همشهری آنلاین: همزمان با انفجار شدید پیشاور پاکستان، وزرای خارجه این کشور و آمریکا در کنفرانس خبری مشترک در اسلام آباد بر عزم جدی دو کشور در مقابله با تروریسم و شکست القاعده و طالبان تاکید کردند

به گزارش ایسنا، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان، در این کنفرانس خبری ضمن محکوم کردن انفجار امروز (6 آبان) پیشاور و همدردی با خانواده‌های قربانیان این انفجار، گفت: تغییری که ما در سیاست‌مان در قبال مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری اعمال کرده‌ایم، مورد استقبال مجامع بین‌المللی قرار گرفته است.

وی افزود: در این راستا رهبری ما بسیار مهم بشمار می‌رود. کشورمان کشوری دموکرات است و در راستای تعامل سازنده با دیگر دموکراسی‌ها گام بر می‌دارد.

قریشی ادامه داد: ما هم چنین خواستار نقشه‌ راه سازنده در روابط میان آمریکا و پاکستان هستیم. آنچه که در این راستا لازم است، ایجاد رابطه‌ای بر اساس اعتماد و احترام متقابل، اهداف مشترک و منافع دو جانبه است.

وزیر خارجه پاکستان اظهار داشت: در گفت‌وگو با هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا، در مورد تقویت اعتماد طرفین نیز گفت‌وگو کردیم و هم چنین در مورد حساسیت‌ها و نگرانی‌های بین‌المللی درباره اوضاع پاکستان نیز گفت‌وگو کردیم. این نگرانی در هر دو طرف وجود دارد و ما باید این نگرانی‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

وزیر امور خارجه پاکستان در ادامه این کنفرانس خبری تصریح کرد: در گفت‌وگو‌هایمان در رابطه با اوضاع افغانستان نیز گفت‌وگو کردیم. هر دو کشور خواستار افغانستانی آرام و باثبات هستند. در رابطه با استراتژی جدید در افغانستان نیز بحث و تبادل نظر کردیم. باید گفت که هدف اصلی ما نابودی تروریسم است و در این راستا باید فراتر از این نیز حرکت کنیم. در این مسیر باید به یکدیگر نیز کمک کنیم. این را نیز باید بگویم که ما به کمک‌های آمریکا نیاز داریم. این کمک‌ها در همه حوزه‌ها از جمله‌ حوزه‌های تامین منابع انرژی و بهبود شرایط اقتصادی است. با وزیر خارجه آمریکا هم چنین در مورد ایجاد موسساتی که به بهبود شرایط معیشتی مردم پاکستان و مبارزه با فقر در این کشور کمک کند نیز گفت‌وگو کردیم.

در ادامه این کنفرانس خبری، هیلاری کلینتون نیز ضمن خوشحالی از سفر دوباره به پاکستان و دیدار با وزیر امور خارجه پاکستان، تصریح کرد: مردم پاکستان و آمریکا با چالشهای مشابهی روبرو هستند. این مقطع زمانی بسیار حساس و تعیین کننده است. مقامات دو کشور خواهان آغاز فصل جدیدی در شراکت میان واشنگتن - اسلام آباد هستند. ما خواهان روابطی محکم مبتنی بر احترام و اعتماد متقابل هستیم.

هیلاری کلینتون افزود: همکاری، مشارکت و مشورت باعث تحکیم روابط و موفقیت ما در تحقق اهداف‌مان می‌شود. مذاکرات جامعی با وزیر خارجه پاکستان داشتم. در این مذاکرات در رابطه با حوزه‌های مختلف که مهمترین آن موضوع امنیتی بود گفت‌وگو کردیم. پاکستان با چالش جدی "فعالیت خشونت طلبان" روبروست. این چالش جدی باعث کشته شدن انسان‌های بیگناه در پاکستان می‌شود. در هفته‌های اخیر نیز شاهد افزایش فعالیت‌ خشونت طلبان در این کشور بودیم. ضمن همدردی با خانواده‌های قربانیان انفجار امروز، تاکید می‌کنم که این مبارزه فقط مخصوص پاکستان نیست. این نبردی است که ما متعهد به حرکت شانه به شانه با پاکستان قرار داریم و در این راستا به پاکستان برای رسیدن به اهدافش در مقابله با افراطیون کمک می‌کنیم. هم چنین در رابطه با دیگر موضوعات از جمله کمک به امور آموزشی، بهداشتی، اشتغال زایی و بهبود شرایط اقتصادی پاکستان تبادل نظر کردیم. تلاش می‌کنیم که از راه‌های مختلف به تامین امور انرژی پاکستان نیز کمک کنیم. ریچارد هالبروک نماینده آمریکا در امور افغانستان و پاکستان نیز در این راستا به طور جدی فعالیت می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه این کنفرانس خبری تصریح کرد: شراکت میان پاکستان و آمریکا شراکت محدودی نیست. هم چنین باید میان مردم دو کشور نیز شراکت وجود داشته باشد و این هدفی است که من به دنبال تحقق آن هستم. کودکان دو کشور نیز باید در آینده در یک فضای آرام با یکدیگر تبادل نظر و همکاری کنند. ما می‌توانیم آینده‌ای را به وجود آوریم که کودکانمان در آن به راحتی زندگی کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه این کنفرانس خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با این که آیا زود نبود که به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا جایزه صلح نوبل داده شد؟ گفت: افتخار می‌کنم که رئیس جمهور آمریکا جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. دادن این جایزه نشان می‌دهد که نگرش‌ها در قبال آمریکا تغییر کرده است. جایزه‌ صلح نوبل به اوباما انتظارات را از او بیشتر می‌کند. ما با هم پیمانانمان به طور جدی همکاری می‌کنیم تا صلح را در جهان ایجاد کنیم.

شاه محمود قریشی نیز در پاسخ به سوالی درباره فعالیت‌های شبه نظامیان در پاکستان، ضمن محکوم کردن این حمله تصریح کرد که تاکنون حدود 60 انسان بیگناه در انفجار امروز پیشاور کشته شدند.

وی گفت: با خانواده‌های قربانیان این حادثه همدردی می‌کنم. باید به افراطیون و شبه نظامیان بگویم که عزم ما در راستای مقابله با تروریسم شکست ناپذیر است. ما با افراطیون تا نابودی کامل آنها می‌جنگیم، چون می‌خواهیم یک پاکستان باثبات ایجاد کنیم. خطاب به شبه نظامیان در وزیرستان جنوبی می‌گویم که ما شما را در این منطقه شکست می‌دهیم. شما فکر می‌کنید با حملات بیشتر عزم ما را از بین می‌برید. خیر اشتباه می‌کنید با حملات بیشترتان عزم ما جدی‌تر می‌شود.

کد خبر 93928

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز