعداد آرم‌هایی است که به شهروندان متقاضی تعلق خواهد‌گرفت. رییس اداره صدور آرم طرح‌ ترافیک در مورد تعداد آرم‌هایی که برای سال آینده در‌نظر گرفته شده است، می‌گوید: «‌تعداد و قیمت ‌آرم طرح ‌ترافیک را شورای عالی ترافیک تعیین می‌کند و برای سال‌1389 نیز قرار است، حدود 90هزار آرم طرح‌ ترافیک توزیع شود».

زمان‌آبادی در ادامه می‌گوید: «‌ثبت‌نام آرم طرح ‌ترافیک در دو‌بخش صورت می‌گیرد؛ قسمتی از آرم‌ها براساس سهمیه توزیع خواهد‌شد و تعدادی نیز غیر‌سهمیه‌ای است تا بر اساس اولویت بین تمام کسانی که نیاز دارند، توزیع شود».

 آرم با شعار «‌شهرپاک، هوای پاک»

آرم‌های طرح‌ ترافیک هر سال با شکل و طرح خاصی ارایه می‌شود و با شعار و محورهای اصلی عملکرد شهرداری تهران همسو است.رییس اداره صدور آرم طرح‌ ترافیک در مورد طرح و شعار آرم جدید طرح‌ ترافیک می‌گوید: «‌در طراحی این آرم همواره سعی بر این بوده تا متناسب با ماموریت‌های شهرداری و بحث حرکت و فضای شهری، بهترین شعار را انتخاب کنیم. این‌بار با توجه به سیاست‌های شهرداری تهران شعار «شهر پاک، هوای پاک» مورد‌استفاده قرار گرفته است».

وی، گرافیک به‌کار گرفته‌شده در شکل آرم طرح‌ ترافیک سال آینده را متاثر از ماموریت‌های شهرداری تهران اعلام می‌کند و به همشهری‌مسافر می‌گوید: «‌در طراحی آرم طرح ‌ترافیک از طراحی مکانیزم پول استفاده کرده‌ایم که یکی از پیشرفته‌ترین و ایمن‌ترین نوع طراحی‌هاست. در این طرح از نقش‌های اسلیمی وبته جقه‌ای استفاده شده است. ضمن آن‌که مساله تونل‌سازی که یکی از ماموریت‌های اصلی شهرداری تهران در سال آینده است هم مورد‌توجه قرار گرفته است».

 امکان جعل وجود ندارد

رییس اداره صدور آرم طرح‌ ترافیک هم‌چنین از توجه به سمبل‌های توسعه شهر تهران در طراحی گرافیکی آرم طرح‌ ترافیک خبر می‌دهد و می‌گوید: «‌علاوه‌بر موارد ذکر‌شده، برج میلاد، تونل توحید،متروی تهران و بوستان آب‌و‌آتش، از جمله آیتم‌های مورد‌توجه در طراحی آرم طرح‌ ترافیک هستند».

زمان‌آبادی با اشاره به طراحی زیبا و غیر‌قابل‌جعل آرم جدید طرح‌ ترافیک خاطرنشان کرد: «‌سعی کرده‌ایم در طرح گرافیکی این آرم، امکان جعل ‌کردن آن را به صفر برسانیم».
وی در مورد این‌که در گذشته، آرم طرح ‌ترافیک تا چه حد مورد سو‌ءاستفاده و جعل قرار می‌گرفته، می‌گوید: «‌در سال‌های اخیر، ما سازمان‌دهی و باند خاصی برای جعل آرم طرح‌ترافیک نداشته‌ایم، بلکه سو‌ءاستفاده و جعل آرم به شکل محدود و انفرادی با انجام کپی‌های رنگی بوده که خیلی زود شناسایی و متخلف به مراجع قضایی معرفی شده است».

 اولویت‌بندی براساس سیستم

رییس اداره صدور آرم طرح ‌ترافیک از یک‌ساله بودن مدت اعتبار آرم طرح‌ ترافیک خبر می‌دهد و می‌گوید: «‌آرم سال‌1389 از روز 15فروردین‌ماه سال‌89‌ تا پایان این سال، اعتبار خواهد ‌داشت».

زمان‌آبادی در مورد نحوه اولویت‌بندی متقاضیان در اعطای آرم طرح ‌ترافیک می‌گوید: «‌براساس 16آیتم تعریف‌شده برای سیستم، آرم‌های طرح‌ ترافیک اولویت‌بندی می‌شود و در واقع این سیستم است که اولویت‌بندی می‌کند. اولویت‌های ما بیشتر برای بیماران حرکتی، جانبازان و معلولان و بیمارانی که برای درمان باید به بیمارستان‌های داخل طرح بروند یا منزل‌شان داخل محدوده طرح‌ ترافیک است.

هم‌چنین پزشکان، پرستاران، خبرنگاران، شرکت‌ها و شغل‌های خدماتی که ورود و ترددشان به محدوده طرح ‌ترافیک ضرورت دارد و افرادی هم که صرفا منزل‌شان در محدوده طرح‌ ترافیک است، براساس ضرورت در اولویت دریافت آرم طرح ‌ترافیک قرار می‌گیرند».

همشهری مسافر

کد خبر 93955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز