پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۹
۰ نفر

مرتضی درخشان: آمار درگذشتگان تهرانی را هر‌بار که مرور می‌کنیم، نکات بیشتری پیش‌روی مان قرار می‌گیرد.

از این بابت که بیشتر با علت مرگ‌و‌میر در پایتخت آشنا می‌شویم. شاید ابتدا برای شما خواندن این مطلب جذاب به‌نظر نرسد، اما قطعا برای بسیاری خالی از لطف نخواهد بود که بدانند مردم تهران در این ‌6ماهه اخیر به چه علتی مسافر بهشت‌زهرا(س) شده‌اند و البته دعایی که همیشه برای شما داریم: «‌دور از جان شما»!

تهران در‌ 6ماهه ابتدایی سال‌1388 روزهای عادی را پشت‌سر گذاشت و به‌نسبت سال گذشته  طی امسال عددی نزدیک به 48‌هزار مرگ‌و‌میر در طول سال داشت،این در حالی است‌که طی  امسال نیز در نیمه اول سال این آمار نیمی‌ از آمار سال گذشته را تشکیل می‌داد. ‌درواقع تهران در نیمه اول امسال عددی نزدیک‌به نیمه اول سال گذشته را در آمار مرگ‌و‌میر از آن خود کرده‌ است.

تهرانی‌ها در سال جدید ‌24هزار و یکصد‌و‌دوازده نفر فوت‌شده داشتند که از این تعداد 13683‌نفر مرد‌ و 8975‌نفر زن بوده‌اند . علاوه‌بر این 1454‌نوزاد نیز در ‌6ماهه ابتدایی سال در میان درگذشتگان تهرانی دیده می‌شوند.اما با نگاهی دقیق‌تر به آمار درگذشتگان تهرانی بیشتر در جریان علت مرگ‌و‌میر تهرانی‌ها قرار می‌گیرید.

داخل بهشت‌زهرا(س)؛ خارج بهشت‌زهرا(س)

هر مرگ‌و‌میری که در تهران صورت بگیرد(دور از جان شما)، مربوط به سازمان بهشت‌زهرا(س) است و در‌واقع تمامی ‌آمار تلفات تهرانی‌ها در این سازمان به ثبت می‌رسد. اما همه افرادی که در تهران به دیار باقی می‌شتابند، در بهشت‌زهرا(س) به خاک سپرده نمی‌شوند و برخی بر اساس درخواست خانواده‌ها در ‌آرامگاه‌های شهر‌های دیگر دفن می‌شوند‌.

در ‌6ماهه ابتدایی سال‌جاری 6727‌نفر از فوت‌شدگان شهر تهران که متشکل از 4165‌مرد‌‌، 2493‌متوفی زن و 69‌نوزاد بوده‌اند، در خارج از بهشت‌زهرا(س) دفن  و در مقابل 17385‌نفر از فوت‌شدگان تهرانی در بهشت‌زهرا(س) خاکسپاری شده‌اند.

 پیرتر‌ها در خطر بیشتر

در تهران کمترین بازه فوت‌شدگان در ‌6ماهه ابتدایی سال‌جاری متعلق به گروه‌سنی 5‌تا 9‌سال بوده است. 181‌نفر در این بازه سنی در‌گذشته‌اند که 98‌نفر مرد‌ و 77‌نفر زن بوده‌اند. اما بیشترین تعداد درگذشتگان در بازه سنی بیش از 65‌سال بوده‌اند، 12197 فوت شده تهرانی به این بازه سنی تعلق دارند و جالب این‌که در این آمار نیز باز‌هم تعداد درگذشتگان مرد‌ از زن‌ها بیشتر است؛ 6562‌نفر مرد‌ در مقابل 5634‌نفر زن که این آمار باز‌هم نشانگر مرگ‌و‌میر بیشتر در میان آقایان است.

هم‌چنان سیگار و کم‌تحرکی

اما بیشترین آمار مرگ‌و‌میر در بین بیماری‌های شایع تهران مرگ بر اثر ایست‌قلبی بوده است؛4022‌نفر بر اثر این عارضه در تهران در‌گذشته‌اند که از این میان 2195‌نفر مرد‌، 1765‌نفر زن و 62‌نوزاد دیده می‌شود که این میزان نشان‌دهنده افزایش بیماری‌های قلبی در شهر تهران است. نداشتن تحرک کافی و استعمال دخانیات که صدمات بسیاری به قلب وارد می‌کند، هم‌چنان متهمین ردیف اول قتل در تهران محسوب می‌شوند.

از طرف دیگر کمترین میزان مرگ‌و‌میر بر اثر علل شایع در تهران مربوط به تب مالت یا بروسلوز است، یک‌مرد تهرانی بر اثر این بیماری درگذشته است که نشان‌دهنده ریشه‌کنی تقریبی این بیماری با توجه به درصد نا‌محسوس تلفات ناشی از آن درپایتخت است.

منطقه‌22، منطقه سلامت

اما یکی از عجیب‌ترین آمار در میان درگذشتگان تهرانی در نیمه اول سال‌1388 پراکندگی محلی در‌گذشتگان است؛ نکته‌ای که شاید  موارد جالبی در‌بر‌ داشته باشد. در تهران بیشترین آمار مرگ‌و‌میر متعلق به منطقه‌15 شهرداری است. در واقع اهالی این منطقه بیشترین آمار درگذشتگان تهران در ‌6ماهه ابتدایی سال‌1388 را دارند، 1205‌نفر در این منطقه تهران در‌گذشته‌اند که 710‌نفر مرد‌، 488‌نفر زن و 7‌ نوزاد بودند.

در مقابل کمترین درگذشتگان با اختلاف چشمگیر و محسوسی متعلق به اهالی منطقه‌22 تهران است؛ 97‌متوفی شامل 61‌نفر مرد‌، 35‌نفر زن و تنها یک نوزاد که این منطقه را به نوعی به عنوان منطقه سلامت معرفی می‌کند. گرچه تراکم جمعیت در منطقه‌15 بسیار بالا و در منطقه‌22 بسیار پایین است، اما با نگاهی منطقی‌تر به این نتیجه می‌رسیم که در منطقه‌22 علاوه‌بر آرامش محیطی بیشتر از دیدگاه آلاینده‌های هوا نیز اختلاف چشمگیری بین این ‌2منطقه وجود دارد.

همشهری زندگی

کد خبر 93939

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز