مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای همشهری با هدف دست‌یابی به میزان و نوع استفاده از رایانه در بین مردم تهران این نظرسنجی تلفنی را انجام داده است.

مدیر طرح: سیامک کفایی
همکاران: شبنم چهره، فریده درفشی،‌ زهره دیداری، سمیه گایگانی  و امیرحسین زارع

پیشگفتار
دنیای امروز عصر فناوری است که  زندگی بشر را تحت سلطه خود در‌آورده است. دیگر بدون وسایل ارتباطی و الکترونیکی، زندگی امکانپذیر نیست و بشر قرن بیست و یکم نمی‌تواند به آن بیاندیشد. بسیاری از ما نمی‌توانیم تصور کنیم که بدون اینترنت هم می‌توان زندگی کرد، بدون اینترنت چگونه به اطلاعات دسترسی پیدا کنیم، افکارمان را با دیگران درمیان  بگذاریم و از حال دوستانمان با خبر شویم می‌بینیم که زندگی در قرن بیست و یکم بدون وسایل دیجیتال و فناوری‌های نوین در تصور بسیاری از مردم دنیا نمی‌گنجد. شاید بتوان گفت زندگی بشر در انحصار فناوری‌ است.

زمانی که به واژه  تکنولوژی و فناوری  برمی‌خوریم، بی اختیار کامپیوتر برای ما تداعی می شود. امروزه از کامپیوتر استفاده‌های متعددی می شود، به‌عنوان مثال برخی از تجهیزات موجود در منازل مانند یخچال و تلویزیون دارای  نوع خاصی از ریزپردازنده  هستند. حتی اتومبیل های جدید نیز مجهز به نوعی  کامپیوتر خاص هستند. کامپیوترهای شخصی، اولین تصویر از انواع کامپیوترهائی است که  در ذهن هر شخص نقش پیدا می کند. بدون شک مطرح شدن این نوع از کامپیوترها در سطح جهان، باعث ترویج و استفاده عمومی کامپیوتر در عرصه های متفاوت شده است.

در ارتباط با اختراع کامپیوترسایت اینترنتی(بیا 2 جوان) می‌نویسد: بشر اولیه شمارش را با انگشتان دست انجام می داد و قدیمی ترین دستگاهی که برای شمارش و انجام محاسبات عددی بکار میرفت چرتکه بود که در حدود 610 سال قبل از میلاد در خاور دور ساخته شد. در سال 1642 پاسگال اولین نوع ماشین حساب را ساخت که نوع اولیه آن فقط عملهای جمع و تفریق را انجام میداد و بعدها توسط دانشمندان دیگری تکمیل شد و عمل ضرب را نیزممکن ساخت.

دراواخر قرن هفدهم لایبنیتز ماشین حسابی ساخت که عمل نگهداشتن رقم‌ها را از یک مرتبه به مرتبه دیگر انجام می‌داد و این یک قدم مهم بسوی تکمیل ماشین حساب‌های امروزی بشمار میرفت. در اوائل قرن نوزدهم  بابج ماشین حسابی طرح کرد که میتوانست محاسبات عددی را انجام دهد وجوابها را چاپ نماید که این طرح اگرچه هرگز به اجرا در نیامد اما شاید بتوان آن را مادر کامپیوترهای امروزی دانست.

 نخستین کامپیوتر الکترونیکی در سال 1940 توسط آزمایشگاه‌های تلفن بل ساخته شد که فقط می‌توانست در مورد محاسبات عددی بکار رود. در نیمه اول دهه 1940 دکترهاوردآیکن از دانشگاه هاروارد کامپیوتری ساخت که بارله های الکنرومغناطیسی و کارتهای منگنه شده کار میکرد، بعدها کامپیوتر کاملتری توسط دکتر نویمن ساخته شد، اولین کامپیوتر با برنامه ذخیره شده درسال1964بوسیله دانشگاه پنسیلوانیا برای استفاده نیروی زمینی آمریکا ساخته شده.

 این کامپیوترها بدنبال کامپیوترهای دیگری که پیشرفتهای بسیاری در زمینه های سرعت ، حافظه وقابلیت اعتماد بوجود آوردند تکمیل شدند . پس از پایان جنگ جهانی دوم ، پیشگامان صنعت ماشینهای کامپیوتر مانند IBM کامپیوترهای الکنرونیکی چند منظوره بوجود آوردند . کامپیوتری که در سال 1951 بوسیله شرکت SRC  تهیه شد نخستین کامپیوتر الکترونیکی بود که برای فروش در بازار ساخته می شد.

در کامپیوترهای مدرن امروزه برای فشردگی و قابلیت اعتماد ، بیشتر از ترانزیستورها و مدارهای یک پارچه و عناصر مغناطیسی مینیاتوری اسستفاده میشود . این کامپیوترها محاسبات پیچیده را با چنان سرعت و دقتی انجام میدهند که توانائی انسان در مقایسه با آنها براستی بسیار ضعیف میباشد . مثلا کامپیوترهای بزرگ امروزه می توانند در حدود 10 میلیون عمل جمع یا تفریق را در ظرف یک ثانیه انجام دهند . در حال حاضر کامپیوترهای الکترونیکی نه تنها انسان را از انجام کارهای تکراری بسیارخسته کننده آسوده ساخته اند ، بلکه برای درک بهتر محیط به او کمک شایانی کرده اند.

تاریخچه کامپیوتر در ایران: کامپیوتر در سال 1341 تقریبا 10 سال بعد از ظهور کامپیوتر در کشور های صنعتی وارد ایران شد، دوره توسعه کامپیوتر از سال 1350 در ایران آغاز و تا سال 1360 ادامه یافت.  این دوره همراه با رقابت زیاد برای خرید سخت افزار،  پیاده سازی سیستم های عظیم نرم افزاری، استخدام هر چه بیشتر نیروی انسانی و دنبال کردن برنامه‌های جامع با توجه به واقعیت های فنی نیروی انسانی کشور بود. پس از انقلاب اسلامی ایران، در زمینه کامپیوتر نیز تغییر و تحولاتی صورت گرفت و در نهایت تا سال 1359 یک سری بازنگری کلی انجام شد. پس از بازگشایی دانشگاه ها در سال 1362 مرحله بعدی رشد کامپیوتر آغاز شد و هر دو شاخه نرم افزار و سخت افزار توسعه فراوانی یافتند. از مهمترین کارهای این دوره می توان پردازش زبان و خط فارسی برای کامپیوتر را نام برد.

هدف تحقیق:
دست یابی به میزان و نوع استفاده از کامپیوتر در بین مردم تهران

روش جمع آوری اطلاعات:
نظر سنجی تلفنی بصورت پیمایشی و نمونه گیری تصادفی.

جامعه آماری:
شهروندان مناطق 22 گانه تهران که دارای خط تلفن هستند.

زمان اجرای نظرسنجی:
این نظرسنجی از تاریخ 25 تا 27 مهرماه 1388 توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ای روزنامه همشهری انجام شده است.

گزیده‌ای از یافته‌های این تحقیق به قرار زیر است:
42 درصد از پاسخگویان با کامپیوتر آشنایی ندارند.
63درصد از پاسخگویان وجود یک دستگاه کامپیوتر در منزل را ضروری می دانند.

جدول زیر بیانگر توزیع پاسخگویان بر اساس نوع استفاده آن ها از کامپیوتر خود است:

مهمترین استفاده پاسخگویان از کامپیوتر خود 

تعداد

درصد

بچه ها استفاده می کنند 

72

18

اینترنت

66

17

همه موارد

64

16

هیچ استفاده‌ای 

40

11

امور اداری

31

8

محاسبات آماری 

29

7

دیدن فیلم و عکس

29

7

بازی

26

7

تایپ و اسکن 

16

4

کارهای گرافیکی

12

3

برنامه نویسی

8

2

جمع 

393

100


 نمودار زیر پراکندگی پاسخگویان براساس میزان دارا بودن کامپیوتر را نشان می دهد:

این نظرسنجی‌ها ادامه دارد. ممکن است در روزهای آینده، پژوهشگران مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای همشهری، با تلفن شما هم تماس بگیرند. متن کامل این خبر را در www.hccmr.com بخوانید

کد خبر 93909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز