چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

گروه سلامت – مریم غفاری: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: انجام عمل کاشت مو در مطب‌ها و آرایشگاه‌ها غیرمجاز است

در این اطلاعیه آمده است: متخصصان واجد شرایط جهت انجام کاشت مو شامل متخصصان پوست، جراح پلاستیک و جراحان سر و گردن هستند که دانش کافی در زمینه بیماری‌های پوست و مو داشته باشند.

متخصصان پوست، جراحان پلاستیک و جراحان سر و گردن نیاز به داشتن Certificate ندارند و سایر تخصص‌های جراحی منوط به ارائه Certificate معتبر دانشگاهی مورد تایید معاونت آموزشی، قادر به ارائه خدمت مذکور هستند.

در این اطلاعیه همچنین اعلام شد: مکان کاشت مو شامل درمانگاه تخصصی پوست و مرکز جراحی محدود و بیمارستان‌هایی که بخش پوست دارند، خواهد بود. به‌عبارت دیگر انجام عمل کاشت مو در مطب‌ها مجاز نیست. امکانات احیا و مانیتورینگ قلبی و حضور متخصص یا تکنسین بیهوشی الزامی است.

این گزارش حاکی است، استناد بخشنامه‌های متعدد وزارت  بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که براساس قانون، متولی امر تضمین و تامین سلامتی شهروندان ایرانی است، انجام اعمال زیبایی توسط افراد فاقد صلاحیت در اماکن غیرمجاز نظیر آرایشگاه‌ها به‌طرز بی‌رویه‌ای در حال انجام بوده و متأسفانه افزایش روز افزونی نیز به‌خود گرفته است که این عمل بروز مشکلات و معضلات درمانی جدی را به‌دنبال داشته و چه بسا خسارت غیرقابل جبران مالی و جانی را به شهروندان عزیز تحمیل می‌نماید.

لذا با استناد به قوانین و مقررات متعدد موجود در این رابطه انجام اعمالی نظیر خالکوبی،پاک کردن جوش‌های صورت (پلینگ) تجویز کرم، الکترولیز، لیزر درمانی، هیدرودرمی، کاشت مو، ترمیم ابرو و رفع چین و چروک صورت در این‌گونه مراکز فاقد وجاهت قانونی بوده و انجام آنها صرفا در صلاحیت حرفه‌ای پزشکان متخصص پوست و مو تعیین شده است.

لذا به‌منظور حفظ و ارتقای سطح سلامتی ضمن خودداری از مراجعه به مراکز غیرمجاز جهت انجام اینگونه اعمال باید موارد تخلف مشاهده ‌شده در شهرستان‌ها به شبکه‌های بهداشت و درمان و در مرکز استانها به اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اعلام شود تا براساس قانون، از فعالیت غیرمجاز این افراد که مخل سلامت اجتماعی است، جلوگیری به عمل آید.

یک متخصص پوست و مو با بیان این مطلب که اکستنشن و بافت، ریزش و شکنندگی مو را به همراه دارد، گفت: «روش‌های غیربهداشتی که امروزه برای زیبایی موها استفاده می‌شود از دلایل عمده ایجاد موخوره و ریزش مو است.»

دکتر ژاله شربیانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت:«موها بافت زنده‌ای هستند که برای سلامتی‌شان نیازمند رعایت موازین بهداشتی هستند واز میان روش‌هایی چون بافت، کاشت و اکستنشن موها، تنها کاشت مو است که درصورتی‌که فرد متقاضی دارای شرایط ویژه آن باشد برای مو آسیبی نخواهد داشت.»

وی افزود: «تغذیه نامناسب، اختلالات هورمونی و تعویض‌های مکرر شامپو نیز از عوامل اصلی ریزش، شکنندگی و موخوره مو است.»این متخصص پوست و مو با تاکید بر اینکه مصرف مواد شوینده‌ای مانند شامپو به تنهایی در بهبود یا جلوگیری از ریزش موها تاثیرگذار نیست، اظهار داشت: «با وجود اینکه مواد شوینده نمی‌تواند موجب رشد موها شود اما تعویض مکرر آنها از جمله دلایل اصلی ریزش موهاست.»

وی تصریح کرد: «فرزدن، صاف کردن، رنگ کردن‌های پی در پی نیز در شکنندگی و ایجاد موخوره تاثیرگذار است.»شربیانی متذکر شد: «درصورتی‌که فردی از وضعیت فعلی رشد موهای خود احساس نارضایتی می‌کند، باید مصرف پروتئین‌ها و مواد معدنی را در برنامه غذایی خود افزایش دهد.»

وی در رابطه با امکان بروز سرطان با تاتو و خالکوبی‌هایی که روی پوست انجام می‌شود نیز گفت: «تاتو به‌خودی خود موجب بروز سرطان نمی‌شود، بلکه روش‌های انجام آن‌که امکان عفونت را تشدید می‌کند می‌تواند در ایجاد سرطان‌های پوستی تاثیرگذار باشد.»

نقش تغذیه بر رشد مو

کارشناسان تغذیه معتقدند که ویتامین‌ها و مواد معدنی نقش مهمی در حفظ سلامتی مو ایفا می‌کنند. هر کمبود مواد مغذی می‌تواند منجر به نازک شدن مو یا حتی طاسی کامل شود.

این یک حقیقت ثابت شده است که تیروئید کم کار می‌تواند باعث فرفری شدن و شکنندگی مو شود در حالی که در تیروئید پرکار، مو چرب و شل می‌شود.دلیل اصلی باریک شدن مو نهایتا به شرایط بدنتان برمی‌گردد. با بدن سالم و با تغذیه خوب، موی درخشانی خواهید داشت. اگر هر مشکلی از نظر سلامتی دارید یا هر کمبود غذایی را تحمل می‌کنید، رشدموهایتان ممکن است توقف یا آسیب را نشان دهد.

اگر بدنتان در سلامت خوبی باشد، دوره رشد ژنتیک مو می‌تواند افزایش یابد. در این میان خوردن ترکیبات مناسب اسیدهای آمینه، ویتامین‌های B، همین طور B6، بیوتین، اینوزیتول و اسید فولیک در برنامه مواد مکملی مهم است. برخی مواد معدنی هم شامل منیزیم، سولفور، سیلیکا و روی در حفظ سلامتی مو مهم‌است.

همچنین بتاکاروتن برای رشد مو بسیار مهم است، به‌خاطر اینکه به ویتامین A که به‌عنوان یک نیاز بدن است تبدیل می‌شود و به ادامه رشد نرمال مو، رشد استخوان، حفظ پوشش رشته‌های عصبی، همچنین به سلامتی پوست، مو و ناخن کمک می‌کند. بتاکاروتن در سبزیجات و میوه‌های زرد و سبز یافت می‌شود.

چون مو از پروتئین است، غذایی که پروتئین کمی دارد ممکن است باعث نازک شدن مو یا تأخیر در رشد مو شود. این حرف درست است که اگر غذایی با پروتئین کافی بخورید در اغلب موارد پیامد آن بهبود رشد مو است.

بعضی کارشناسان تغذیه پیشنهاد می‌کنند به‌کارگیری رژیم غذایی جگر گاو، مخمر آبجو، گندم و روزانه 2 قاشق سوپخوری از لسیتین دانه‌دانه شده، باعث افزایش رشد مو، استحکام و زیبایی مو می‌شود.

منابع غذایی خوب دیگر برای پروتئین شامل ماهی، تخم مرغ، انواع لوبیا و ماست است.
پروتئین سبوس دار هم به تحریک رشد مو کمک می‌کند. یک مطالعه از نتایج سبوس در مو بیان می‌کند که سبوس به تنهایی باعث تقویت مو نمی‌شود اما سبب رشد آن می‌شود.

موانع رشد

استرس بیش از اندازه و بعضی داروها رشد مو را به تأخیر می‌اندازد. اما اگر در شرایط مصرف دارو هستید طبق دستور پزشک باید عمل کنید و توجهی به آسیب مو نکنید.

هشدار: همیشه قبل از اینکه هر نوع ویتامین، مواد معدنی یا دستور گیاهی از هر نوعی که می‌خواهد باشد را مصرف کنید، با پزشکتان مشورت کنید تا دخالتی در درمانی که شما تحت نظرآن  هستید، نداشته باشد.

تغذیه صحیح، ورزش، کاهش استرس، استراحت، راهی برای به حداکثر رساندن توانایی رشد موست. همین طور می‌توانید مکمل‌های خوب محتوی ویتامین‌های ضروری و مواد معدنی را بخورید یا می‌توانید فرمول شخصی برای خود بسازید.

کد خبر 93948

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز